Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ"— Transkript prezentace:

1 GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
Seminář GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček

2 Geometrické skládačky

3 Geometrické skládačky
soubory destiček jednoduchého geometrické tvaru (většinou trojúhelníky nebo čtyřúhelníky) didaktické využití: a) konstrukce mnohoúhelníků (skládání a rozkládání útvarů, propedeutika konstrukčních úloh) b) klasifikace mnohoúhelníků (vlastnosti) c) teselace (pokrývání roviny – parketáže, mozaiky)

4 Geometrické skládačky
Ilucová, L. Parketáže, kachličky, mozaiky a geometria. In Jirotková, D. Stehlíková, N. Dva dny s didaktikou matematiky 2004, sborník příspěvků. Praha: PedF UK, 2004, s Molnár, J., Perný, J., Stopenová, A. Geometrická představivost a prostředky k jejímu rozvoji. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP – Studijní materiály k projektu CZ / /0137. Praha: JČMF, 2006. Perný, J. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. Liberec: Technická univerzita, 2004. Sýkora, V., Roubíček, F., Přibyl, J. Geometrické modelování jako příležitost k aktivnímu učení. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP – Studijní materiály k projektu CZ / /0137. Praha: JČMF, 2006.

5 Mozaika Úloha 1 Sestavte ze dvou, tří a čtyř shodných pravoúhlých rovnoramenných trojúhelníků různé čtyřúhelníky. Kolik konvexních čtyřúhelníků lze sestavit?

6

7 Mozaika Úloha 2 Určete, kolika různými způsoby lze sestavit z osmi shodných rovnoramenných pravoúhlých trojúhelníků čtverec.

8 A B 2 4 AAAA ABBB AABA BAAA ABAA 1 3 AAAB BABB BBAB BBBA BBBB BBAA BABA AABB ABAB BAAB ABBA

9 Mozaika Úloha 3 Sestavte z osmi shodných pravoúhlých rovnoramenných trojúhelníků dvou barev obrazec ve tvaru čtverce, který je a)  pouze osově souměrný b)  pouze středově souměrný c)  osově i středově souměrný d)  nesouměrný

10

11

12

13

14 Parketáž Úloha 4 Načrtněte parketáž tvořenou shodnými čtyřúhelníky.

15 Tangram Geometrický hlavolam obsahuje sedm dílků, které vznikly důmyslným rozdělením čtverce. Při sestavování obrazců je třeba dodržet dvě základní pravidla: obrazec musí být sestaven ze všech sedmi dílků a jednotlivé dílky v obrazci se nesmějí překrývat.

16 Trojdílná skládačka Úloha 5 Sestavte z trojdílné skládačky všechny konvexní mnohoúhelníky. Nalezené mnohoúhelníky načrtněte.

17

18

19 Trojúhelníková skládačka
Úloha 6 Sestavte z trojúhelníkové skládačky všechny konvexní mnohoúhelníky. Nalezené mnohoúhelníky načrtněte.

20

21 Trojúhelníková skládačka
Úloha 7 Porovnejte obvody konvexních čtyřúhelníků, které lze sestavit z trojúhelníkové skládačky.

22 5 5 5 3 5 5 5 10 10 10 4 5 4 5 5 5 5 5 10 4 5 2 5 10 2 5 3 5

23 Tangram Úloha 8 Sestavte z tangramu všechny konvexní mnohoúhelníky.

24

25

26 Trojúhelníkový tangram (B. Wollring, 2008)
Úloha 9 Navrhněte a složte z listu papíru trojúhelníkový tangram (viz pracovní list). Vymodelujte pomocí něj dvojici podobných útvarů.

27 Na příští seminář (22. 4.) si přineste tyto pomůcky:
Rýsovací potřeby (pravítko 30 cm, trojúhelník s ryskou, kružítko, mikrotužka, guma) Vypsaná propiska Nůžky Disperzní lepidlo na papír Párátka (nebo špejle) Plastelína Podložka na modelování

28


Stáhnout ppt "GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google