Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Advertisements

Člověk a vývojová stádia člověka
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Únor 2013.
Česká republika-1 poloha, rozloha…
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele a případně zápisu v sešitě zopakují,
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
ČÍSLO NULA.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Peru Doba vzniku: starověk Původní využití: společník Využití dnes: společník Průměrná délka života: 11 – 12 let Další jména:
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_81.
Mgr .Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Člověk – životní podmínky, lidské tělo
Brno-historie II. Mgr. Hana Hoberlová.
Virtuální realita.
Vzdejme Pánu díky Ref.: Své kroky rozezpívej, rozezpívej, rozezpívej, láskou je rozezpívej, rozezpívej, rozezpívej. 1. Vzdejme Pánu díky za vše co nám.
CO JE TO VESMÍR slovní druhy ohebné Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Prezentace je určena pro 3. ročník, předmět český jazyk. Žák se seznámí s přídavnými jmény. Naučí se na ně zeptat a vyhledat ve větě. Obohacuje.
Velikonoce u nás a v jiných zemích Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Věra Holotová. Dostupné z Metodického portálu.
Velikonoce – historický původ Nejvýznamnější svátek křesťanské církve; vrchol křesťanského liturgického kalendáře. Svátky jara, oslava jara. Spojené s.
rčení, sousloví, přísloví, pranostika
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Pořekadlo VY_32_INOVACE_20 Sada 2 Čtení a literární výchova ZŠ a MŠ Dešná IT ve škole 1622/21/7.1.4/2010.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Velikonoce TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová SLOVNÍ DRUHY.
Velikonoce Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SLOVO SOUSLOVÍ FRAZÉMY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lidské tělo.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍSLOVÍ, POŘEKADLO, RČENÍ, PRANOSTIKA Mgr. Michal Oblouk
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
Rčení a přísloví VY_32_INOVACE_39_Rceni a prislovi
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
Frazeologie a její užití
Předložky.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_05
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Digitální učební materiál
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Obohacování slovní zásoby
Starověk a středověk v ústní tradici
Funkční styly a slohové postupy
BIBLE Starý zákon.
Jak si hrát v hodinách slohu?
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE I.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad Rčení Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad

Rčení Rčení, nazývaná také úsloví, obsahují lidovou moudrost a zkušenost. Jsou to obrazná ustálená spojení slov, kdy původní význam nevnímáme doslova, ale jen obrazně. Jsou produktem lidové fantazie. Smyslem rčení je pobavení, oživení jazykového projevu. Často jednou větou vysvětlí situaci namísto dlouhého popisu,vyjádří stručně něco,co bychom jinak popisovali mnoha slovy, nebo charakterizují osobu.

Rčení Rčení jsou velmi starého původu a díky své obraznosti napovídají o kulturní i hospodářské minulosti národa. Zřejmě největší zastoupení mají rčení, která souvisí s přírodou a venkovem (např. mlátit prázdnou slámu, být jako kůl v plotě). Další početnou skupinou jsou rčení související s náboženstvím(přijít s křížkem po funuse, kápnout božskou). Nesmíme zapomenout na lidské tělo(zapiš si to za uši).

Rčení Jsou součástí slovní zásoby každého člověka,známe,používáme je a rozumíme jejich obsahu už od dětství. Nevyjadřují žádná poučení. Rčení přinášejí vítané oživení a zpestření slohu, najdeme je v krásné literatuře,mluvené řeči i v odborných či novinových článcích. Rčení se stávají částmi vět,lze je časovat i skloňovat.

Rčení Vysvětlení některých rčení: Srazit někomu hřebínek Toto slovní spojení se váže k rytířským turnajům. Jedním z druhů turnajových her bylo srážení hřebene z přilbice soka. Kdo druhému rychleji „srazil hřebínek", byl vítězem hry. I v dnešní době je ten, komu byl hřebínek sražen, poražený. Naštěstí se už nejedná o souboj s dřevcem, ale spíše slovní souboj.

Rčení Jsem z toho jelen Říkáme, když je něco pro nás nepochopitelné.A proč právě jelen? Za rakousko - uherského císařství se v armádě potkávali Rakušané, Češi a Maďaři. A právě posledně jmenovaní se při nástupu hlásili zvoláním: „jelen“ - maďarsky : zde ! A protože Češi se s Maďary dlouho zrovna nepřátelili, začali jim říkat jeleni. Označení jelen se pak začalo časem používat jako označení pro člověka hloupého nebo nechápavého.

Rčení Vzít někoho na paškál Dnes již méně známé slovo paškál označuje silnou svíci z bílého vosku, často i ozdobně malovanou, která se zapaluje o velikonocích na Bílou sobotu. Svíce je symbolem Kristova vzkříšení a zapaluje se zvlášť obřadným způsobem. Rčení pochází zřejmě z toho, že před paškál, požívající velké vážnosti, bývali přiváděni lidé, aby něco dosvědčili, pravdivě vypověděli, a případně před svící na pravdivost svých slov přísahali.

Rčení Tomu přesně odpovídá význam rčení, tj. důkladně někoho vyslechnout, vyzpovídat, přimět jej, aby řekl, jak se věc skutečně stala. Souvislost rčení s velikonoční svící se již dávno vytratila a slovo paškál se již běžně nepoužívá (někteří současníci si naopak myslí, že paškál je něco jako pranýř).

Rčení Některá známá rčení:(vysvětli) -Plakat nad rozlitým mlékem. -Udělat kozla zahradníkem. -Spát na jedno oko. -Zapřít nos mezi očima. -Dávat si do nosu. -Poslouchat na půl ucha. -Mazat med kolem huby. -Mít někoho/něčeho plné zuby. -Pamatovat na zadní kolečka. -Vzal nohy na ramena. -Vytrhnout trn z paty.

Rčení Otázky: 1.Co obsahují lidová rčení? 2.Jaký je význam rčení? 3.O kom nebo o čem jsou rčení? 4.Kde je používáme? Otázka pro chytré hlavičky: Vysvětli nějaké rčení.

Rčení Zápis: -ustálená slovní spojení obsahující lidovou moudrost -slouží k pobavení a oživení naší řeči -používáme a rozumíme jim od malička -např:Vzal nohy na ramena. Poslouchá na půl ucha. Přišel s křížkem po funuse. Mám ho plné zuby.

rčení Prameny http://sedesatka.cz › Zápisníky › Zápisník uživatele "emanovotna17„ http://cs.wikipedia.org/wiki/Rčení http://konference.osu.cz/cestina/dok/2009/stranska- eva.pdf http://rceni.cz/rceniArchiv http://mojecestina.cz/.../c2011090202-lidske-telo-v- prislovich-a-rceni... http://zdarskevrchy.cz/historie-a-tradice/2357 Vše platné k 11.11.2011

Konec