aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání PRŮŘEZOVÁ TÉMATA - aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
ROLE PT V ŠVP pomáhají doplňovat a propojovat informace které si žáci během studia osvojili pomáhají utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáka mají osobnostní a výchovný charakter pomáhají rozvíjet osobnost žáka v oblasti postojů a hodnot a připravit jej lépe do života
STRUKTURA PT V RVP G charakteristika PT (význam daného PT, vztah PT ke vzdělávacím oblastem, konkrétní propojení s VO) přínos PT k rozvoji osobnosti žáka (klíčové kompetence, k jejichž rozvoji PT přispívá) tematické okruhy PT (vždy několik částí s doporučeným obsahem)
Další parametry PT do vzdělávání musí být zařazena všechna PT se všemi jejich tematickými okruhy PT se realizují v libovolných ročnících studia povinně je absolvují všichni žáci k realizaci je možné využít disponibilní časové dotace aktivity žáků související s realizací PT mohou být hodnoceny i jinak než klasifikací
PRŮŘEZOVÁ TÉMATA RVP ZV RVP G • Osobnostní a sociální • Osobnostní a sociální výchova výchova • Výchova k myšlení • Výchova k myšlení v evropských a v evropských a globálních souvislostech globálních souvislostech • Multikulturní výchova • Multikulturní výchova • Environmentální výchova • Environmentální výchova • Mediální výchova • Mediální výchova • Výchova demokratického občana
DVĚ ÚROVNĚ PRŮŘEZOVÝCH TÉMAT na celoškolní úrovni (osmá část Charakteristiky ŠVP) v rámci předmětu (Učební osnovy - část vzdělávací obsah vyučovacího předmětu)
MOŽNOSTI ZAČLENĚNÍ PT DO VZDĚLÁVÁNÍ vytvoření samostatného předmětu integrace do předmětu projekt jiná forma – seminář, kurz, stacionář
SAMOSTATNÝ PŘEDMĚT Průřezové téma Tematické okruhy průřezových témat Námět činnosti Vyučovací předmět Forma realizace Cílové skupiny Environmentální výchova ekosystémy základní podmínky života lidské aktivity a problémy životního prostředí vztah člověka k prostředí zpracováno podle tématických okruhů průřezového tématu environmentální výchova podle RVP ZV Ev Samostatný vyučovací předmět Environmentální výchova Kvarta Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov
INTEGRACE DO PŘEDMĚTU Průřezové téma Tematické okruhy průřezových témat Námět činnosti Vyučovací předmět Forma realizace Cílové skupiny Výchova demokratického občana • občanská společnost a škola význam aktivního zapojení žáků do žákovských rad a parlamentu Ov Integrace Prima občan, občanská společnost a stát formy participace občanů v politickém životě principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování listina základních práv a svobod parlamentní, krajské a komunální volby ústava jako základní zákon země Tercie Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov
PROJEKT Průřezové téma Tématické okruhy průřezový temat Námět činnosti Vyučovací předmět Forma realizace Cílové skupiny Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech objevujeme Evropu a svět Den Evropy, život Evropanů a styl života, vzdělání mladých Evropanů CJ (A, N, Fr) Projekt Den Evropy (Europa - Eureka) Tercie Evropa a svět nás zajímá zvyky a tradice národů Evropy Kvarta Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov
Přírodovědný stacionář Jiné formy - stacionář Ministacionáře Přírodovědný stacionář
OSV – nejobecnější průřezové téma Výrazné propojení s nejméně 4 klíčovými kompetencemi Souvislost se všemi vzdělávacími oblastmi RVP G Prakticky je realizováno v průběhu vzdělávání nepřetržitě
Realizace Zařazení TO do vybraných ročníků formou integrace v předmětu občanská výchova Projekty (realita – není naplněna potřeba nepřetržitého působení) Řešení – proškolit část pedagogického sboru v oblasti OSV
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ ŽÁKŮ Projekt financovaný z ESF Cílovou skupinou jsou žáci nižšího gymnázia – vícedenní stacionáře, které se stanou součástí ŠVP Heuréka Vedlejší produkty: - 1/3 pedagogů prošla sérií seminářů s různým zaměřením - posílení technického vybavení školy
Přírodovědný stacionář Slouží k realizaci PT Environmentální výchova Je zařazen do 4-letého a vyššího gymnázia V osmiletém studiu navazuje na vyučovací předmět Environmentální výchova Má podobu pětidenního kurzu,který absolvují žáci 2. ročníků a sexty mimo školu
Doplňující aktivity Projekty: Den stromů, Den vody Exkurze: Zelené bydlení (Zlín) Třídění odpadu
DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr.Blažena Kubíčková kubickova@gymhol.cz