Mělník 22.-23.6. 2009 Kdy skončí české teplárenství?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výkupní ceny 2013 Budoucnost bioplynu, Hospodářská komora,
Advertisements

Cenová rozhodnutí k cenám tepelné energie pro rok 2006
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Tisková konference TEPLOFIKACE LEDVIC 12. září 2013 Ing. Vladimír Gult předseda představenstva a generální ředitel.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Nová koncepce a změny v činnosti Státní energetické inspekce v souvislosti s novelami zákonů č. 458/2000 Sb. a č. 406/2000 Sb. Činnost územního inspektorátu.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Kurt Dědič odbor ochrany ovzduší MŽP
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
1 XVII. Seminář energetiků Aktuální situace a řešené problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Sdružení podnikatelů v teplárenství XIX. Seminář energetiků Aktuální problémy v českém teplárenství Miroslav Krejčů.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
1 XVIII. Seminář energetiků České teplárenství a řešené problémy Miroslav Krejčů.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
1 Kontrolní činnost Státní energetické inspekce v oblasti elektroenergetiky Lokální distribuční soustavy Ing. Stanislav Vitner ředitel odboru elektroenergetiky.
Ing. Zdeněk Kondler, ředitel územního inspektorátu XXI. Seminář energetiků – Jelenovská ledna 2011.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství II. Miroslav Krejčů.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství I. Miroslav Krejčů.
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Teplo a bydlení v České republice Pavel Kaufmann.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
1 XI. podzimní konference AEM Budoucnost českého teplárenství Miroslav Krejčů.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Kontrolní činnost SEI v teplárenství Ing. Josef Svoboda ředitel odboru teplárenství.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novely energetické legislativy v teplárenství
Centrální zdroj tepla versus jeho substituční zdroje
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
1 Konference „Nová energetická strategie EU a ČR“ Současnost teplárenství v ČR Miroslav Krejčů.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Konference „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Energetická legislativa a teplárenství.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Fungování energetických trhů v EU a ČR 2010 Teplárenství na rozcestí Martin Hájek Martinický palác, 2.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Transkript prezentace:

Mělník Kdy skončí české teplárenství?

V ČR je teplem dálkově zásobováno přes 1,6 mil. bytů. Členové TS ČR zajišťují tepelnou pohodu a teplou vodu pro více než 1,195 miliónu domácností u nás. 21 našich největších měst má více než obyvatel. Členové TS ČR dodávají teplo ve všech těchto městech. Dohromady v nich žije přes 3,340 miliónu obyvatel. Teplem je v nich zásobováno kolem bytů. To je zhruba 2,465 mil. obyvatel, tedy 73 % bytů.

Mapa lokalit dodávek dálkového tepla od členů TS ČR

Meziroční růst cen dálkového tepla (DPH - daň z přidané hodnoty, SED - spotřební ekologická daň, ceny v Kč/GJ)

Výroba tepla v České republice

Podíly primárních paliv na vytápění

Podíly na vytápění bytů v ČR celkem (bez domovních kotelen je podíl tepláren a výtopen 41 %)

Původ dálkového teplo z tepláren

Podíl vyrobené elektřiny z KVET v uhelných elektrárnách

Rozšíření dálkového vytápění v Evropě

Co nás trápí? Legislativa - 1 Při novele provedené zákonem č. 670/2004 Sb., byla do § 78 vložena držiteli licence povinnost zajistit v každém odběrném místě dodávky měření dodaného množství teplé vody pro účely poměrného rozúčtování nákladů na teplo na její přípravu a rozvod na jednotlivá odběrná místa. § 78, odst.6 (stávající): Při dodávce teplé užitkové vody společně připravované pro více odběrných míst zajistí držitel licence do 5 let po nabytí účinnosti tohoto zákona v každém odběrném místě dodávky měření dodaného množství teplé užitkové vody pro účely poměrného rozúčtování nákladů na tepelnou energii na její přípravu a rozvod na jednotlivá odběrná místa podle § 76 odst. 3 písm. e). Dojde-li k dohodě o způsobu rozúčtování na jednotlivá odběrná místa mezi všemi odběrateli a dodavatelem, povinnost tohoto měření nevzniká. § 78, odst.6 (návrh novely): Při dodávce teplé užitkové vody společně připravované pro více odběrných míst zajistí držitel licence do 1. září 2011 v každém odběrném místě dodávky měření dodaného množství teplé užitkové vody pro účely poměrného rozúčtování nákladů na tepelnou energii na její přípravu a rozvod na jednotlivá odběrná místa podle § 76 odst. 3 písm. e). Dojde-li k dohodě o způsobu rozúčtování na jednotlivá odběrná místa mezi odběrateli a dodavatelem, povinnost tohoto měření nevzniká.

