Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Prodejní a odbytová činnost Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Účtování pořízení zásob koupí
Advertisements

Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek – odpisy (2. část) Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Zásoby podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Marketing VY_32_INOVACE_ Marketing - metoda řízení, která se zaměřuje na potřeby zákazník - každý výrobek je totiž určen jiné cílové skupině (cílová.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Zboží.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Organizace a řízení nákupu materiálu Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Operativní a analytická evidence zásob
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Personální práce.
 Projekt CZ.1.07/1.1.38/  Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku  uměleckých řemesel a oborů gastro  TENTO PROJEKT JE.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Příprava výrobního procesu Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční analýza podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Účetní doklady Autor: Ing. Martin Svoboda, DiS.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek – pořízení, evidence, vyřazení Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky.
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
- DODACÍ LIST – seznam zaslaného zboží a jeho množství (resp. seznam provedených prací). Odběratel si podle dodacího listu může zkontrolovat úplnost dodávky.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
EKONOMIKA ZÁSOBOVÁNÍ Ing. Hana Kročová
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Nákup materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Odbytové činnosti Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Činnost oddělení Odbyt.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Účetnictví Ročník: 2.
Odbyt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Autor: Ing.Holenda Jiří
Odbyt Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
MÍSTO – PLACE – DISTRIBUČNÍ CESTY
Název projektu: ICT ve výuce
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
EVIDENCE ZÁSOB.
Marketingový plán Jak marketingově plánovat Příprava podkladůSestavení plánu Realizace plánu Cíle podniku Marketingové strategie Pozice produktu Marketingový.
Logistika. Osnova výkladu  Čím se logistika zabývá?  Co logistika řeší?  Organizace skladového hospodářství  Řízení zásob  Náklady na zásobování.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK PODNIKU – OBĚŽNÝ MAJETEK Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Oběžný majetek podniku VY_32_INOVACE_MAJ_20. Obsah Charakteristika oběžného majetku Členění oběžného majetku Koloběh oběžného majetku Hospodaření se zásobami.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
LOGISTIKA LOGISTIKA LOGISTIKA - vychází (z logis, ubytování) znamená původně přechodné ubytování a zásobování vojska - nauka, která se zabývá fyzickými.
Pojem Veškeré činnosti související s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli Z hlediska času se jedná o poslední činnosti podniku.
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_32_INOVACE_Sikorová_ VO členění podle forem činnosti
Velkoobchod, maloobchod
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
EVIDENCE MAJETKU a ZÁVAZKŮ
Velkoobchod Autor: Ing. Sikorová Renata VY_32_INOVACE_Sikorová_
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Průzkum trhu. Průzkum trhu Předpoklad úspěchu podniku = dobrá znalost trhu Význam Předpoklad úspěchu podniku = dobrá znalost trhu.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ing. Veronika Dostálková MBA
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Vnitřní úprava a prostorové členění prodejny
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Propagace, reklama VY_32_INOVACE_41_831
Transkript prezentace:

Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Prodejní a odbytová činnost Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Zahrnuje veškeré činnosti související s dovedením hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli Cesty prodeje: a/ přímé 1. výrobce → spotřebitel ( obvykle u výrobků na zakázku, např. nábytek na míru) 2. výrobce→ maloobchod → spotřebitel ( obvykle u výrobků rychle podléhajících zkáze) b/ nepřímé výrobce → velkoobchod →maloobchod → spotřebitel ( např. textil)

 Prodej je většinou začleněn do obchodního úseku  Odbytové útvary mají: centralizovaný systém – je na úrovni podniku decentralizovaný systém – útvary jsou ve všech střediscích kombinovaný systém – jednání s odběrateli vede podnik, výrobu a skladování střediska, v praxi se vyskytuje nejčastěji

 Liší se podle velikosti podniku  Patří sem plánování prodeje, personální zajištění prodeje, získávání odběratelů, vyřizování reklamací, skladování výrobku, expedice, fakturace, evidence hodnocení prodeje, obchodně technické služby, podnikové prodejny, propagace atd. Plánování prodeje - plán se sestavuje jako roční, navazuje na marketing, - zahrnuje : a/ průzkum trhu b/ plánování – odbytová bilance c/ plánování zásob hotových výrobků Nejjednodušší forma plánu je bilance: potřeby = zdroje co bychom prodali = vyrobíme, nakoupíme hotové Ʃ = Ʃ Vyhodnotíme-li potřeby a zdroje a zjistíme, že se nerovnají, musíme učinit opatření, abychom rovnost zajistili

