Reforma Policie ČR Ivan Langer ministr vnitra
Proč? priorita programového prohlášení vlády ČR priorita Ministerstva vnitra maximální otevřenost, komunikace, široký konsensus všech aktérů bezpečnosti duben 2007: analytický materiál shrnující východiska a cíle reformy
Ekonomika: Odbřemenění: Reorganizace: Lidé: Ekonomická samostatnost krajských správ Obměna vozového parku Projekt P krajů = 14 krajských správ Snížení počtu velitelských míst Nová struktura neuniformované policie Odbourání nepolicejních činností ETŘ a EPŘ Debyrokratizace Kontrola Služební zákon Vzdělávání Manažerské přístupy Jak?
Nástroje Reformy 10 pilířů obsahujících úkoly legislativní i nelegislativní povahy Zákon o Polici ČR a změnový zákon souvisejících předpisů TASK FORCE ke koordinaci nelegislativních úkolů spojených s reformou
10 PILÍŘŮ REFORMY
I. Působnost a pravomoc PČR sdílení odpovědnosti za bezpečnost odbourání nepolicejních činností doručování soudních písemností, převozy opilců, asistence exekutorům apod. administrativa - občanští zaměstnanci policie
II. Územní členění a organizační struktura policie partnerem veřejnosti územní reorganizace spolupráce s obcemi a dalšími orgány prevence kriminality péče o oběti kriminality práce s pachateli community policing institut koordinačních dohod mezi policií a obcemi
III. Ekonomické postavení odpovědný funkcionář musí mít dostatečné ekonomické nástroje krajská ředitelství organizačními složkami státu a samostatnými účetními jednotkami změny systému programového financování vyšší flexibilita
IV. Vnější a vnitřní kontrola bez kvalitní kontroly není kvalitní služba Inspekce policie ředitel jmenován vládou kontrola ze strany Poslanecké sněmovny větší zodpovědnost policejních funkcionářů za vnitřní kontrolní činnost
V. Vzdělávání policistů klíč k profesionalitě motivace k rozvoji znalostí a zvyšování kvalifikace policejní vzdělávání bude pružněji reagovat na požadavky praxe výchova policistů k zákaznickému principu jazykové vzdělávání
VI. Služební zákon nutnost stabilizace personální situace nová náborová kampaň pro veřejnost strategický management vnitřní a vnější komunikace a participace redukce velitelských pozic změna systému hodnocení policistů
VII. Projekt P1000 vstřícná tvář policie – služba veřejnosti zlepšení pracovního prostředí a zázemí pro policisty, veřejnost a oběti kriminality připojení policejních služeben k internetu další fáze projektu financována ze strukturálních fondů EU
VIII. Nová struktura neuniformované policie zjednodušení organizační struktury Služby kriminální policie a vyšetřování sjednocení informačních systémů a intenzivní sdílení informací posílení systému kriminálních analýz
IX. Dost bylo papírů elektronizace práce policie (ETŘ a EPŘ) elektronizace agend - elektronický trestní a přestupkový spis napojení systému na další partnery od ledna 2008 připojena všechna policejní ředitelství
X. Debyrokratizace redukce interních předpisů pro policisty odstranění zbytečných formalit a administrativní zátěže důraz na kreativitu a iniciativu jednotlivých policistů
Průzkum veřejného mínění o Reformě Policie ČR Agentura:Ipsos Tambor Metodologie:kvantitativní, CATI (telefonický výzkum) Cílová skupina:obyvatelé ČR, 15+ Velikost vzorku:1000 respondentů Realizace sběru dat:
Názor na potřebu změny / reformy Policie ČR Mělo by dojít ke změně/reformě Policie? Většina občanů zastává názor, že by k reformě mělo dojít
Policisté v ulicích Je podle vás počet policistů v ulicích dostatečný? Klesla by podle vás kriminalita v ulicích, pokud by byli policisté více vidět? Podle 75% občanů není dostatečný počet policistů v ulicích Podle 91% občanů by se díky větší viditelnosti policistů v ulicích snížila kriminalita
Zřízení policejních ředitelství pro každý kraj Měl by mít každý kraj své policejní ředitelství? Většina občanů zastává názor, že by každý kraj měl mít své policejní ředitelství
Řešení trestné činnosti policistů Měla by trestnou činnost policistů řešit IMV nebo někdo jiný? Většina respondentů zastává názor, že by trestnou činnost policistů měla řešit Inspekce MVČR
Policejní služebny Policejní služebny jako prostor důvěry a bezpečí pro občany Naprostá většina občanů zastává názor, že policejní služebny mají být prostorem důvěry a bezpečí
Policejní služebny Zavedení pojízdných služeben v malých obcích Většina by uvítala zavedení pojízdných služeben. Jedná se jak o obyvatele malých obcí, tak obyvatele větších měst
Názor občanů na Reformu Policie ČR 87% občanů zastává názor, že by k reformě/změně Policie ČR mělo dojít podle 75% občanů není dostatečný počet policistů v ulicích většina občanů (65%) zastává názor, že by každý kraj měl mít své policejní ředitelství naprostá většina občanů (95%) zastává názor, že policejní služebny mají být prostorem důvěry a bezpečí
DĚKUJI ZA POZORNOST!