Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
VY_32_INOVACE_10_GAS_599_Mel
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Abiotické podmínky života
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VY_32_INOVACE_05_PVP_262_Kra
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Kyselý déšť.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Markéta Pokorná, sk. 19 Vyučující: Ing. David Hynek
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_404.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Krajina a životní prostředí
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Oxid siřičitý a dusičitý Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Seznámení.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Oxidy.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_05_PVP_289_Mer Druh učebního materiálu Prezentace Autor Ing. Hana Merclová VY_32_INOVACE_05_PVP_289_Mer

Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět ZPV Ročník 2. Název tematické oblasti (sady) Ekologie Název vzdělávacího materiálu Kontaminanty prostředí Anotace Prezentace slouží jako textová podpora výuky a rozšiřuje znalosti o vlivech kontaminantů, které znehodnocují životní prostředí. Uvádí přehled pevných látek i plynů a jejich škodlivé působení. Navazuje na prezentaci Péče o životní prostředí. Zhotoveno, (datum/období) 5. března 2013 Ověřeno 6. června 2013

Zdravotně nejvýznamnější kontaminanty prostředí Jsou to především kovy a plyny, které jsou součástí smogu, popílku, prachu, mlhy, zplodin a zamořují atmosféru.  A) Kovy  B) Plyny

 Zvýšený obsah těžkých kovů je velmi nebezpečný pro život všech organismů.  Pronikají do potravních řetězců, které zakončuje člověk. Je tak vystaven nebezpečí poškození různých orgánů – zejména mozku, trávicího ústrojí, kůže, snižují imunitu.  Svojí toxicitou způsobují stále větší problémy při úpravě pitné vody.

 Olovo se dostává do prostředí zejména z výfukových plynů automobilů. Přidává se do benzínu jako součást antidetonační přísady (v ČR již není od Pb do benzínu přidáváno a je nahrazeno jinými antidetonačními přísadami). Koncentrace tetraetylolova 4 mg na 1m³ vzduchu je zdraví nebezpečná, přičemž tato hranice bývá při spalování benzínu s obsahem Pb značně překročena.

 Př.: „V případě zdravotního ohrožení olovem platí známé úsloví „Již staří Římané" - ve starém Římě byly používány olovnaté nádoby. Analýzou kostí obyvatel této starověké velmoci byly nalezeny vysoké obsahy tohoto prvku. Lze se jen dohadovat, zda a do jaké míry se na pádu říše Římské případná hromadná otrava olovem podílela.“ (RAJCHARD, 2002, s.78 )

 Zdrojem Hg jsou průmyslové odpady, dále používání sloučeniny -metylrtuť- k moření osiva/obilí, luštěniny/. Dříve se vyskytovaly otravy způsobené barvivy -rumělka – sulfid/sirník rtuťnatý.  „I v našich vodách došlo míst ke kontaminaci rtutí, pocházející z nedovoleného zkrmování mořeného obilí rybám.“ (RAJCHARD, 2002, s. 80)

Zdrojem kontaminace jsou:  kovohutě  spalování fosilních paliv  fosfátová hnojiva se projeví i v potravinách  Cd se do organismu dostává i kouřením, včetně pobytu v zakouřených prostorách.

 „Přirozený výskyt ve stopových množstvích v řadě minerálů. Významným zdrojem kontaminace prostředí tímto prvkem jsou provozy, spalující nekvalitní uhlí, kovohutě zpracovávající barevné kovy, tabákový kouř, některé pesticidy. Vysoký obsah byl nalezen místy i v podzemních vodách, z organismů v houbách a některých mořských bezobratlých (korýši, ústřice).“ (RAJCHARD, 2002, s. 80)

 Hliník se uvolňuje vlivem kyselých dešťů ze sloučenin, vstřebatelných organismy.  Vyskytuje se také v blízkosti hutí a tam, kde se zpracovává.  Člověk je kromě zvýšeného obsahu v prostředí ohrožován používáním hliníkového nádobí a obalů zejména folií.

 Plyny jsou výrazným zdrojem znečištění vody, půdy a zejména ovzduší.  Největší obsah zplodin produkuje těžební průmysl, spalovny odpadů, teplárny, energetika, hutnictví a chemický průmysl.  Důsledkem působení je zejména narušování ozonové vrstvy atmosféry(ozonosféry), skleníkový efekt a vznik kyselých dešťů.

 „CO vzniká při nedokonalém spalování organických látek, za nedostatečného přístupu kyslíku, Je přítomen např. v důlních a kouřových plynech, svítiplynu Zdrojem CO pro člověka e i kouření. Nejzávadnějším zdrojem CO jsou však plyny spalovacích motorů.

 „Přirozená součást vzduchu v množství 0,03%. Produkt dýchání organismů, rozkladu organické hmoty, hoření. Jeho obsah stoupá (za posledních 120 let o 14%), což je hlavní příčinou tzv. skleníkového efektu. Zvyšování obsahu oxidu uhličitého je způsobeno hlavně spalováním fosilních paliv (uhlí, ropné deriváty, zemní plyn) a také ničení deštných lesů, silniční doprava.“ (RAJCHARD, 2002, s.83)

 Jsou to oxid siřičitý a oxid sírový.  Do vzduchu se dostávají při spalování nekvalitního uhlí.  Oxid siřičitý v atmosféře přechází vlivem oxidačních látek na oxid sírový, který reaguje s vodou za vzniku kyseliny sírové. S atmosférickou vodou se pak vytvářejí tzv. kyselé deště.

 Jedná se o oxid dusnatý a oxid dusičitý.  Vyskytují se ve směsi jako tzv. nitrózní plyny.  Nejvíce oxidů dusíku produkuje chemický průmysl.  Zdrojem oxidů dusíku mohou být i blesky  Jsou součástí NPK hnojiv a amoniaku.

 je součástí průmyslových emisí  je to vysoce dráždivý bezbarvý plyn se štiplavým zápachem  na vlhkém vzduchu tvoří bílou mlhu, rozpouští se za vzniku kyseliny chlorovodíkové, která silně dráždí dýchací cesty a oči, způsobuje poškození rohovky, plic, krvácení z nosu, vypadávání vlasů.

 „Plynný formaldehyd je hygienicky velmi nebezpečnou součástí znečištění tzv. vnitřního ovzduší, tj. vzduchu uvnitř budov a bytů,  uniká z lepidel (fenolformaldehydových pryskyřic) používaných k výrobě dřevotřískového nábytku, stavebních dílců montovaných staveb, dále z některých podlahových krytin, barev a laků a přitom vykazuje dráždivé účinky.  Formaldehyd je látkou přísně sledovanou hygienicky, zejména v prostorách určených pro děti (školky, školy, rekreační zařízení apod.).“ (RAJCHARD, 2002, s.86)

Použitá literatura: BANÝR, J., et al. Chemie pro střední školy. 2. vydání. Praha: SPN, ISBN RAJCHARD, J., et al. Ekologie III. 1. vydání. České Budějovice: KOPP, 2002, s ISBN Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.