Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Látky jsou složeny z částic
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
12. Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky
MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN
Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Vzájemné silové působení těles
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
SLOŽENÍ LÁTEK Chemie 8. ročník
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_375 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_18 Tematická.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ50 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
KINETICKÁ TEORIE LÁTEK
Látky mohou mít tři skupenství:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhKapaliny TémaVlastnosti.
Částicová stavba látek
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Částicové složení látek
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Látky jsou složeny z částic
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Mechanické vlastnosti plynů Co už víme o plynech
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:září 2011 Určeno:6. ročník ZŠ.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Termika, molekulová fyzika.
K INETICKÁ TEORIE LÁTEK Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Difúze a Brownův pohyb (Látka a těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
12. Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky
Molekulová fyzika a termika
Tepelný pohyb částic VY_32_INOVACE_11_212
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Látky a částice 6. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vítězslava Baborová. Dostupné z Metodického portálu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Částicová stavba látek
Vlastnosti kapalin VY_32_INOVACE_11_223
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Částicové složení látek
Částicové složení látek
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Atomy a molekuly.
Vlastnosti kapalných látek
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Pořadí šablony a sada: 06 Molekulová fyzika a termika Materiál: VY_32_INOVACE_MFTER.6 Vytvořený ve školním roce: (datum) Téma: Kinetická teorie látek Předmět a třída: fyzika, první ročník ekonomického lycea Anotace: Materiál je určen jako pomůcka k výkladu kinetické teorie látek. Je potřeba PC s internetem a možností pouštět applety a videa pro každého studenta (aspoň do dvojice), projektor a microsoft powerpoint. Autor: Josef Knot Klíčová slova: kinetická teorie látek, difuze, Brownův pohyb Ověřený dne:

Kinetická teorie látek Tato teorie obsahuje 3 základní poznatky molekulové fyziky, pomocí nichž se odvozují mnohé vlastnosti látek. Všechny tři části jsou potvrzeny mnoha experimenty.

Kinetická teorie látek 1. Látky všech skupenství jsou složeny z částic (atomů, molekul, iontů). 2. Všechny částice se v každé látce neustále a neuspořádaně pohybují (vykonávají tzv. tepelný pohyb). 3. Částice každé látky na sebe navzájem působí silami. Blízké částice se odpuzují a vzdálenější částice se přitahují. [1]

Částicové složení látek Úkoly 1. Na internetu zjistěte, jaké přístroje se používají pro zobrazování částic. 2. Najděte na internetu nějaké obrázky částicové struktury látek pořízené některým zvýše uvedených přístrojů. Popište, co je na obrázcích vidět a rozmyslete si, jaké informace lze z takových obrázků zjistit o stavbě látek. 3. Najděte, jaké jsou řádové rozměry atomů. V jakých jednotkách se rozměry atomů nejčastěji uvádějí?. Dobrovolný úkol navíc: Proč nelze atomy pozorovat optickými mikroskopy?

Částicové složení látek 1) Jednotlivé atomy lze pozorovat například iontovým mikroskopem, elektronovým mikroskopem nebo tunelovým rastrovacím mikroskopem (STM). 3) Řádová velikost atomů je asi 0,1 nm (1 angstrém, Ǻ). 2) Částice nevyplňují celý prostor látky – diskrétní struktura Na obrázcích většinou nevidíme konkrétní částice, ale jen místa, kde se asi nacházejí. Sledujeme většinou jen povrch látky

Částicové složení látek 2) Několik internetových odkazů s obrázky: Struktura materiálů jak-vypada-jejich-struktura Povrch čistého zlata (STM) Povrch křemíku (STM) Manipulace s atomy (pomocí elektronového mikroskopu lze pohybovat s jednotlivými atomy a vytvářet různé tvary). Atomy železa na měděném povrchu. [ ]

Tepelný pohyb částic Pusťte si video na adrese: [ ] Popište, co je na videu vidět a pokuste se tento děj vysvětlit.

Difuze Difuze je jedním z nejznámějších viditelných důkazů tepelného pohybu částic. Difuze je samovolné pronikání částic jedné látky do druhé, téhož skupenství, při jejich vzájemném dotyku. [1] Při větší teplotě probíhá difuze rychleji

Brownův pohyb Pusťte si applet znázorňující Brownův pohyb: hp?topic=24 [ ] Úkoly (odpovídejte pomocí apletu): 1) Popište, co applet asi znázorňuje. 2) Zkuste vymyslet příčinu pohybu Brownovy částice a jeho náhlých změn. 3) Proč nepozorujeme BP u větších (těžších) částic (změňte poměr hmotností částic a vyzkoušejte)? 4) Jak se změní pohyb BČ, pokud zahřejeme tekutinu?

Brownův pohyb 1. Molekuly kapaliny narážejí na cizí částici. 2. Na BČ nepravidelně narážejí částice tekutiny. Tyto nárazy nejsou symetrické a tak vždy existuje nenulová síla, která udělí BČ určitou rychlost. Tato síla má náhodný směr. 3. Nárazy malých molekul tekutiny těžkou cizí částici nedokáží rozpohybovat. 4. V teplejší tekutině se BČ pohybuje rychleji (důkaz rychlejšího pohybu částic tekutiny)

Brownův pohyb BP je druhým základním viditelným důkazem tepelného pohybu částic BP je neustálý a chaotický pohyb malých částic (řádově 1 μm) v tekutinách [1]

Silové působení částic Zkuste navrhnout důsledky vzájemného přitahování částic při větší vzdálenosti a jejich odpuzování při malých vzdálenostech.

Silové působení částic Při stlačování látek se zmenšují vzdálenosti mezi částicemi a převládají odpudivé síly, které brání dalšímu stlačování. Při natahování látek zvětšujeme vzdálenosti mezi částicemi a převládají přitažlivé síly, které brání dalšímu natahování.

Použité zdroje a literatura 1. SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 2008, ISBN Vlastní archiv