Origami jako didaktické prostředí v matematickém vzdělávání Autor: Jana Boháčová Vedoucí práce: PhDr. Filip Roubíček, PhD.
Obsah Úvod - vymezení pojmů, cílů práce Struktura diplomové práce Výhody a úskalí využití origami Skládání mnohostěnů Využití origami ve výuce Shrnutí výsledků práce
Úvod Origami - jakékoliv skládání papíru bez použití nůžek a lepidla; je to činnost Modulární origami - složení modelu z více kusů papíru Cíle práce: ukázat možnosti origami jako didaktického prostředí v matematickém vzdělávání navrhnout a rozebrat úlohy vycházející z origami některé z úloh ověřit při výuce zformulovat metodická doporučení pro práci v prostředí origami
Struktura práce Historie origami - vznik, rozšíření, moderní o. Axiomy origami - Huzita-Hatori axiomy, trisekce úhlu, duplikace krychle Výhody a úskalí didaktického využití origami Možnosti využití origami v mat. vzdělávání Úlohy vycházející z origami - rovnostranný trojúhelník, mnohostěny Využití origami ve výuce
Výhody a úskalí využití origami ve vzdělávání Motivační aspekt novost, překvapivost, problémovost a neobvyklost úloh, možnost experimentovat → zvýšení vnitřní motivace žáků žáci s velmi negativním vztahem k matematice či manuálně nešikovní mohou origami odmítat Rozvíjení obecných dovedností koncentrace, vizuální a taktilní paměť, trpělivost, jemná motorika, dovednost naslouchat a pozorovat, řešit problémy kooperativní učení
Charakteristika origami modelování Pěstování geometrie umění vidět umění sestrojovat umění dokazovat umění počítat Charakteristika origami modelování snadná dostupnost materiálu; modely žákům zůstávají dynamičnost modelů obtížnost či nemožnost modelování některých útvarů některé postupy skládání náročné na čas a přesnost
Mezipředmětové vztahy Nároky na učitele a žáky výtvarná výchova, český jazyk Nároky na učitele a žáky nutná velmi pečlivá příprava učitele, náročné řízení práce žáků nároky na čas potřebný pro řešení úloh
Skládání mnohostěnů mnohostěny složené z jedné z variací Sonobovy jednotky
Skládání základní jednotky a úlohy z ní vycházející Skládání mnohostěnů a objevování jejich vlastností Zobrazování mnohostěnů Výpočet povrchu a objemu mnohostěnů Řezy mnohostěnů Kombinatorické úlohy
Experiment Cíle: vyzkoušet některé z úloh v praxi a ověřit jejich realizovatelnost zjistit, zda žáci projevují o práci v prostředí origami zájem vyvodit metodická doporučení
Závěry, metodická doporučení: důkladná příprava ze strany učitele náročná organizace práce žáků volba typu návodu záznam výsledků žáky vyčerpání žáků, forma zařazení origami do výuky skupinová práce nezaujetí žáků
Výsledky práce popis a didaktický rozbor převzatých i vlastních úloh týkajících se skládání rovnostranného trojúhelníku a čtyř konkrétních mnohostěnů origami je využitelné v matematickém vzdělávání u většiny žáků vede origami ke zvýšení motivace úlohy v prostředí origami lze většinou řešit různými způsoby, naučené postupy nebývají výhodné učitel i žáci se musí v prostředí origami naučit pracovat
Děkuji za pozornost