Obsah Obsah Možnosti financování PPP projektů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
Doporučení pro přípravu žádosti;
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Ing. Lenka Štibrányiová
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Bytové družstvo U Arény
Pojištění úvěrů pro české investice v zahraničí Nový produkt dle VPP „If“ pro investiční úvěry poskytnuté finančními institucemi.
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
PROJEKTY PPP KONCESNÍ PROJEKT
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
STUDIE PROVEDITELNOSTI
_________________________________________
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Facility management ČSN EN
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Obsah Obsah Co je to PPP? Typická struktura a znaky Proč PPP?
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
Obsah Obsah Pilotní projekty Současný stav Klady Zápory
JJ Mois Année IX. Celostátní finanční konference “Finance pro města a obce z evropských fondů v letech “ IX. Celostátní finanční konference.
Investiční potřeby & dluhové financování Jan Šnajdr Odbor poradenství infrastrukturních projektů Česká spořitelna.
Případová studie – práce ve skupinách Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Uherské Hradiště 2009.
Financování investičních záměrů Jan Šnajdr Úsek komunální financování, Odbor poradenství infrastrukturních projektů.
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
Vkladové služby.
pro integrovaný projekt
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
Šance a rizika PPP: Problematika kombinování evropských peněz a PPP 19. září 2007, Praha, Filip Drapák.
Obsah Obsah Etapy realizace PPP projektu
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Praktický postup přípravy projektů Internetizace knihoven na krajích Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
6. přednáška Finanční řízení podniku – základní charakteristika Finanční řízení podniku – základní charakteristika.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Zkušenosti z činnosti PIS programu PANEL OK ČKAIT Plzeň Ing. Václav Klíma.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Časová hodnota peněz Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Jednání řídícího výboru - Modernizace KNL
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
FN JESSICA v IOP Nástroj finančního inženýrství JESSICA Zvolená implementační struktura Řídící orgán IOP Holdingový fond – SFRB - instituce.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
1 Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
Finanční nástroje v podpoře energetické účinnosti
Provozování vodohospodářské infrastruktury
ROP JV – informace o novém programovém období
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů 17. 3
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Vyplnění CBA analýzy v modulu CBA
Transkript prezentace:

Finanční aspekty PPP projektů 8393P1E021219-262420197PR Finanční aspekty PPP projektů Ing. Jan Škurek Seminář PPP projekty v praxi

Obsah Obsah Možnosti financování PPP projektů 8393P1E021219-262420197PR Obsah Možnosti financování PPP projektů Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů Příklad Diskutovat Vaše dotazy a připomínky

Možnosti financování PPP projektů 8393P1E021219-262420197PR Zajištěno soukromým sektorem Soukromý partner Soukromý partner + další entity (banka, fin. investoři) Zajištěno veřejným sektorem Vlastní zdroje zadavatele (popř. jím obstaraný úvěr – EIB, komerční banky) Dotační tituly (EU-tématické OP, Jessica, ROPy, SR) Kombinace veřejných a soukromých zdrojů

Způsob financování - 1 Zajištěno plně soukromým partnerem 8393P1E021219-262420197PR Zajištěno plně soukromým partnerem Zpravidla v kombinaci s cizími zdroji financování Rozdílné náklady na financování ze strany jednotlivých věřitelů Různé doby splácení a míra požadovaných garancí Tradiční struktura u větších PPP projektů Zajištěno plně zadavatelem Náklady financování nese veřejný zadavatel Méně častá struktura Může být v kombinaci s cizími zdroji od bank

Způsob financování - 2 Kombinace fondů EU a PPP 8393P1E021219-262420197PR Kombinace fondů EU a PPP Složitější struktura projektu Nutnost zajištění kofinancování (SP, zadavatel) Snaha MMR / ŘO ROP o podporu takových projektů Kombinace kapitálu zadavatele a soukromého partnera Každá strana zodpovídá za svoji část projektu Možnost kombinace s úvěry

Co zvažujeme u způsobu financování PPP projektů 8393P1E021219-262420197PR Co zvažujeme u způsobu financování PPP projektů Náklady (EU/dotace vl. zdroje EIB/banky SP) Rozpočtové možnosti zadavatele (z dlouhodobé perspektivy) Požadavky a podmínky věřitelů (výše splátky, požadované garance, podmínky dotace) Doba splácení (délka projektu, rizika, predikce trhu)

Nominální hodnota Reálná hodnota 6 500 000 Kč 6 500 000 Kč 8393P1E021219-262420197PR Reálná hodnota 6 500 000 Kč Při současné cenové hladině 6 500 000 Kč Při hyperinflaci

