Obtížnost profesních činností učitele z pohledu studentů učitelství, učitelů a oborových didaktiků Mgr. Jana Wernerová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Přijímací řízení.
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE ACADEMIA MERCURII NÁCHOD ZAMĚŘENÍ NA OBLASTI: Průběh vzdělávání – výuka, výsledky ( metody, náročnost, rozvoj klíčových kompetencí, umístění.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Informační schůzka ŠANCE – před - po 1. výzvě.
Různé role zástupce ředitele školy
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Vzájemná hospitační činnost
TRÉNINK KOMUNIKAČNÍCH A PREZENTAČNÍCH DOVEDNOSTÍ V OBLASTI VELETRHŮ
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
Srovnávací analýza hodnocení úrovně učitelských činností
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Úskalí začínajícího učitele
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
Metody pedagogické diagnostiky
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro udržení konkurenceschopnosti ČR Kašperské.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Odevzdáno 23 dotazníků Struktura posluchačů: - 19 základní školy, 2 střední školy, 2 speciální školy a zařízení - 11 začínajících výchovných poradců -
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
Šablony I a jejich realizace Hradec Králové/Pardubice/Liberec
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Transkript prezentace:

Obtížnost profesních činností učitele z pohledu studentů učitelství, učitelů a oborových didaktiků Mgr. Jana Wernerová

 Tato studie na základě dotazníkového šetření srovnává hodnocení obtížnosti prováděných profesních činností učitele třemi skupinami subjektů současně:  Sebehodnocení studentů učitelství  Hodnocení studentů fakultními učiteli  Hodnocení studentů oborovými didaktiky  Výzkum uskutečněn v Liberci (akadem. Rok 2007/2008, ukončená praxe na 2.stupni ZŠ)

 Klíčové kompetence učitele  Profesní činnosti učitele  Přípravné vzdělávání - složky oborová, pedagogická a psychologická, didaktiky, praktické aktivity  Fakultní učitel  Oborový didaktik

 Vyučování  Další služba ve škole, dozor, pohotovost  Doučování, nápravná cvičení  Zájmové kroužky  Příprava na vyučování, opravy žákovských prací, zhotovení a udržování pomůcek  Správa a samospráva školy  Konzultace s učiteli, vychovateli, poradci  Spolupráce s rodiči  Veřejná činnost učitele ( osvětová, sociální)  Studium, sebevzdělávání, učitelská agenda, administrativa

 Dle Musila – hodnotili studenti učitelství jako nejobtížnější profesní činnosti motivaci žáků a řešení výchovných problémů (1998)  Dle Mazáčové – uvedla jako nejobtížnější pro studenty učitelství skupinu profesních činností udržení kázně ve třídě řešení konfliktních situací (1998)  Dle Urbánka – hodnotili studenti nejobtížněji časové rozvržení, hodnocení a klasifikaci (2004)  Dle Šimoníka – na základě sebehodnocení začínajících učitelů na jižní Moravě dospěl k pořadí: práce s neprospívajícími žáky, udržení kázně při vyučování, udržení pozornosti žáků

 Šetření bylo součástí sledování studentů a absolventů technické univerzity v Liberci TUL z hlediska vývoje profesního růstu, vztahu ke studiu učitelství a k učitelské profesi.  Výzkum byl prováděn Oddělením pedagogické praxe (nyní centrum praktické přípravy)  Cílem bylo komparovat hodnocení obtížnosti prováděných profesních činností učitele a to třemi skupinami subjektů

Zúčastnilo se:  89 studentů ( 69 studentek, 20 studentů )  174 učitelů (137 žen, 37 mužů ) – z 85 ZŠ  14 oborových didaktiků ( 8 žen, 6 mužů )  Při realizaci byly použity 3 varianty téhož dotazníku, z 20 nabízených profesních činností vybírali pouze 5, které:  1. činily největší obtíže  2. zvládali nejlépe

 Časové rozvržení učiva  Přizpůsobení vyuč. věku žáků  Tvorba témat. plánu  Individuální přístup  Komunikace se žáky  Volba a použití všech pomůcek  Motivace žáků  Organizace samost. práce  Vysvětlení nové látky  Práce s neprospívajícími žáky  Správná formulace otázek  Řešení kázeňských přestupků  Udržení pozornosti  Spolupráce s ostatními pedagogy  Udržení kázně  Vedení pedagogické dokumentace  Hodnocení a klasifikace  Individuální jednání s rodiči  Diagnostika žáka  Výuka podle školního vzděl. programu Didaktici a učitelé:  Činnosti nabízené studentům  Stanovení vých. vzděl. cílů  Volba a realizace metod  Organizace aktivit v hodině a grafický projev

Profesní činnosti učitele: PNVP P 1.Časové rozvržení učiva46,1-20,246,4-17,445,0-30,0 2.Udržení kázně33,7-11,231,9-10,140,0-15,0 3. Práce s neprospívajícími žáky 21,4-3,421,7-2,920,0-5,0 4. Řešení kázeňských přestupků 19,1-5,620,3-2,915,0 -15,0 5. Hodnocení a klasifikace 16,9-12,421,7-13,00,0-10,0 6. Udržení pozornosti žáků 15,7-14,615,9 -13,015,0-20,0

Profesní činnosti učitele: PNVP P 1.Komunikace s žáky58,4-1,265,2-0,035,0-5,0 2.Motivace žáků31,5-14,629,0-15,940,0-10,0 3. Volba a použití učebních pomůcek 30,3-1,233,3-1,520,0-0,0 4.Individuální přístup28,1-3,429,0-1,525,0-10,0 5.Vysvětlení nové látky28,1-9,033,3-11,610,0-0,0 6. Uzpůsobení vyučování věku žáků 24,7-6,726,1-5,820,0-10,0

Nejobtížněji zvládané činnostiNejlépe zvládané činnosti 1. Časové rozvržení učiva 57,1 (-0,0) Volba, použití pomůcek50,0 (-0,0) 2.Udržení kázně 51,0 (-0,0) Organizace aktivit v hodině50,0 (-7,1) 3. Grafic. projev, psaní na tabuli 51,0 (-7,1) Komunikace s žáky 42,9 (-7,1) 4. Řešení kázeňských přestupků 51,0 (-7,1) Uzpůsobení vyučování věku žáků 35,7 (-31,4) 5. Udržení pozornosti žáků 35,7 (-14,3) Volba a realizace metod 28,6 (-14,3) 6. Individuální přístup 35,(-21,4) Motivace 35,7 (-28,6) Motivace žáků 28,6 (-35,7)

 Studenti učitelství vyjadřovali sebehodnocení profesních činností kritičtěji, též oboroví didaktici hodnotili studenty na završující souvislé pedagogické praxi na ZŠ kritičtěji, než jejich fakultní učitelé.  Způsob a kvalita přípravy učitelů ovlivňuje do značné míry i kvalitu školní výuky a ve svých důsledcích i rozvoj národní vzdělanosti. (dle Průchy)  Praktická příprava je jednou z podstatných součástí přípravného vzdělávání učitelů a je proto nezbytné této složce přípravy věnovat patřičnou pozornost.