Aktuální situace v českém zdravotnictví Leoš Heger Senát PČR, 18. 1. 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské zdravotnictví
Advertisements

Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění: iluze a skutečnost 23. září 2008.
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Dohodovací řízení 2011 Akutní péče 100% úhrady roku 2009 včetně center a MNP (návrh SZP a AČMN) nebo 95% úhrady roku 2009 se zohledněním center a MNP (návrh.
Hospodářská politika státu
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
STANDARDY (DOPORUČENÉ POSTUPY) Leoš |Heger, Olomouc,
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
REFORMNÍ OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ PhDr. Lucie Bryndová Seminář odboru 37 Ministerstva financí
REFORMNÍ OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ MUDr. Markéta Hellerová, MUDr. Pavel Hroboň Jihlava,
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Aktuální krize zdravotnictví
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Kvalita v českém zdravotnictví
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Jak prosadit protikrizová opatření ve zdravotnictví? 16. června 2009.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
K 96. schůzi RHSD ČR pracovní skupina MATERIÁL AČMN.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
MUDr. JUDr. Petr Honěk náměstek ředitele VZP ČR pro zdravotní péči
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Ministerstva zdravotnictví ČR
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Jiří Kabát Domácí péče 2017.
R E F O R M A - jaké změny přinese ?
Standardizace odborné zdravotní péče
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Poptávka po zdravotní péči
Akutní lůžková péče Dohodovací řízení pro rok 2019
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Skupina poskytovatelů následné lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Aktuální situace v českém zdravotnictví Leoš Heger Senát PČR,

Důvody pro úsporná opatření na úrovni státu Dopad světové ekonomické krize v ČR: nezaměstnanost konec roku ,2%, srovnatelné období roku ,3%

Důvody k úsporným opatřením na úrovni rezortu zdravotnictví Rozpočet Ministerstva zdravotnictví kopíruje rozpočet státní – v době úspor je tedy logické jeho snížení. Na rok 2011 byl schválen rozpočet ve výši 6,8 mld. Kč, což je snížení přibližně o pětinu ve srovnání s rokem MZ opravdu nebude investovat 16 mld. Kč ani nemá najatou PR agenturu za 1 mil.Kč

Důvody k úsporným opatřením na úrovni rezortu zdravotnictví Příjmy pojišťoven silně poklesly ve srovnání se zdravotně pojistným plánem (v roce mld. Kč vs. pojistný plán 224 mld. Kč), výdaje pojišťoven v posledních dvou letech vysoce převyšují jejich příjmy

Úspory v rezortu a zdravotní péče v ČR

Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč

Vývoj nákladů systému úhrady za péči mld. Kč

Vývoj příjmů systému - zůstatky na účtech zdravotních pojišťoven (základní fond) mld. Kč

Odměňování lékařů v českém zdravotnictví Od roku 1995 postupný, i když pomalý pozitivní vývoj – v roce 1995 plat lékaře 1,909 násobek průměrné mzdy, v roce 2009 plat lékaře 2,08 násobek průměrné mzdy

Odměňování lékařů v českém zdravotnictví

ooooooooo

Děkujeme - odcházíme POŽADAVKY  zvýšení průměrné mzdy lékařů  náprava problémů ve specializačním vzdělávání  zahájení reformy zdravotnictví  boj proti korupci ve zdravotnictví

ooooooooo

Zvýšení průměrné mzdy lékařů  MZ si je vědomo potřeby navýšit mzdy všech zdravotníků v nemocnicích  m.z. je součástí vlády a nemůže klást nároky na st.rozpočet  snižování mezd a rozpočtové škrty ve veřejném sektoru jsou drastické  nemožnost aktuálních mzdových nárůstů selektivně u lékařů je přiznávána férově a otevřeně od samého začátku dialogu

Specializační vzdělávání lékařů  vyhláška o oborech, navýšení počtu kmenů  úprava vzdělávacích programů, zkrácení společné části a stáží na vyšších pracovištích, zastropování cen  novela zákona 95/2004 (zrušení stabilizačních dohod, dotace pro všechny kmeny, možnost změny nemocnice)

Reforma zdravotnictví - pilíře  otevření možnosti připlácení a tvorba úhradových standardů  definice lege artis a vytvoření mechanismů regulace nových technologií  vynucení změn v chování zdr.pojišťoven

ÚHRADOVÉ STANDARDY

PRINCIP ÚHRAD. STANDARDŮ  u dvou stejně účinných postupů bude hrazen levnější  dražší postup bude možno uhradit jako nadstandard  úhradové standardy budou tvořeny postupně a budou přijímány zákonem

ÚHRADOVÉ STANDARDY

VÝKONY POD HRANICÍ ÚSTAVNÍHO NÁROKU  míra spoluúčasti musí být určena konsenzuálně plomby, kompenz. pomůcky, plenkové kalhotky, teplé prádlo, masáže, rekondiční aktivity  bude záviset  na zdravotní „potřebnosti“  na ceně výkonu  na výskytu v populaci  může mít sociální strop  musí být v zákoně

VÝKONY POD HRANICÍ ÚSTAVNÍHO NÁROKU medicinalizace obezita, poruchy růstu, špatná nálada/deprese stavy k celospol. diskuzi inkontinence, pohybové/smyslové defekty, dieta, krytí ran, zub.plomby