Diskontované x nominální hodnoty 8393P1E021219-262420197PR Nominální hodnota – jmenovité hodnoty bez vlivu diskontování Diskontovaná hodnota – převedení nominálních hodnot (v budoucnosti) na současnou hodnotu Diskontované hodnoty používáme z důvodu dlouhodobosti projektů a zreálnění finančních toků v jednotlivých letech Jedna koruna dnes má vyšší hodnotu než jedna koruna v budoucnosti. Dnes totiž můžeme korunu investovat (např. uložit na vkladový účet) a do zítřka nám koruna přinese výnos (úrok). Současná hodnota zítřejší koruny je tedy nižší právě o tento úrok Dnes Zítra

Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů 8393P1E021219-262420197PR Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů Z hlediska: Zadavatele Investora Banky

Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů - investor 8393P1E021219-262420197PR Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů - investor vysoký zájem o PPP projekty preference jednoduchých projektů zpravidla menší apetit na riziko poptávky potíže s likviditou u větších projektů snaha o přenos garancí a rizik na veřejný sektor ve vybraných odvětvích již zkušenosti s PPP projekty zahraniční investoři – preference velkých projektů vysoké požadavky na návratnost vloženého kapitálu

Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů banky 8393P1E021219-262420197PR Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů banky nedostatek dlouhodobých zdrojů vzrůst rizikových marží a tím i sazeb snaha hledat nové projekty a alokovat volné zdroje averze vůči projektům, které nejsou na bázi platby za dostupnost zkušenosti s financováním tuzemských PPP projektů požadavek na vyšší participaci vlastního kapitálu investora požadavek na zajištění splácení seniorního úvěru

Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů – veřejný zadavatel 8393P1E021219-262420197PR Stávající trendy a praktické problémy PPP projektů – veřejný zadavatel nedostatek volných zdrojů propad na straně příjmů (výpadek daní) přehodnocování priorit a doby realizace u větších investic nutnost realizovat již započaté/nezbytné investiční akce neochota dávat garance a záruky snaha přenášet financování a riziko poptávky na investora malá znalost kombinace PPP s dotačními tituly

Praxe – zjednodušený příklad zvážení možností financování Projekt – parkovací dům Obsah studie Výběr lokality a tech. řešení Popis jednotlivých možností financování a výběr těch nejvhodnějších Detailní finanční analýza doporučených možností financování Časový harmonogram u vybraného řešení Závěrečné doporučení

2. Možnosti financování Veřejná zakázka PPP – zkoumány varianty dle: koncesní smlouvy nebo „kvazikoncesní smlouvy“ EU fondy – v tomto případě se jedná o realizaci projektu se zapojením zdrojů z fondů EU. V rámci studie jsme se podrobněji zabývali veřejnou podporou a následujícími variantami: kombinace EU fondů a PPP – oddělená zakázka na výstavbu a na provoz kombinace EU fondů a PPP – komplexní spojení výstavby, provozu a údržby

Veřejná zakázka Možnost garantovat dostupnost služby bez ohledu na okolnosti Nehrozí výrazné nebezpečí konfliktu zájmů Neomezená „parkovací“ politika města a stanovování výše parkovného Více výběrových řízení – náročnost na koordinaci zakázek a jednání s jednotlivými dodavateli (administrativní náročnost), limitované možnosti využití inovací Veřejný sektor nese většinu rizik projektu včetně rizika poptávky (využití infrastruktury) Nedostatek vlastních zdrojů k realizaci projektu V případě financování pomocí úvěru zvýšení zadlužení města Nedoporučuje se k další analýze

PPP Zapojení soukromého investora na zajištění návrhu, výstavby, financování a údržby parkovacího domu Rozložení plateb po celou dobu trvání smlouvy Až když je požadovaná služba dostupná, zadavatel hradí soukromému partnerovi poplatky za dostupnost nebo mu umožní výběr poplatků do uživatelů nebo obojí Kalkulace z pohledu nákladů celoživotního cyklu – synergické efekty Jediné transparentní výběrové řízení na všechny činnosti Infrastruktura zůstává ve vlastnictví města Vyšší transakční náklady přípravy projektu Dlouhodobý závazek veřejného zadavatele Konečná zodpovědnost

PPP Koncese – soukromý partner získává zpět své vynaložené prostředky z poplatků za parkovné a nájem z komerčních ploch nižší zátěž pro rozpočet zadavatele nutnost důkladného šetření budoucí poptávky, požadavek na umožnění cenové politiky/garance v současné době nízká ochota soukromých partnerů a bank vstupovat do těchto projektů „Kvazikoncese“ – vynaložené prostředky budou hrazeny soukromému partnerovi v pravidelných částkách od zadavatele „poplatek za dostupnost“ zátěž pro rozpočet zadavatele (x poplatky částečně hrazeny z příjmů města z parkovného) možnost uplatnění penalizací za špatný výkon - motivace zájem investorů i bank, stabilní řešení K další analýze doporučena „kvazikoncese“

