Charta služeb metody využívané při zvyšování kvality veřejných služeb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Národní konference kvality 2014 Hradec Králové Kompetence.
managementu znalostí podle
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
CZ / /0314 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Slučitelnost rodiny a zaměstnání z pohledu rodinné politiky1 Slučitelnost rodiny a zaměstnání v rodinné politice města Brna, aneb v čem se.
Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec Králové 2 1www.centrumandragogiky.cz Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec.
Audit IT procesů ve FNOL
Tisková konference Vzdělávací projekt „Zdravá nemocnice“
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
PROGRAM TISKOVÉ KONFERENCE Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí Úvodní slovo Vít Liška, MPSV ČR Představení projektu Marie Oujezdská, NCR Zaměření,
Zavedení systému opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání na Magistrátu města Brna 9. Národní konference kvality ve veřejné správě
Představení projektu ANIMA PLUS CZ – audit rodina a zaměstnání Marie Oujezdská Národní centrum pro rodinu.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Rozvoj e-learningové formy vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Implementace NSK do personální praxe Stálá konference předsedů SR, Eva Novotná Tým PR NSK 2.
Referenční rámec pro udržitelná evropská města ____________________________________________________________________________ Seminář Urbánní rozměr regionálního.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
ZAMĚSTNÁNÍ RODINA Slučitelnost má mnoho faset Pracovní doba „flexibilní, férová, v zájmu rodiny“  Flexibilní pracovní doba pro rodiče  Částečné úvazky.
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
SCHÉMA MODELU PERSONÁLNÍ PRÁCE VE SKUPINĚ ČEZ
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Systém managementu jakosti QMS
Podpora částečných úvazků?
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
Komunitní a otevřená škola
Brno–město pro rodiny Projekt ANIMA PLUS CZ Inovativní opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání Mgr. Lenka Zemanová.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Kulatý stůl- Hodonín, Nástroje pro-rodinné politiky a jejich využití v oblasti lidských zdrojů a budování dobrého jména firmy Blanka Brabcová.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Personální plán pro podnikatelský plán
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Bezradný rodič? Bezradný zaměstnavatel? Hledejme společnou řeč…
„Žijeme a pracujeme na Vysočině“ představení projektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Regionální rodinná politika, její možnosti a význam
Transkript prezentace:

Charta služeb metody využívané při zvyšování kvality veřejných služeb 9. Národní konference kvality ve veřejné správě Ing. Libuše Nivnická Brno 19. – 21. 2. 2013 Statutární město Brno finančně podporuje Knihovnu Jiřího Mahena v Brně, příspěvkovou organizaci.

Metody využívané při zvyšování kvality veřejných služeb Charakteristika organizace Zvyšování kvality služby Příklady metod Charta služeb http://www.kjm.cz/charta-sluzeb Audit Rodina & Zaměstnání http://www.kjm.cz/audit-rodina-zamestnani Bezbariérová knihovna http://www.kjm.cz/handicapovani

1. Charakteristika organizace Knihovna Jiřího Mahena v Brně, příspěvková organizace je největší veřejná městská knihovna na Moravě a druhá největší v ČR. Od roku 1921 ji zřizuje Statutární město Brno.

1. Charakteristika organizace Služby poskytuje v ústřední knihovně se dvěma detašovanými pracovišti a v síti 31 poboček rozmístěných na celém území města Brna. Má 124 fyzických zaměstnanců, přepočtených 115,5

1. Charakteristika organizace Profil knihovny je multioborový: kulturní vzdělávací informační volnočasový sociální

1. Charakteristika organizace Zaručuje přístup ke kulturním hodnotám a intelektuálnímu bohatství, přístup k celosvětovým informacím Umožňuje celoživotní vzdělávání Podporuje osobní intelektuální i emocionální rozvoj, konkurenceschopnost Podporuje budování místních komunit a sociální integraci Napomáhá integraci minoritních skupin do majoritní společnosti Nabízí aktivní trávení volného času Je místem setkávání Je prostorem pro celé rodiny

1. Charakteristika organizace Statistika: Knihovní fond 745 tis. Čtenáři 45 tis. z toho do 15 let 11 tis. Návštěvníci 853 tis. z toho akcí 55 tis. Výpůjčky 2 102 tis. informace 29 tis. akce 2,4 tis.

