Personální management Techniky a styly vedení pracovníků
Styly vedení
Styly vedení Autokratický zaměřený na výkon malý prostor pro samostatné rozhodování a jednání výhoda = rychlost rozhodování nevýhoda = potlačení vlastní iniciativy
Styly vedení Demokratický berou se v úvahu přání a návrhy všech členů skupiny participace na rozhodování výhoda = růst morálky skupiny, vyšší kvalita rozhodování nevýhoda = prodloužení rozhodovacího procesu
Styly vedení Liberální nejsou kladeny téměř žádné požadavky nedochází ke kontrole plnění cílů nevýhoda = ve skupině převládá nejistota a chaos, malá efektivita společné práce
Techniky vedení pracovníků směřují k tomu, aby: se manažeři zbavili rutinních činností podřízení pracovníci tvořivě a samostatně řešili a plnili požadované úkoly využívali své schopnosti a dovednosti ve prospěch rozvoje organizace
Techniky orientované na delegování pravomocí nadřízený předává podřízenému pracovníkovi pravomoc ke splnění úkolu avšak odpovědnost mu zůstává Způsoby delegování pevné (co má udělat, jak to má udělat a kdy má předložit výsledky) volné (vymezují cíle a termín předložení výsledků)
Techniky orientované na delegování pravomocí Formy řízení řízení podle výjimek (odchylek) podřízený mí právo rozhodovat o věcech, ke kterým jsou dána pravidla, o vyjímkách rozhoduje vedoucí řízení delegováním úkolů úkoly , které se opakují, stanovení cíle a termínu řešení výhoda – rozvoj a samostatnost podřízených nevýhoda – vedoucí nemá informace o průběhu práce
Techniky orientované na cíle a výsledky techniky stanoví určité cíle , které má řídící pracovník v určitém období (měsíc, čtvrtletí, pololetí, rok) na svém pracovním úseku dosáhnout stupeň splnění cílů je základem pro hodnocení pracovníka v daném období a kriteriem pro stanovení jeho platu (prémie, podílu na zisku aj.)
Techniky orientované na cíle a výsledky Předpokladem pro úspěšné uplatnění těchto technik je: podrobné plánování pravidelná kontrola plnění plánu zavedení tohoto systému na všech řídících stupních organizace
Techniky orientované na cíle a výsledky Vychází z poznatku, že výkonnost pracovníků je vyšší jestliže: lidé mají jasně formulované specifické cíle a hodnotí se podle jejich plnění lidé ochotněji plní vlastní cíle, jestliže si je stanovili na základě jednání a dohody s nadřízeným hodnocení vedoucích pracovníků je stupeň plnění jejich cílů a slouží k řízení jejich pracovní kariéry