EU fondy Oblast podpory 3.1. Rozvoj urbanizačních center Možnost získání dotace ve výši 92,5 % způsobilých výdajů (mínus případné čisté příjmy generované projektem) Riziko zakázané veřejné podpory (zejména z důvodu zahrnutí komerčních ploch do projektu)  vracení dotace Riziko vracení části dotace z důvodu vyšších než očekávaných příjmů Z důvodu minimalizace těchto rizik se doporučuje využít výjimku o vnitrostátní regionální podpoře a získat dotaci ve výši 40% způsobilých výdajů v tomto případě se na projekt nevztahují pravidla pro projekty generující příjmy (dotace se nesnižuje o příjmy) nutnost získání finančních zdrojů k úhradě zbylých investičních nákladů

EU fondy Zadání projektu 2 oddělené transakce na výstavbu domu a následně jeho provoz (VZ na výstavbu s dotací z EU fondů, kvazikoncese na provoz) tradiční přístup ze strany ROPu nejsou realizovány synergické efekty ze spojení výstavby a provozu 1 komplexní transakce na výstavbu a provoz (kvazikoncese s dotací z EU fondů) kalkulace nákladů celého životního cyklu zbylé investiční výdaje může poskytnout soukromý partner nový přístup při uplatňování dotací z EU (existence metodiky MMR) K další analýze doporučeny varianty dotace 92,5 %, 40 % a zajištění projektu 2 transakcemi

3. Finanční analýza (ilustrace) Varianta nájezdový parkovací dům – vstupy Investiční náklady Cca 150 mil. Kč Provozní náklady Cca 1,3 mil. Kč/ rok Výnosy Cca 9 mil. Míra inflace 3 % Diskontní míra (reálná) Úroková míra 5,99 % Požadovaná návratnost vlastního kapitálu 15 % Období výstavby 2012 Období provozu 2013 – 2042

Výstupy Varianta nájezdový parkovací dům – výstupy v mil. Kč PPP Dotace z EU 92,5 % 40 % Investiční náklady 150 Dotace z EU 106 60 Provozní náklady 70 Finanční náklady 142 42 85 Výnosy 560 DPPO 93 54 Platba za dostupnost (celkem) – nominální 170 -152 -14,5 Platba za dostupnost (celkem) – diskontovaná 64,5 -58 -5,5 Roční platba za dostupnost – nominální 5,6 -5 -0,5 Roční platba za dostupnost – diskontovaná 4,5 -4 -0,4

Daně Základní přehled daní, které významně ovlivňují projekt: DPH – město v tomto případě je plátcem DPH – DPH nebude uznatelným výdajem v případě dotace EU – časový nesoulad DPH vztahující se k výstavbě DPPO – zjednodušený výpočet, pro podrobné výsledky nutná další analýza

Shrnutí výsledků finančního modelu Výstavba projektu s využitím čerpání dotace z fondů EU ve výši 40 % a zajištění následného provozu parkovacího domu pomocí kvazikoncesní smlouvy se soukromým partnerem Doporučujeme diskutovat s příslušným ROP možnost zadání projektu jednou komplexní transakcí (EU a PPP) U varianty dotace ve výši 92,5 % je pravděpodobné vrácení části dotace (navíc v době, kdy už by hrozilo, že nebude moci město tuto dotaci alokovat jinde) U varianty dotace ve výši 40 % nehrozí veřejná podpora

Další kroky zpracovat dokumentaci pro vydání územního rozhodnutí zpracovat tzv. koncesní projekt dle koncesního zákona, jehož součástí bude i: test trhu (otestování zájmu investorů, bank o jednotlivé varianty řešení) analýza poptávky a zjištění preferencí konečných uživatelů finální zadefinování technických požadavků zadavatele (počet parkovacích míst, míra komerce, alokace jednotlivých rizik atp.)  rozhodnout o finálním způsobu řešení (nájezdový nebo liniový PD) až v rámci zpracování koncesního projektu vypracování žádosti o dotaci EU

4. Časový harmonogram Indikativní harmonogram, časové rezervy

8393P1E021219-262420197PR Děkuji za pozornost www.pppcentrum.cz Ing. Jan Škurek Ředitel, tel: 234 155 350, jan.skurek@pppcentrum.cz PhDr. Michaela Kubištová Vedoucí metodiky a zahraničních vztahů, tel: 234 155 357, michaela.kubistova@pppcentrum.cz