PŽP 2. 27.9. 2005 Nástroje ochrany životního prostředí v právu, právní odpovědnost při ochraně životního prostředí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Právní úprava ochrany přírody a krajiny v ČR – systém, prameny, orgány státní správy, účastníci řízení 8.přednáška Doc. JUDr. Vojtěch Stejskal, Ph.D.
Nástroje územního plánování
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa – úvod.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Boj proti fotbalovému násilí filosofie, právní rámec a role jednotlivých subjektů Ivan Langer ministr vnitra.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
PŽP Ekologická újma, organizace ochrany ŽP, zákon o ŽP + opakování obecné části.
Řízení o přestupcích.
Rozpočty územních samosprávných celků
Právní aspekty podnikání
Právo na informace Tereza Danielisová,
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
1 Odpovědnost v právu ŽP Ivana Průchová. 2 Odpovědnost v právu ŽP Formy odpovědnosti: Formy odpovědnosti: Deliktní: Deliktní: Správně právní odpovědnost.
Kontrola veřejné správy I.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Právní úprava ochrany lesa
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Správní právo Pojem: ta část právního řádu, která upravuje veřejnou správu Předmět úpravy: široký okruh právních norem, které upravují práva a povinnosti.
Veřejná správa.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Mgr. Magdaléna Peterková
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Veřejnosprávní činnost
1 Odpovědnost v právu ŽP Ivana Průchová. 2 Odpovědnost v právu ŽP Formy odpovědnosti: Formy odpovědnosti: Deliktní: Deliktní: Správně právní odpovědnost.
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Odpovědnost v právu životního prostředí
Územní samospráva Obce
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Vybrané otázky práva životního prostředí
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
2. Správní trestání a správní delikty
PRÁVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ - úvod do problematiky
Právní režim nakládání s odpady
Ochrana půdy a lesa.
1 Ekonomické nástroje ochrany životního prostředí teze BDS Jaro 2011.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
Základy odpovědnosti za přestupky
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA
Odbor životního prostředí MHMP
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Obecně o veřejné správě
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Transkript prezentace:

PŽP Nástroje ochrany životního prostředí v právu, právní odpovědnost při ochraně životního prostředí

Teorie dělby moci ve státě Zákonodárná – nadřazená, vytváří právní rámec pro správu Výkonná – politická vláda, veřejná správa chrání veřejný zájem zákonnými prostředky Soudní – soudcovská nezávislost, vázanost pouze zákony Právo veřejné – jeho součástí je právo správní, protože upravuje vztahy za účasti nositele veřejné moci (stát, kraj, obec). Součástí práva správního je právo životního prostředí, kde veřejná moc (správní orgány) chrání veřejný zájem na ochraně životního prostředí. Právo soukromé - v oblasti ŽP je významné vlastnictví, náhrada škody Právo procesní – upravuje řízení před orgány veřejné správy Právo hmotné – stanoví obsah činnosti veřejné správy, cíle a úkoly, oprávnění a povinnosti FO/PO Právní předpisy podle právní síly (hierarchie) Úst. zákony a mez. smlouvy podle čl. 10 Ústavy, zákony, nařízení (vláda/ministerstva, přenesená působnost) vyhlášky (samostatná působnost krajů a obcí) Orgán veřejné správy Působnost - věcná, územní, funkční Pravomoc - soubor oprávnění úřadu pro výkon správy (rozhodovací, dozorčí, sankční…) Správní delikt – chování v rozporu se správním předpisem za delikt výslovně označen, přestupek/správní delikt FO/PO při podnikání Právní moc – vlastnost rozhodnutí, kdy jsou práva a povinnosti definitivně

Orgán veřejné správy = Působnost – věcná = například životní prostředí, územní = například správní obvod obce s rozšířenou působnost, funkční = kdo rozhoduje v prvním stupni, kdo o odvolání Pravomoc - soubor oprávnění úřadu pro výkon správy (rozhodovací, dozorčí, sankční, vstup na pozemky…) Správní delikt – chování v rozporu se správním předpisem za delikt výslovně označen, přestupek/správní delikt FO/PO při podnikání Právní moc – vlastnost rozhodnutí – nelze se proti němu odvolat - nezměnitelnost a nezrušitelnost, nemůže být o věci znovu rozhodováno

Prostředky ochrany právní mimoprávní : –ekonomické –vědecké –technické a technologické –politické –osvětové –výchovné –vzdělávací –organizační (institucionální)

Nástroje ochrany životního prostředí se dělí do dvou základních skupin I. nástroje p ř í m é h o působení na adresáty (zákazy, příkazy, povolení, souhlasy, plány, koncepce, standardy, limity, apod.), které se dělí na: a) administrativně-právní nástroje b) koncepční nástroje c) nástroje dobrovolné regulace d) sankční nástroje II. nástroje n e p ř í m é h o působení na adresáty (zejména poplatky, daně, dotace, pojištění, depozitně refundační systémy, emisní povolenky a jiné ekonomické nástroje ochrany).