Zák. 48 / 1997 Sb. podmínky úhradových standardů  převedení „Seznamu výkonů“ z vyhlášky na zákon  tvorba složitějších standardních postupů (nárok pacienta)  vytvoření explicitního seznamu výkonů a postupů, hrazených částečně

Zák. 48 / 1997 Sb.  zrušení části „Hovorkových“ paragrafů  úprava mechanismu tvorby cen a úhrad léčiv (nezvládání administrativně složitých pravidel)  zvýšení regul.poplatků za ošetřovací den  oslabení funkce paragrafu „posl. „Fišerové“

Postavení a role zdrav. pojišťoven  kvalita  odpovědnost za síť a dostupnost  centrální nákupy  zdravotní připojištění, možnosti konkurence  ?? stanovení cen a úhrad léčiv, standard vs. nadstandard, kontrola nových technologií

Zák. 20 / 1966 Sb.  definice typů zdr.péče, otevření prostoru pro zdravotně sociální péči  podmínky registrace z. z.  podchycení tvorby dop.klinických postupů a programů kvality  povinnosti oborů praktického lékařství  lege artis

péče přihlíží k potřebám pacienta a úrovni rozvoje medicíny účinnost péče je v dané situaci řádně ověřena a v případě že není exaktně ověřena, je postup bez významného rizika pro pacienta rozsah a technologická úroveň péče respektují finanční zdroje, které má zdravotnický systém v daném období k dispozici DEFINICE lege artis

Zák. 20 / 1966 Sb.  zdrav. dokumentace,  e-health  zákon o záchranné službě  zákon o specifických službách

REGULACE NOVÝCH TECHNOLOGIÍ Ministerstvo určí nové zdravotnické technologie, u kterých je regulován vstup do systému úhrad z veřejného zdravotního pojištění Ministerstvo po projednání se zdravotními pojišťovnami a příslušnými odbornými sdruženími a komorami vydá vyhlášku s metodikou regulace

Možnosti okamžitých zásahů mobilizace zdrojů na účtech zdr. pojišťoven ?? přerozdělení výběru zdravotního pojistného zvýšení efektivity poskytovatelů / nemocnic zvýšení efektivity celého systému (redukce sítě, stop stav na nové kapacity, limitace technologií, řízená péče,...)

„JANOTŮV“ BALÍČEK Prodloužení 7% snížení cen a úhrad léčivých přípravků do

ÚHRADOVÁ VYHLÁŠKA r. 2011: očekávání (-)5% - (-)2% bilance minimální možnost redukce mzdových nákladů potřeba zachovat rovnováhu segmentů poskytovatelů nekomplikovat novými úhradovými mechanismy (stop stav novým kapacitám a technologiím)

ÚHRADOVÁ VYHLÁŠKA (dlouhodobý výhled) rozšiřovat mechanismy „peníze jdou za pacientem“ vybudovat otevřenou systémovou informatiku náklady na kmenové pojištěnce počty klíčových výkonů na 1 mil. obyvatel/rok; srovnání s vyspělými zeměmi a regionální srovnání v ČR posílit ekvitu (geografickou, oborovou, alokační)

ÚHRADOVÁ VYHLÁŠKA (rok 2012) finančně posílit nemocniční segment zároveň redukovat nemocniční síť (jednotná sazba drg, volnější pohyb pacientů) omezovat rozvoj sítě a rozšiřování výkonů a nových technologií

Zák. 96 / 2004 Sb.  prodloužení registrace sester na 10 let  zvýšení kompetencí zdrav. asistentek  sjednocení sanitářů

ooooooooo

Boj proti korupci ve zdravotnictví  transparentní výběrová řízení (web. stránky, referenční ceny, minimalizace generálních dodávek, výběr dle ceny, odmítnutí jediné nabídky, el.aukce  omezení neprůhledných naturálních rabatů  omezení sponzorovaní vzdělávacích cest od dodavatelů

ooooooooo

Zachování akutní nemocniční péče při odchodech lékařů možnosti stažení výpovědí  mzdy (+)20% - (+)100%  omezení přesčasové práce  reformní sliby ministra  usnesení vlády  úspory při zvýšení efektivity  zahájení reformy, boj proti korupci  odstoupení ministra  pád vlády

Zachování akutní nemocniční péče při odchodech lékařů možnosti při odchodech lékařů  přesuny pacientů za péčí  koordinace volných kapacit  zvýšení intenzity práce (vyšší platy, asistentská pomoc zbylým lékařům)  přesun do terénních ambulancí (přísliby z.p.)  snížení standardu k r  oddalování neakutní péče  získávání zahraničních lékařů  výpomoc armády  vyhlášení krizového stavu

ooooooooo

Výzva ministra zdravotnictví  rozplétat zauzlené věci po 20 letech jde těžko  co se zlepšilo ve zdrav.systému po minulých stávkách, násilných navyšováních tarifních tabulek, oddlužování nemocnic, „rabovacích“ koeficientech, nucené správě VZP,... ?  kdo v posledních patnácti letech udělal letech realizoval po 6 měsících první reformní kroky a zlikvidoval korupci ?  myslíte, že když jdou věci pomalu, je to jen kvůli nekompetenci a zlé vůli ?

Výzva ministra zdravotnictví Anarchie byla v módě před 105 lety,

Výzva ministra zdravotnictví ale dnes někteří říkají, že opakem boření je tvoření

* * *