Francouzský materialismus I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Nebulární hypotéza Pojetí prostoru a času Antinomie Objektivita
Žena (návod pro muže).
Pica pica Straka obecná.
Ud ě lej si č as! Udělej si čas na lásku … Je to tajemství věčného mládí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
I. Osvícenský absolutismus
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
ŠablonaIII/2 č íslo materiálu389 Jméno autoraMgr. Alena Krej č íková T ř ída/ ro č ník1. ro č ník Datum vytvo ř ení
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Prezentace o tom co nám FYZIKA dala a vzala
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
ˇ (H2O).  Voda je velmi č astým nám ě tem v um ě ní. Vyskytuje se tém ěř ve všech um ě leckých sférách….a ť u ž se jedná o fotografii, obrazy, hudbu.
Kdo je lidské embryo? David Č erný 1. LF UK v Praze
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
Srpkovitá anémie.
FRAKTÁLNÍ GEOMETRIE Obdivuhodné a krásné vzory - neuvěřitelné!
Vytvo ř il:Filip Berka. AApollo je chrt. RRuský chrt, neboli barzoj pat ř í mezi psy. JJako nejstarší ruské psí plemeno je pova ž ován ve své p.
KERAMICKÉ SUROVINY A MATERIÁLY.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
2. Literární tvorba v období osvícenství
ZŠ a MŠ Olšovec, p ř ísp. org. Autor : Helena Jordánová, Mgr. ZKOUŠÍM, BÁDÁM … Lidské t ě lo VY_32_INOVACE_7.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
2014 / 2015 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka - Rocky Ideologica.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
Kulhánková Adéla, C4A.  Ř ecké ethos = zvyk, oby č ej, charakter  Praktická filosofie – morální jevy  Deskriptivní etika – mravní jednání a hodnoty.
Filozofie empirismu, racionalismu
Definice hmoty Vzorem (pravzory, pralátka…) Identifikací (redukce na známou vlastnost) Gnoseologicky.
Zuby Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_10_Chrup Vytvo ř eno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Stran č ice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Ř ehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_ Slovní úlohy s procenty TEMA:
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Hrátky s mapou Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotaceObsahuje nám ě ty č inností pro práci s mapou, seznámení s m ěř ítkem, výroba vlastních u č ebních pom.
ZÁSAHY STÁTU DO EKONOMIKY Nikola Krásná C2B. stát svými regulacemi zasahuje do chování ekonomiky a role tr ž ního systému je omezená ▶ smíšená ekonominka.
F RANCOUZSKÉ OSVÍCENSTVÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.09.
NAŠE SMYSLY Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
Atmosféra.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Ikona je okno do jiného světa, dimenze, která nás přesahuje, jednoduše řečeno okno do nebe. Nechává nás nahlédnout do svého tajemství a zároveň skrze ni.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Osvícenství v literatuře
Filozofie osvícenství ve Francii
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
OSVÍCENSTVÍ.
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
OSVÍCENSTVÍ VĚK ROZUMU VY_32_INOVACE_
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Úvod do filozofie.
Psychologie zdraví.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Virtuální realita Využití VR v praxi Kritika Další VR
Francouzský materialismus I
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Renesance Mgr. Hana Šenková.
Věda a etika.
Riskuj.
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Francouzský materialismus I Kritika náboženství Spojení hmoty a pohybu Deismus  Ateismus Determinismus Francois Maria Arouet Voltaire - kritika teleologického vysvětlování přírody, Candide 1694–1778

Gnoseologické vlivy John Locke 1632–1704 Primární kvality – rozlehlost, tvar, tuhost, pohyb a číslo = reálné Sekundární kvality – barva, zvuk, chuť, pach, teplo = nikoli vlastnosti věcí, ale důsledky jejich působení na naše smysly 1632–1704

Gnoseologické vlivy George Berkley 1658–1753 I primární kvality jsou sekundární – vše je subjektivní představou -> EEP Princip ontologické úspornosti – hmota je zbytečná, protože nedokáže přidat nic navíc k tomu, co je nám dáno jako vlastnosti našimi smysly. 1658–1753

Gnoseologické vlivy David Hume Kritika kauzality a substance imprese (vjemy) a ideje (představy) – kombinace idejí  asociativní vyvolávání představ = sdružování představ – tři typy sdružování (na základě podobnosti) časová prostorová blízkost poměr příčiny a účinku Vztahy idejí nejsou totéž co faktické okolnosti. Kauzalitu nelze nahlédnout a priori Post hoc, ergo propter hoc Smyslové vnímání má vždy jen časový sled, nikoli kauzální souvislost.  1711–1776

Francouzský materialismus II Zájem o člověka a společnost (ontologie a přírodní věda nástrojem) – vylepšování Materialismus Mechanistický (deterministický model fyziky) Vitalistický (samoorganizace hmoty)

Encyklopedisté (Encyclopédie française). Francouzská encyklopedie vychází od r. 1750 bez jednotného zaměření. Podílejí se na ní zejména Diderot d’Alembert La Mettrie Holbach

Denis Diderot Obraz světa 1713–1784 Spontánní tvořivost Nepředvídatelnost Citlivost Dynamický vesmír, vznik a zánik Svět proměn 1713–1784

Julien Offray de La Mettrie odmítá jakoukoli podobu finalismus odmítá i náhodu zdůrazňování přežití druhu i člověk je stroj duše je bezpředmětná hypotéza 1709–1751

Paul Henri Dietrich Thiry, baron d’Holbach proti jakémukoli náboženství být šťastný (neindividuální cit) správný pohled na svět 1723–1789

Jean le Rond d’Alembert deista, matematik, fyzik Rozpory metafyzických tvrzení jsou jen důkazem toho, že nemá smysl jiné poznání než smyslové, vše, co přesahuje smyslovou skutečnost je vědecky nejisté (předjímání pozitivismu). 1717–1784

Claude Adrien Helvétius věda o lidském štěstí

Jean-Jacques Rousseau Odlišení bytí a zdání (nepřirozenost civilizace) Překonání „bytí mimo sebe“ = být svobodný (přirozený) Návrat k přirozenosti (nikoli jen přírodě — la nature)