Nástroje přímého působení A)Administrativně-právní nástroje aa) ukládání povinností – ve formě zákazů, příkazů a omezení přímo zákonem nebo rozhodnutím orgánu státní správy na základě zákona; ab) - správní akty ve formě povolení (výjimek), souhlasů, schválení, rozhodnutí o odchylném postupu nebo - tzv.jiné úkony, jako např.stanoviska, vyjádření orgánu státní správy, registrace - obojí jako předpoklad či podmínka určité činnosti; ac) standardy – jako požadavky na zachování určitého nezbytného stavu životního prostředí; ad) kategorizace objektů ochrany a zdrojů ohrožování životního prostředí – se zřetelem na jejich význam, resp. intenzitu ochrany; ae) kontrola a dozor – jako nástroje nezbytné k zajišťování a vynucování právního režimu ochrany životního prostředí; af) nástroje odpovědnosti za ztráty na životním prostředí – odpovědnost za škodu (náhrada škody) a odpovědnost za ekologickou újmu (nápravná opatření) ag) výkon rozhodnutí – nezbytná podmínka k vynucování práva v případech, kdy vydané rozhodnutí není splněno dobrovolně. ah) provedení nezbytných preventivních opatření orgánem státní správy – k odvrácení hrozícího ohrožení či poškození životního prostředí

B) Koncepční nástroje - plány, programy, koncepce - v některých případech obligatorní tvorba - posuzování vlivů na životní prostředí, resp.na soustavu NATURA obsah nebo jen určité části jsou právně závazné C) Nástroje dobrovolné regulace –ca) administrativní subordinační smlouvy, např. § 39, § 45e odst.2, § 68 zákona č.114/1992 Sb. –cb) dobrovolné přistoupení k režimu určité činnosti nebo systému – např. provozování ekologického zemědělství, označování ekologicky šetrných výrobků, dobrovolná účast podniků v systému environmentálního řízení a auditu EMAS D) Sankční nástroje –da) pokuty a ostatní sankce za přestupky a jiné správní delikty –db) tresty za trestné činy

Nástroje nepřímého působení – ekonomické nástroje doplněk právních nástrojů právo jim poskytuje formu závazného a vynutitelného pravidla chování působení ekonomických nástrojů založeno na možnosti volby chování adresáta, ekologické =ekonomické Základní funkce: stimulace adresáta, PPP, narovnání selhání trhu internalizace externích nákladů na ochranu životního prostředí kompenzace újmy, jejíž vznik je spojen se škodlivou činností fiskální funkce, financování ochrany životního prostředí ze získaných zdrojů, často poplatky Základní členění: nástroje pozitivní stimulace (dotace, daňové úlevy, apod.) nástroje negativní stimulace (zejména poplatky) Systém ekonomických nástrojů ochrany životního prostředí: poplatky za znečišťování či jiné poškozování životního prostředí –poplatky za využívání přírodních zdrojů –uživatelské poplatky – např.výrobci přípravků poškozujících ozónovou vrstvu Země daně a daňová zvýhodnění finanční podpory - dotace, dary, zvýhodněné půjčky, garance a jiná zvýhodnění úlevy – např. zákon o ovzduší depozitně refundační systémy – např.zákon o obalech prostředky k zajištění závazků – povinné pojištění, finanční rezervy, kauce a záruky obchodovatelná emisní povolení - zákon č.695/2004 Sb. náhrady – např. § 58 zákona č.114/1992 Sb.

Právní odpovědnost při ochraně životního prostředí Rozlišujeme odpovědnost morální, právní, ekonomickou a politickou Deliktní odpovědnost v ochraně životního prostředí A/ Trestněprávní odpovědnost a ochrana životního prostředí Role trestněprávní represe a prevence při ochraně životního prostředí Skutkové podstaty trestných činů : Obecné - Ohrožení a poškození životního prostředí (§ 181a a § 181b) Zvláštní - Pytláctví (§ 178a), Poškozování lesa těžbou (§181c), Nakládání s nebezpečnými odpady (§ 181e), Neoprávněné nakládání s chráněnými a volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami (§181f, 181g a 181h), Týrání zvířat (§ 203) atd. Ostatní - Zneužívání pravomoci veřejného činitele (§ 158), Obecné ohrožení (§ 179 a 180), Poškozování cizí věci (§ 257) a Zneužívání vlastnictví (§ 258) Potřeba další novelizace trestního zákona – plná ekologizace B/ Odpovědnost za správní delikty proti životnímu prostředí Správní delikty fyzických osob (přestupky) Skutkové podstaty přestupků speciální (ve zvláštních zákonech – např. o ochraně přírody a krajiny, stavebním, lesním, na ochranu zvířat proti týrání atd.), základní (obsažené v přestupkové zákoně – např. v § 29, 34 či 35), zbytkové (obsažené též v přestupkovém zákoně – např. § 45 „Přestupky na úseku ochrany životního prostředí“, popř. § 46 „Ostatní přestupky proti pořádku ve státní správě a přestupky proti pořádku v územní samosprávě“). Správní delikty právnických osob a fyzických osob při výkonu podnikatelské činnosti –nejednotnost, roztříštěnost a místy i zastaralost právní úpravy

Právní odpovědnost za ztráty na životním prostředí Evropské (komunitární právo): Směrnice č.2004/35/ES o odpovědnosti za škody na životním prostředí prostřednictvím prevence a jejich nápravy – objektivní odpovědnost ČR: Právní odpovědnost za škodu na životním prostředí Občanský zákoník (§ 420) –Škoda jen jako ztráta na částech životního prostředí, které jsou majetkem. –Omezenost – princip volné dispozice, jen na věcech, časové hledisko atd. –Oprávněným k uplatňování náhrady škody je poškozený vlastník věci. Právní odpovědnost za ekologickou újmu Zákon o životním prostředí (§ 10 a 27) Náprava ekologické újmy : –naturální restituce, –kompenzace, –finanční plnění. Oprávněným je stát V ČR chybí speciální zákon – existuje jen systém nápravných opatření dle platných speciálních zákonů. Hierarchie subjektů povinných k nápravě ekologické újmy : –původce, –vlastník, –stát. Odpovědnost za tzv. historické škody (staré zátěže): Původce není znám, různé formy podílu státu. Ekonomické zajištění odpovědnosti :povinné pojištění,vytváření povinné finanční rezervy,účelové fondy. Základní principy právní odpovědnosti v ochraně životního prostředí : –A/ prevence, –B/ náprava, –C/ sankce.