Krátká intervence - o osvědčené metodě ve zkratce
Sídlo Světové zdravotnické organizace v Ženevě
Proč krátká intervence Mnoho mladých lidí nadužívá alkohol nebo bere drogy. Čeští dospívající jsou na jednom z předních míst z hlediska ohrožení návykovými látkami (ESPAD 2007). Krátká intervence může u části ohrožených působit preventivně a zabránit rozvoji vážnějších problémů. Krátká intervence je efektivní v absolutních číslech. Účinnost krátké intervence je doložena řadou vědeckých studií. Praktičtí lékaři poskytují krátkou intervenci úspěšně v mnoha zemích (Kongres v Newcastlu letos na podzim). U nás je zatím v počátcích. Studie z USA potvrdily významnou roli pediatrů v krátké intervenci směrované na děti a dospívající. Autorita lékaře je jiná než autorita rodiče nebo učitele.
Krátká intervence v závislosti na úrovni problémů u dítěte Žije zdravě, návykové látky rizikově neužívá Povzbudit ho, aby tak pokračoval, vysvětlit proč je to důležité Užívá návykové látky Krátká intervence Užívá návykové látky rizikově Užívá návykové látky škodlivě v kombinaci s jinou duševní chorobu Krátká intervence zpravidla s doporučením ke specializované léčbě a spolupráce s příslušným zařízením. Návykové látky užívá problémově nebo lékař zvažuje, zda není závislý Krátká intervence není vhodná, doporučení k specializované léčbě a spolupráce s příslušným zařízením
Postupy při krátké intervenci Posoudit stav a pacienta informovat o výsledku (dotazník CRAFFT). Jasné doporučení nepít alkohol, nekouřit a nebrat drogy (postupovat dle Osnovy motivačního rozhovoru). Další možnosti, které mohou podpořit krátkou radu: Svépomocné příručky Spolupráce s rodinou Posilování motivace Sebemonitorování Linky telefonické pomoci Kontroly a sledování Terapeutický kontrakt Svépomocné organizace Aktivní předání k souběžné specializované léčbě
Model krátké intervence upravený podle americké National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA) Metoda čtyř A Dotazy ohledně pití alkoholu a užívání drog (Ask) Posouzení stavu (Assess) - screeningový dotazník, příp. doplňující diagnostický rozhovor Jednoduchá rada nebo doporučení formou motivačního rozhovoru (Advice) Dojednání další schůzky nebo jiné formy pomoci pokud je to nutné (Arrange)
Hierarchie motivů podle Abrahama Maslowa Potřeby sebeaktualizace Zážitky vrcholu (peak experiences) Potřeba seberealizace (využít svůj jedinečný potenciál) Psychologické potřeby Potřeba sebeúcty, úcty ze strany druhých pocitu kompetence a nezávislosti Potřeba milovat a být milován a někam patřit Základní potřeby Potřeba vnímat svět jako organizovaný a předvídatelný a cítit se bezpečně Fyziologické potřeby (hlad, žízeň)
Podmínky a možnosti změny chování Transteoretický model změny (Prochaska, DiClemente) Kontemplace Relaps (recidiva) Příprava Akce (činnost) Udržování stavu Dosažené změny Prekontemplace
Stádia změny a cíle terapeuta Etapa Základní prvek Cíl terapeuta Prekontemplace Neuvědomování si problému Vzbudit povědomí Kontemplace Rozpolcenost (ambivalence) Prozkoumat problémy. Vyvolat vnitřní rozpory. Příprava Nabídnout neutrální informace a rady. Nabídnout možnosti řešení Akce (činnost) Rozhodnutí pro změnu Posilovat rozhodnutí pro změnu a pocit schopnosti vyrovnat se s problémem Udržování Stabilita Podpora Relaps (recidiva) Zoufalství Vyvarovat se kritice, zvýšit sebeúctu, obnovit původní rozhodnutí změnit chování
Emocionální probuzení Kontrola z vnějšího prostředí Procesy změn Pokud se jedná o stádia změny lidé užívají 9 hlavních způsobů jak si pomáhat: Prekontemplace Kontemplace Příprava Akce (činnost) Udržování stavu Zvyšovat uvědomění Sociální osvobození Emocionální probuzení Sebe přehodnocení Rozhodnutí pro změnu Countering Kontrola z vnějšího prostředí Odměny Pomáhající vztahy
Strategie vedení rozhovoru
Techniky úspěšné komunikace v rámci motivačního rozhovoru Projevovat respekt Naslouchat a komunikovat porozumění Vhodné otázky, které se týkají problémů s návykovou látkou Pozitivní zpětná vazba, ocenit pokroky Poukázat na rozpor mezi tím, jak člověk jedná a jak by chtěl Obrany dospívajícího nepřekonávat konfrontačně (Konfrontační styl vedl v experimentu k horším výsledkům intervence.) Odpor se využívá (reflexe, nadsázka, přijetí, změna vztahového rámce, nepřímé vyjádření, metafora) Podpora autonomie a sebedůvěry
Vliv rodinného prostředí na dítě Protektivní faktory: Vřelost, jasná pravidla, motivační vliv rodiny, právní odpovědnost rodičů. Rodinné problémy zhoršující situaci: Triangulace, pseudoindividuace, setření mezigenerační hranice, umožňování, problémy alkoholem nebo jinou látkou u rodičů (obětní beránek, rodinný hrdina, ztracené dítě, klaun), sdílená závislost mezi partnery.