Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuČásticová stavba látek Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastFyzika Vzdělávací obor36-47-M/01 Tematický okruhFyzika pro stavaře Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník AnotaceŽáci získají nové znalosti z fyziky a naučí se orientovat v základních pojmech částice, energie částice Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaPotenciální a kinetická energie částic Datum12.5. 2014 ČÁSTICOVÁ STAVBA LÁTEK

2 2 Částicová stavba látek Starověké Řecko – hledali nejmenší částici hmoty, řecky „atomos“ = nedělitelný. Je zajímavé, že se tímto problémem nezabývali fyzikové, nebo matematici, ale filozofové (atomisté). Dnes víme, že i atomy lze rozdělit. Látky se skládají z velkého počtu částic – atomů, molekul nebo iontů, které jsou v neustálém neuspořádaném pohybu. Pohyb závisí na teplotě, proto jej označujeme jako – tepelný pohyb.

3 3 Důkazy tepelného pohybu: 1) Difúze (pronikání molekul jedné látky mezi molekuly jiné látky – např. Čpavek se z misky rozšíří do celé místnosti Modrá skalice ve vodě – po určité době (dny) bude celá voda modrá Difundují obě látky do sebe, proces je vzájemný

4 4 2) Brownův pohyb – částice se ve vodě pod mikroskopem trhavě pohybují – čím menší částice, tím je pohyb zřetelnější Brown pozoroval v roce 1827 pylová zrnka ve vodě, později částice prachu Pokus funguje také při pozorování částeček tuku v silně zředěném mléce Záznam polohy nahodile se pohybující částice

5 5 Aby se vyrovnaly koncentrace, část rozpouštědla pronikla membránou do levé poloviny a způsobila vzrůst hladiny (částice rozpuštěné látky membránou neprošly) 3) Osmóza – pronikání organických látek buněčnou stěnou

6 6 Vzájemné působení částic se projevuje přitažlivými silami a současně odpudivými silami. Velikosti sil závisí na vzdálenosti mezi částicemi. Oblast grafu pod osou x – přitažlivé síly, nad osou x – odpudivé síly Vzdálenost r 0 – částice je v rovnovážné poloze Každá látka má tuto vzdálenost jinou

7 7 Pevné látky (částice jsou blízko sebe) – obě síly jsou velké Důsledek – stálý tvar a objem, částice se volně nepohybují, jen kmitají kolem určité polohy Kapaliny (částice jsou dál než u pevných látek) – přitažlivé síly se ještě projevují, ale jsou menší než u pevných látek; odpudivé síly se začnou projevovat při stlačování kapaliny (kapalina je téměř nestlačitelná) Důsledek – stálý objem, tvar podle nádoby, volný povrch je vodorovný, částice snadno mění polohu, ale nepohybují se tak jako u plynu

8 8 Plyny - vzdálenost molekul je mnohonásobně větší než u pevných látek, přitažlivé síly jsou zanedbatelné, odpudivé se projevují až při velkém stlačení plynu Důsledek – nemají stálý tvar ani objem, jsou rozpínavé (vyplní vždy celý objem uzavřené nádoby) a dobře stlačitelné Pozn.: Vzdálenost atomů pevných látek je srovnatelná s průměrem atomu Vzdálenost molekul plynu je za normálního tlaku asi 100x větší než je průměr molekuly

9 9 DÚ: 1)Do nádoby s vodou vhodíme krystalek hypermanganu (zanechá za sebou fialovou stopu), stopa se postupně zvětšuje – proč? 2)Při výrobě polovodičových součástek (např. tranzistor) se do křemíku vnášejí atomy příměsí pomocí difúze. Jak proces ovlivní teplota? 3)Plyny můžeme převést do kapalného skupenství současným stlačením a ochlazením. Vysvětli zkapalňování z hlediska částicové struktury. 4)Jak by se lišil diagram Brownova pohybu, kdybychom pozorování se stejnými časovými úseky provedli při vyšší teplotě?

10 Použité zdroje LEPIL, Oldřich. Fyzika pro střední školy 1. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1995, 270 s. ISBN 80-858-4987-9. http://cs.wikipedia.org/wiki/Brown%C5%AFv_pohyb#mediaviewer/Soubo r:Brownian_hierarchical.svghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Brown%C5%AFv_pohyb#mediaviewer/Soubo r:Brownian_hierarchical.svg [cit.: 2014-05-12] http://cs.wikipedia.org/wiki/Difuze#mediaviewer/Soubor:Osm%C3%B3za. svghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Difuze#mediaviewer/Soubor:Osm%C3%B3za. svg [cit.: 2014-05-12] 10


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google