Při projednávání v Hospodářském výboru došlo k přijetím pozměňovacího návrhu – doplnění § 86 „Přeložky rozvodných tepelných zařízení“ v odst. č. 2: Odst. (2) Přeložky rozvodných tepelných zař í zen í zaji š ťuje jejich vlastn í k na n á klady toho, kdo potřebu přeložky vyvolal, pokud nedojde k jin é dohodě. Stavebn í k, který vyvolal přeložku, nese n á klady nezbytn é ú pravy dotčen é ho rozvodn é ho tepeln é ho zař í zen í a to na ú rovni st á vaj í c í ho technick é ho ře š en í. N á klady souvisej í c í s modernizac í či zvý š en í m přenosov é kapacity rozvodn é ho tepeln é ho zař í zen í nese vlastn í k tohoto zař í zen í. V př í padech, kdy bylo věcn é břemeno k rozvodn é mu tepeln é mu zař í zen í zř í zeno ze z á kona a bylo bez ú platn é a potřeba přeložky je vyvol á na jiným využit í m nemovitosti ze strany jej í ho vlastn í ka, hrad í n á klady přeložky vlastn í k tohoto zař í zen í. Vlastn í k rozvodn é ho tepeln é ho zař í zen í je povinen sezn á mit toho, kdo potřebu přeložky vyvolal, se způsobem proveden í přeložky a n á klady na jej í proveden í. N á klady na proveden í přeložky mohou zahrnovat pouze nezbytně nutn é n á klady. Co nás trápí? Legislativa - 2

Co nás trápí? Legislativa - 3 V letních měsících se objevila zpráva Kontrolního výboru PS PČR k teplárenství a cenám tepelné energie, která tvrdí, že teplárny okrádají své odběratele. V celé Zpravodajské zprávě přitom nejsou uvedeny žádné podklady ze kterých se vycházelo u analýzy stávajícího stavu. Nejsou uvedeny ani žádná porovnání či jiné číselné údaje které by šlo ověřit. Materiál předem obecně předjímá, že teplárny okrádají odběratele, že současná legislativa znevýhodňuje odběratele a že cenová regulace je výrobci tepla a distributory porušována a je proto potřeba změn v energetickém zákoně i samotné kontrole cen tepelné energie. Teplárenské společnosti se domnívají, že stávající systém regulace a kontroly cen tepla u nás je dostatečný a průkazný a že stanovování dalších opatření je zcela zbytečné. Úpravy energetického zákona považujeme za účelový a neopodstatněný zásah do podnikatelského prostředí. Je těžko obhajitelné, aby v rámci jednoho zákona byl zaváděn zvláštní režim pro teplárenství a zbývající oblasti nebyly nikterak dotčeny.

Co nás trápí? Legislativa - 4 V ČR je platná Státní energetická koncepce schválená vládou v r Pracovala Nezávislá energetická komise i oponentní komise. Ze zveřejněných výstupů vyplynulo, že problematika teplárenství byla vnímána jako jeden z významných problémů z pohledu nutnosti zajištění paliv pro výrobu tepelné energie. Bylo zpracováno Stanovisko TS ČR ve věci zajištění primárních paliv pro zabezpečení dodávek tepelné energie s cílem prosazovat dlouhodobou podporu dalšího rozvoje teplárenství a KVET v ČR a vyvolat diskusi o zrušení limitů těžby uhlí. MPO ČR byl zpracován návrh aktualizované energetické koncepce ČR.

Co nás trápí? Zelený teror 1 Emisní povolenky – včera, dnes a zítra Co a jak bude po roce 2012?

Co nás trápí? Zelený teror 2 Obnovitelné zdroje Stanovení cen energií z OZE cenovým rozhodnutím ERU

Co nás trápí? Zelený teror 3 Těžební limity Dlouhodobé smlouvy na dodávky paliv Regulace těžby pro potřeby teplárenství

Co musí udělat teplárníci? Audity jednotlivých zdrojů – zvýšení účinnosti spalovacího procesu Palivový mix (uhlí, biomasa, TAP, upravený komunální odpad) Investice do rozvoje a rekonstrukce tepelných sítí

Děkuji za pozornost Tomáš Drápela Plzeňská teplárenská,a.s.