Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát ČŠI
Postup ČŠI při hodnocení ŠVP Plánování inspekční činnosti – ve školním roce 2009/2010 bylo dokončeno první hodnocení ŠVP ve všech základních školách a víceletých gymnáziích (nižší stupeň), zahájeno bylo hodnocení ŠVP podle RVP G Vyžádání ŠVP od ředitele školy – elektronicky, z webu školy – platná verze Posouzení souladu ŠVP s RVP Informace řediteli školy - dopis – zpětná vazba pro přijetí opatření Inspekční činnost ve škole – naplnění ŠVP (výstupem je inspekční zpráva)
Posouzení souladu ŠVP a RVP ZV Komparační analýza textu RVP a ŠVP Nástroj: formulář pro hodnotitele Hodnotitel: školní inspektor, přizvaná osoba, ředitel školy Obsah formuláře – vychází ze struktury ŠVP pro nižší stupeň gymnázií - stanovené RVP ZV, Hodnotící stupnice – je v souladu, není v souladu (vztahuje se k jednotlivým oblastem hodnocení ŠVP)
Posouzení souladu ŠVP a RVP ZV, RVP G Posuzujeme soulad ŠVP se zásadami RVP ZV, G Posuzujeme, zda je ŠVP zpracován podle školského zákona (zásady, cíle vzdělávání, organizace, hodnocení výsledků,…) a souvisejících předpisů Formální, administrativní nedostatky neznamenají nesoulad Škola může přijmout opatření ještě před inspekcí ve škole
Silné stránky ŠVP gymnázií Důraz na individualizaci vzdělávání Zaměření na vzdělávání nadaných žáků Důraz na spolupráci s partnery Zapojení do dlouhodobých projektů a mezinárodní spolupráce Nadprůměrná míra odborné kvalifikovanosti pedagogického sboru Velmi dobré využití možností disponibilní dotace v souvislosti s profilací školy Vytváření „nových“ předmětů (průřezová témata, další vzdělávací obory)
Slabé stránky ŠVP gymnázií Neuvedena podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (53 % ŠVP – více než v ZŠ) Uvedeni většinou jen žáci se zdravotním postižením (vývojové poruchy učení) Riziko nerovného přístupu ke vzdělávání – neuvedena podpora žáků se sociálním znevýhodněním Nedostatečný popis organizace přijímacího řízení (Nejasná a měnící se legislativa? Konkurence škol?) Chybějící učební osnovy volitelných předmětů Nesoulad učebních plánů s RVP ZV a G (22 % ŠVP - více než v ZŠ)
Vybrané problémy při realizaci ŠVP Podceňování problémů při přechodu žáků ze ZŠ do 1.ročníku (zejména nižšího stupně G) „fiktivní“ bezbariérovost Rozpaky v identifikaci a výuce (metody, formy) mimořádně nadaných žáků Nasměrování výchovného poradenství převážně k volbě povolání Nedodržování pravidel hodnocení (rozpory se školským zákonem, školním řádem) Nižší míra vzdělávání učitelů v oblasti tvorby ŠVP a vhodných forem a metod vzdělávání
Děkuji Vám za pozornost