Skladování výrobků – hotové výrobky se skladují ve skladu hotových výrobků, zde se také kompletují ( pozor, to neznamená montují, např. k mikrovlnné troubě přibalíme speciální nádoby a vyndávací rošt), označují a balí. Množství hotových výrobků na skladě musí být optimální. Příjem z výroby na sklad se eviduje na příjemce, stav zásob na skladních kartách výrobků a výdej ze skladu provádíme výdejkou. Personální zajištění prodeje – firma může zajišťovat prodej zásilkovou službou, při které nedochází k osobnímu styku se zákazníkem nebo vyškoleným prodejním personálem mezi který patří: obchodní cestující – zaměstnanec firmy, který nabízí zboží firmám a obchodním organizacím, prodavači v maloobchodě – zaměstnanci, kteří provádí prodej konečnému zákazníkovi, key account – zaměstnanec firmy, který má na starosti pouze nejdůležitější zákazníky a obchodní zástupci (dealeři) – nejsou zaměstnanci firmy, svou činnost konají za provizi

Jednání s odběrateli- se uskutečňuje různými formami: individuální jednání – obchodní schůzka s partnery, veletrhy, výstavy – umožňují na jednom místě uskutečnit mnoho jednání s mnoha partnery, stávajícími i novými, burzy- jsou specifickou formou, která slouží k uzavírání obchodů s určitým zbožím ( např. burza cenných papírů, burza plodinová, burza s drahými kovy), dražby( aukce) – jsou formou obchodu, kdy ose o výsledné ceně rozhoduje teprve v průběhu dražby tzv. licitací ( vzestupnou – americká metoda nebo sestupnou – holandská metoda)

Expedice a fakturace – expedicí rozumíme finální přípravu a vydání hotových výrobků ze skladu odběrateli nebo přepravci. Pokud zákazník odebírá více druhů zboží, vychystáme mu je na paletách nebo jinak vhodně připravené k přepravě a zabezpečené proti poškození či ztrátě. Při prodeji zboží firma vystavuje dodací list, který jde přímo se zásilkou a složí k přejímce u odběratele a fakturu, která se většinou zasílá poštou. Faktura je daňový a účetní doklad, proto její vyhotovení musí odpovídat požadavkům daňových zákonů a musí splňovat náležitosti uvedené v zákoně o účetnictví. Dále se mohou vystavovat přepravní doklady ( pro veřejného přepravce – ČD, kamionová přeprava, letecká přeprava), v případě zahraničního prodeje se vystavují doklady pro celní odbavení, veterinární orgány, zdravotní atesty, pojištění atd.

Evidence prodeje – se provádí zejména v knize odeslaných faktur, je zde přehledně uvedeno, za kolik a komu bylo prodáno zboží, jaké jsou termíny splatnosti faktur, kdy byly uhrazeny a kdo z odběratelů je v prodlení s placením. Hodnocení prodeje – firma si stanovuje několik dobře sledovatelných a hodnotitelných ukazatelů např. celkový prodej v penězích, celkový prodej v naturálních jednotkách, prodej nejdůležitějších výrobků, provozní zisk. Měli bychom se zaměřovat na naše největší ( klíčové) odběratele a ty si hýčkat. Obchodně technické služby – k úspěšnému prodeji neoddělitelně patří řada služeb, které zákazník od firmy očekává a které ovlivňují jeho spokojenost s výrobkem. Patří sem poradenství, katalogy, zaškolování, zapojení, instalace, doprava zboží k zákazníkovi, poprodejní záruční a pozáruční servis, zajišťování náhradních dílů, reklamace atd. Tyto činnosti poskytuje specializovaný útvar firmy většinou nazývaný OTS- obchodně technické služby

1/ Uveďte, jaký doplňkový sortiment bychom měli mít na skladě, prodáváme-li: a/ fotoaparáty b/ modely lodí c/ svítidla 2/Na příkladu dlaždiček popište postup expedice 3/ Jmenujte všechny dokumenty, které se vyskytují při prodeji a realizaci dodávky

 Biňovec, K. Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky. Fortuna, ISBN  Švarcová Jena, ing a kolektiv, Ekonomie, stručný přehled. Ing. Jena Švarcová, Ph.D., CEED nakladatelství a vydavatelství, ISBN  Klínský Petr, Munch Otto, Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy Fortuna, 2003, ISBN