Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
7 Nezaměstnanost.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek – odpisy (2. část) Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných.
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
Zajistí Euro prosperitu České republice? KONFERENCE ČESKÁ A SLOVENSKÁ REPUBLIKA – BUDOUCNOST EVROPSKÉ INTEGRACE doc. Ing. Jiří Schwarz, CSc. děkan Národohospodářské.
Hospodářská politika státu
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Agregátní poptávka a nabídka
Fiskální a monetární politika
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Inflace.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Příprava výrobního procesu Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A31 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie.
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Nástroje makroekonomické politiky státu VY_32_INOVACE_
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Zadání případové studie
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Trh práce a politika zaměstnanosti
Trh práce a politika zaměstnanosti
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Fiskální politika Pavel Seknička.
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-1)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Makroekonomie – úvod TNH 2 (S-2)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Téma VÝVOJ NÁZORŮ NA PODSTATU MZDY
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Cenové strategie.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Transkript prezentace:

Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

DŮCHODOVÁ A CENOVÁ POLITIKA

 Součástí makroekonomické politiky je důchodová politika, přesněji označovaná jako mzdová a cenová politika.  Jestliže hrozí, že se inflace dostane mimo kontrolu, hledají vlády cestu, jak stabilizovat ceny.

 Tento typ politiky nabývá různých forem, od dobrovolných mzdových a cenových směrnic až po přímou právní regulaci mezd, platů a cen.  Důchodová politika tedy působí na ceny výrobních faktorů i výrobků a služeb. Používá se, když fiskální a monetární opatření působí nedostatečně (obvykle při regulaci cen některých komodit).

 je to oblast hospodářské politiky, kterou stát působí na cenu výrobních faktorů (zejména mzdy, zisk)  zaměřuje se na stabilizaci cenové hladiny, snaží se snižovat inflaci bez negativních vlivů na hrubý domácí produkt (HDP) a nezaměstnanost  řeší příjmy obyvatel a jejich případnou regulaci ze strany státu  důchodová politika se využívá tehdy, jestliže se inflace dostane mimo kontrolu,stát hledá cestu jak stabilizovat ceny

 své záměry může stát prosazovat přísnou kontrolou cen a mezd - regulační opatření  používá různé formy:  Zmrazení mezd na základě zákonného opatření vlády  Limity růstu mezd  Dobrovolná omezení růstu mezd jako výsledek vyjednávání zaměstnavatelů a pracovníků pod vlivem vládních doporučení a) Dobrovolné směrnice -určuje % přírůstků nominálních mezd, které stanoví dohodou mezi vládou, odbory, zaměstnavateli (tripartita) b) Vládní kontroly vývoje mezd a cen c) Daňové regulace mezd a cen

 soubor státních nebo podnikových opatření v oblasti cen  tvoří ji zejména výběr cenové soustavy, stanovování a ovlivňování úrovně cen, cenových relací, plánování dynamiky vývoje cen, využívání cen k prosazování ekonomických záměrů (vyrovnávaní nabídky a poptávky, ovlivňování reálných důchodů)  souhrnným vyjádřením cenové politiky je dlouhodobý plán vývoje cen

 Každý podnik si musí stanovit, jakou cenovou politiku bude na trhu uplatňovat.  Vychází přitom ze své podnikatelské filozofie a konkrétních podmínek, v nichž působí (velikost podniku, druh a rozsah sortimentu, zákazníci, konkurence, apod.)

1) Celkové úrovně cen – tj. zda bude podnik např. uplatňovat vysoké ceny nebo nízké ceny. 2) Zda půjde o ceny jednotné nebo rozdílné – např. ve středu města nebo na okraji města. 3) Úrovně cen zaváděného zboží – např. nízké ceny, aby se vytvořila poptávka, nebo vysoké ceny, aby se slízla smetana než se přizpůsobí konkurence a trh se nasytí. 4) Změn cen – např. v závislosti na životním cyklu výrobku (uvedení na trh, růst, zralost a úpadek), ročním období (před sezónou, v sezóně, po sezóně). 5) Způsobu stanovení cen – cenovou politikou může podnik sledovat dosažení různých cílů.

 Uveďte rozdíl mezi nominální a reálnou mzdou. Víte, jaká je aktuální výše minimální mzdy v ČR?  Setkali jste se s rozdílnou cenovou politikou firmy? Např. v různých obdobích roku, s různou výší cen, případně cenovou diskriminací? Uveďte konkrétní příklad.

 KREBS, V. a kol.: Sociální politika, Praha: ASPI, a. s., 2005, ISBN  SLANÝ A., a kol.: „Makroekonomická analýza a hospodářská politika“ Praha: C. H. Beck, ISBN  VOSTROVSKÁ, Zdena, VORLÍČEK, Jan: Úvod do hospodářské a sociální politiky, Praha, VŠE, 2005