Origami jako didaktické prostředí v matematickém vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Derivace složené funkce Základy infinitezimálního počtu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Z praktických zkušeností mnoha manažerů vyplývá, že vedoucí neuplatňuje ve všech situacích a ke všem podřízeným stejný styl řízení. Vlastní výběr a účinné.
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
Seminář GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
TYPY MODELŮ FYZIKÁLNÍ MATEMATICKÉ ANALYTICKÉ NUMERICKÉ.
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: květen 2012 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
MOTIVACE V MATEMATICE PROSTŘEDNICTVÍM POČÍTAČE (Diplomová práce) Zuzana Ondrášová M-OV.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Autor výukového materiálu:
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Autor: Mgr. Lenka Šedová
Věta sss - konstrukce trojúhelníku
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Tvorba kurikula pro výuku informačních technologií na 1. stupni ZŠ
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Jak učit databáze v tabulkovém procesoru. Učit vlastně databáze na ZŠ ??? Pro: Práce s velkými objemy dat je jedním z hlavních z hlavních využití PC.
Evropské jazykové portfolio v praxi
Rámcové a školní vzdělávací programy
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Didaktika geografie.
TVORBA STUDIJNÍCH TEXTŮ V DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍ Simona F e i t o v á Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci.
DIDAKTIKA MATEMATIKY III Růžena Blažková PdF MU Brno.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Matematika pro 9. ročník Jehlany – příklady – 2. Jehlan Vypočítejte objem pravidelného trojbokého jehlanu vysokého 5 cm, s podstavnou hranou 6 cm (vyjádřete.
Jako jedna z částí úkolu Podpora gramotnosti, který řeší VÚP v Praze. Matematická gramotnost RNDr. Eva Zelendová.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický Building Information Modeling a jeho využití v ČR Autor diplomové práce:Bc. Michal Janota.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu: VY_ 32_INOVACE_16_V_M_HŠ_.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Rozvoj výuky cizích jazyků
Didaktická příručka z chemie pro střední školu
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Kariérní řád a motivace k dalšímu vzdělávání učitelů
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Matematika pro SOŠ 3. díl - Planimetrie
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
SEMINÁŘ Mgr. Karolina BOSTLOVÁ
VELIKONOČNÍ POMLÁZKA NÁVOD.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Vzduch a jeho využití.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03 Objem a povrch
Strom a jeho využití PODOBLAST.
Transkript prezentace:

Origami jako didaktické prostředí v matematickém vzdělávání Autor: Jana Boháčová Vedoucí práce: PhDr. Filip Roubíček, PhD.

Obsah Úvod - vymezení pojmů, cílů práce Struktura diplomové práce Výhody a úskalí využití origami Skládání mnohostěnů Využití origami ve výuce Shrnutí výsledků práce

Úvod Origami - jakékoliv skládání papíru bez použití nůžek a lepidla; je to činnost Modulární origami - složení modelu z více kusů papíru Cíle práce: ukázat možnosti origami jako didaktického prostředí v matematickém vzdělávání navrhnout a rozebrat úlohy vycházející z origami některé z úloh ověřit při výuce zformulovat metodická doporučení pro práci v prostředí origami

Struktura práce Historie origami - vznik, rozšíření, moderní o. Axiomy origami - Huzita-Hatori axiomy, trisekce úhlu, duplikace krychle Výhody a úskalí didaktického využití origami Možnosti využití origami v mat. vzdělávání Úlohy vycházející z origami - rovnostranný trojúhelník, mnohostěny Využití origami ve výuce

Výhody a úskalí využití origami ve vzdělávání Motivační aspekt novost, překvapivost, problémovost a neobvyklost úloh, možnost experimentovat → zvýšení vnitřní motivace žáků žáci s velmi negativním vztahem k matematice či manuálně nešikovní mohou origami odmítat Rozvíjení obecných dovedností koncentrace, vizuální a taktilní paměť, trpělivost, jemná motorika, dovednost naslouchat a pozorovat, řešit problémy kooperativní učení

Charakteristika origami modelování Pěstování geometrie umění vidět umění sestrojovat umění dokazovat umění počítat Charakteristika origami modelování snadná dostupnost materiálu; modely žákům zůstávají dynamičnost modelů obtížnost či nemožnost modelování některých útvarů některé postupy skládání náročné na čas a přesnost

Mezipředmětové vztahy Nároky na učitele a žáky výtvarná výchova, český jazyk Nároky na učitele a žáky nutná velmi pečlivá příprava učitele, náročné řízení práce žáků nároky na čas potřebný pro řešení úloh

Skládání mnohostěnů mnohostěny složené z jedné z variací Sonobovy jednotky

Skládání základní jednotky a úlohy z ní vycházející Skládání mnohostěnů a objevování jejich vlastností Zobrazování mnohostěnů Výpočet povrchu a objemu mnohostěnů Řezy mnohostěnů Kombinatorické úlohy

Experiment Cíle: vyzkoušet některé z úloh v praxi a ověřit jejich realizovatelnost zjistit, zda žáci projevují o práci v prostředí origami zájem vyvodit metodická doporučení

Závěry, metodická doporučení: důkladná příprava ze strany učitele náročná organizace práce žáků volba typu návodu záznam výsledků žáky vyčerpání žáků, forma zařazení origami do výuky skupinová práce nezaujetí žáků

Výsledky práce popis a didaktický rozbor převzatých i vlastních úloh týkajících se skládání rovnostranného trojúhelníku a čtyř konkrétních mnohostěnů origami je využitelné v matematickém vzdělávání u většiny žáků vede origami ke zvýšení motivace úlohy v prostředí origami lze většinou řešit různými způsoby, naučené postupy nebývají výhodné učitel i žáci se musí v prostředí origami naučit pracovat

Děkuji za pozornost