Mensa a identifikace nadání Mensa ČR – Společnost pro Vás! Tomáš Blumenstein
Proč identifikovat a rozvíjet? nezbytný vklad pro vychování budoucích osobností, které v oblasti vědy, technických ale také ekonomických a humanitních oblastí budou rozhodujícím faktorem konkurenceschopnosti města, regionu, ČR nevhodný přístup školy může vrozený talent zmařit navždy
Typy ND v klasické škole Členění dle Jolany Laznibatové 1. bezproblémové – dobré výkony, spokojené ve škole 2. aktivní – rychle chápe, hlásí se, vyrušuje 3. uzavřené – nekomunikativní, vlastní svět, forma protestu 4. tiché – neprojevený/neobjevený talent
Chyby při identifikaci Falešně pozitivní Neobjevený talent
Projevy ND 1 Schopnost seberegulace – soustředění Vysoký školní výkon Asynchronní výkon Velká slovní zásoba Výborná paměť Chápou vztahy a souvislostí, odvozují Chtějí se podělit o své vědomosti
Projevy ND 2 Zahrnují své okolí otázkami Horliví, citliví Mnoho zájmů a koníčků Rádi pracují samostatně Zvýšený smysl pro spravedlnost Odmítají rutinní práci Snížený respekt k autoritám
Projevy ND 3 Panovačné jednání vůči spolužákům Netolerantní Přecitlivělí na kritiku Odmítají kooperativní učení Větší procento sebevražd
Co je to inteligence? Mnoho druhů Mnoho definic Testy IQ nestačí
Mensovní Testy IQ Neverbální Nezávislé na vzdělání Testuje se logická inteligence Testy od 5 let Oficiální testy – jediný způsob, jak vstoupit do Mensy ČR!
Testy IQ – příklad
Co je Mensa? Mezinárodní nezisková organizace založená v roce 1946 v Oxfordu Sdružuje lidi s IQ mezi horními 2 % populace Mensa International zastřešuje jednotlivé národní Mensy, členů Mensa ČR 2400 členů
Aktivity (pro dospělé) Exkurze do institucí, továren, elektráren, laboratoří Přednášky Celostátní setkání Zahraniční exkurze Výlety, sporty Místní skupiny Zájmové skupiny (SIGy) Časopis Web, intranet
Mensa gymnázium Osmileté gym. Buďánka 18 studentů ve třídě Široká nabídka volitelných předmětů a volnočasových aktivit Individuální přístup Projektová výuka Praha-Řepy
Dětská Mensa Platforma pro členství dětí (5-14) Podpora rozvoje a vyhledávání nadaných dětí Podpora škol zaměřených na nadané děti Dny plné her Kluby nadaných dětí Letní campy Projekty Dětské Mensy
Logická olympiáda Soutěž v logických úlohách Přilákání dětí/studentů k logice Vyhledávání (skrytých) talentů – přirozený screening
Logická olympiáda Celá ČR, žáci 1., 2. stupně ZŠ a SŠ Registrace 1. srpen – 30. září Nominační kolo on-line Semifinále ve 14 krajích listopad Finále v Poslanecké sněmovně na konci listopadu V roce 2011 se zúčastnilo přes soutěžících.
Letní campy Tematické: rozvoj logiky, verbálních schopnost, jazyky – En, De, Fr, divadlo, dramatika, RPG, LARP, IT, Manga Tábor Logické olympiády Setkání rodin s nadanými dětmi Příměstské campy Pobytové campy
Školy spolupracující s Mensou Identifikují nadání a talent Aktivně pracují s nadanými dětmi V rámci výuky/mimoškolně rozvíjejí logické myšlení Podílejí se na mensovních aktivitách (dny plné her, LO a další) Zkvalitňování pedagogické práce
Kluby nadaných dětí odpolední kroužek pro žáky ZŠ rozvoj nadaných dětí, rozšiřování obzorů provoz zajišťuje konkrétní škola (prostory, pedagogové) metodicky vede Mensa finanční podpora měst
Mensa NTC Learning System Autor projektu Dr. Ranko Rajević – Mensa Srbsko Výzkumy: 75% všech neuronových synapsí (propojů) vzniká do věku 7 let Rozvoj rozumových schopností pro děti v předškolním věku Školení akreditovaná MŠMT