Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář o všech aspektech choroby Charcot-Marie-Tooth Senát ČR 7. 11
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně z příjmů právnických osob Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Andrea Havlíková Název materiálu: Reflexní masáže – zásady a provedení.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Obvodová NS.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základní účtování mezd Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně z příjmů fyzických osob - příklad Označení.
Název projektu: Moderní škola
sociální psychologie Škola:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Dagmar Sýsová Název materiálu: Soustava žláz s vnitřním vyměšováním Označení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Nervová soustava- úvod
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_TMM24460BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
- poruchy metabolismu tuků a bílkovin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Účetní odpisy Označení materiálu: VY_32_INOVACE_UCE2.OA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základní účtování nákladů a výnosů Označení.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: Inovace školství Šablona – název: I. Čtenářská a informační gramotnost.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_TMM24160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Nádory -klasifikace, třídění.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_636_NERVOVÁ SOUSTAVA Téma: ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY,
VY_32_INOVACE_TMM22160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přírodopis ČLOVĚK Tento projekt bude napsán podle výstavy Bodies, na které jsem byla nedávno v Praze.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Vyšetření tělesné hmotnosti Označení materiálu:
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Možnost jejich prevence, léčení David – Hubert Komínek.
Nervová soustava II. – PNS, mícha
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky Označení materiálu: VY_32_INOVACE_MP.M Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Aplikovaná masáž Ročník: čtvrtý – Sportovní a rekondiční masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Úvod do problematiky neurologických onemocnění, historie neurologie, rozdělení onemocnění nervové soustavy, neurologie v rehabilitaci

Metodické pokyny Jedná se o teoretickou výuku, které musí předcházet znalost anatomie nervového systému člověka. Jedná se o teoretickou výuku, které musí předcházet znalost anatomie nervového systému člověka. K využití materiálu je nutný počítač s MS PowerPoint a projektor. K využití materiálu je nutný počítač s MS PowerPoint a projektor. Zrakově postiženým přenést prezentaci do ozvučených čtecích zařízení. Zrakově postiženým přenést prezentaci do ozvučených čtecích zařízení.

Zdroje PFEIFFER, Jan. Neurologie v rehabilitaci. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, 351 s. ISBN BERLIT, Peter. Memorix neurologie. Vyd. 4. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, 447 s. ISBN

Úvod do problematiky neurologických onemocnění

Z historie neurologie Neurologie jako samostatný obor se vydělila na přelomu 19. a 20. století z psychiatrie a interny. Neurologie jako samostatný obor se vydělila na přelomu 19. a 20. století z psychiatrie a interny. U nás byl prvním neurologem psychiatr prof. Haškovec, po něm přišel prof. K. Henner, původem internista. U nás byl prvním neurologem psychiatr prof. Haškovec, po něm přišel prof. K. Henner, původem internista. Zvláštností neurologie je hodnocení nervového systému, který má v lidském organizmu dominantní postavení, poněvadž řídí všechny orgány mnohem výrazněji než u ostatních živočichů. Zvláštností neurologie je hodnocení nervového systému, který má v lidském organizmu dominantní postavení, poněvadž řídí všechny orgány mnohem výrazněji než u ostatních živočichů.

Onemocnění nervového systému Neurologie se zabývá onemocněním nervového systému, tj. mozku, míchy, mozkových plen, cév nervové soustavy, periferního a vegetativního nervstva. Neurologie se zabývá onemocněním nervového systému, tj. mozku, míchy, mozkových plen, cév nervové soustavy, periferního a vegetativního nervstva. Současně se věnuje i některým nemocem svalstva, kloubů, kostí a žláz s vnitřní sekrecí, pokud se projevují neurologickými příznaky. Současně se věnuje i některým nemocem svalstva, kloubů, kostí a žláz s vnitřní sekrecí, pokud se projevují neurologickými příznaky. Je to tedy obor velmi rozsáhlý. Je to tedy obor velmi rozsáhlý.

Neurologie a rehabilitace Neurologie má k rehabilitaci velmi blízko, protože mnoho nervových nemocí se projevuje i poruchami pohybového aparátu. Neurologie má k rehabilitaci velmi blízko, protože mnoho nervových nemocí se projevuje i poruchami pohybového aparátu. Pohybová léčba je jednou z hlavních metod rehabilitace a rovněž podstatnou neurologickou léčbou. Pohybová léčba je jednou z hlavních metod rehabilitace a rovněž podstatnou neurologickou léčbou. Rehabilitace je novolatinský pojem. V ČR velmi dobře organizoval rehabilitaci prof. R. Jedlička ve známém a po něm pojmenovaném ústavu v Praze na Vyšehradě. Zde vyšla v roce 1916 i publikace, možno říci, že dodnes moderní, „Výchova mrzáků, zvláště vojínů-invalidů ku práci výdělečné“. Rehabilitace je novolatinský pojem. V ČR velmi dobře organizoval rehabilitaci prof. R. Jedlička ve známém a po něm pojmenovaném ústavu v Praze na Vyšehradě. Zde vyšla v roce 1916 i publikace, možno říci, že dodnes moderní, „Výchova mrzáků, zvláště vojínů-invalidů ku práci výdělečné“.

Neurologie v rehabilitaci Neurologie v rehabilitaci Rehabilitace zasahuje na třech základních úrovních a její místo je zde nezastupitelné: Rehabilitace zasahuje na třech základních úrovních a její místo je zde nezastupitelné: Orgán a jeho funkce Orgán a jeho funkce Subjekt – člověk, který je orgánovou poruchou limitován v nejrůznějších situacích Subjekt – člověk, který je orgánovou poruchou limitován v nejrůznějších situacích Prostředí, ve kterém žije, které může být facilitující, nebo bariérové. Prostředí, ve kterém žije, které může být facilitující, nebo bariérové.

Rozdělení poruch nervového systému Podle místa postižení se mohou nervová onemocnění dělit na afekce (postižení chorobou): Podle místa postižení se mohou nervová onemocnění dělit na afekce (postižení chorobou): Mozku Mozku Míchy Míchy Periferních nervů Periferních nervů Obalů centrálního nervstva (mozkových a míšních plen) Obalů centrálního nervstva (mozkových a míšních plen) Celých nervových systémů Celých nervových systémů Svalů Svalů Vegetativního nervstva Vegetativního nervstva Některé afekce kostí a kloubů, zvláště páteře Některé afekce kostí a kloubů, zvláště páteře

Rozdělení poruch nervového systému Podle příčiny můžeme choroby dělit na: Podle příčiny můžeme choroby dělit na: Infekční – zánětlivé Infekční – zánětlivé Demyelinizační Demyelinizační Nádorové Nádorové Cévní Cévní Záchvatovité Záchvatovité Úrazovité Úrazovité Otravy nervového systému Otravy nervového systému Degenerativní Degenerativní Vývojové poruchy Vývojové poruchy

Opakování Kdy vznikl samostatný obor neurologie? Na přelomu 19. a 20. století K jakému oboru má neurologie blízký vztah? K rehabilitaci Jak se nazývá ústav, který u nás proslavil rehabilitaci? Jedličkův ústav Podle dělíme poruchy nervového systému? Podle místa postižení a podle příčiny