2. Zvyšování kvality služby Zvyšování kvality služby znamená: Orientaci na klienta Jde o kontinuální vyvíjející se proces, který, má-li být úspěšný, musí organizace přijmout jako celek i každý její zaměstnanec. Zvyšování kvality služby znamená: Spokojenost klientů Spokojenost je vnímání zákazníka týkající se splnění jeho požadavků ( Definice ISO 9000) Spokojenost je pojem relativní, soubor subjektivních pocitů.

2. Zvyšování kvality služby Odpovědnost za spokojenost klientů s konkrétní veřejnou službou nese vedoucí. Odpovědnost za spokojenost konkrétního klienta nese pracovník, který přímo danou službu zabezpečuje. Zvyšování kvality musí být záležitostí managementu organizace i odpovědností každého jednotlivce.

3. Charta služeb http://www.kjm.cz/charta-sluzeb

MVČR pod vedením zahraničních lektorů Sigmy OECD 3. Charta služeb 2006 - Pilotní projekt MVČR pod vedením zahraničních lektorů Sigmy OECD Implementace charty Zahájení únor 2007 Vyhodnocení a analýza poznatků po 6 měsících Revize a aktualizace charty Zobecnění poznatků a rozšíření principů charty 2008 - 09. Prezentace metody a poznatků odborné veřejnosti

3. Charta služeb Charta služeb/občana Cílem charty je zkvalitnit výkon správních činností a veřejných služeb na těch pracovištích, která přicházejí bezprostředně do styku s občany. Charta pro občana je veřejný závazek služby, jehož splnění může uživatel očekávat. Chartu může zpracovat poskytovatel kterékoliv služby s cílem seznámit občana - uživatele především se způsobem, jakým bude služba poskytnuta, co je uživateli garantováno, co se stane, pokud garantované závazky poskytovatele nebudou dodrženy, apod.

3. Charta služeb Důvod a cíle zpracování Charty: Krédo knihovny – orientace na klienta Využití metody Charty jako nástroje napomáhajícího uplatňování tohoto cíle v praxi Charta – veřejný závazek kvality služby, nelze tedy pouze se domnívat, slibovat, formulovat zástupné cíle Charta – listina, která napomůže porozumění a komunikaci mezi stávajícími i budoucími uživateli Charta – marketingový nástroj

3. Charta služeb Hierarchie cílů 1. Zvýšit užitečnost knihovny pro rozvoj osobnosti a kvalitu života 2. Emoční vazba Čtenářská gramotnost Informační gramotnost 3. Nabídka pořadů Kvalita personálu Nabídka literatury Spolupráce s partnery Elektronické služby Transparentní prostředí 4. konkrétní aktivity, jak dosáhnout cílů

Děti a mladí lidé ve věku 10 – 15 let 3. Charta služeb Cílová skupina Děti a mladí lidé ve věku 10 – 15 let Důvod volby cílové skupiny: Tento věk považujeme za rozhodující pro utváření postojů a názorů každého jednotlivce Období intenzivního osobnímu rozvoje Období snadného vnímání „ vzorů“ pozitivních i negativních Věk rozhodující pro vytvoření či utvrzení dlouhodobých vazeb na knihovnu a její služby

3. Charta služeb Charta má závaznou strukturu, obsahuje charakteristiku organizace, závazek neboli slib, informace o nás, naše povinnosti, naše očekávání od dětských uživatelů, jakým způsobem mohou uživatelé podávat podněty, kontrolu závazků a kontakty. http://www.kjm.cz/charta-sluzeb

3. Charta služeb

3. Charta služeb Přínosy: Pomáhá organizaci uvědomit si očekávání veřejnosti Poskytuje rámec pro konzultace s uživateli Povzbudí organizaci k měření výkonů Vyvíjí na organizaci tlak ke zlepšení služeb pokud slíbené standardy nebyly splněny Zvyšuje spokojenost uživatelů

3. Charta služeb Rizika: Proto je důležité: profesionálové si myslí, že nejlépe vědí, co veřejnost potřebuje. Skutečnost bývá velmi často jiná. Proto je důležité: stanovit spolu s veřejností co je důležité a možné v konkrétním čase a místě. Být si vědomý, že požadavky se v čase mění.

3. Charta služeb Měření výkonů: stanovení smysluplných, objektivně ověřitelných ukazatelů, s vynaložením přiměřených nákladů a času na jejich zjišťování. Charta služeb bez systému měření výkonů zůstane pouhou papírovou bublinou.

Požadovaný/stávající (rok) 3. Charta služeb Cíl Ukazatel výkonu Požadovaný/stávající (rok) zvýšit % pořadů pro věk 10-15 let z celkové nabídky 30 % 27% Zvýšit % návštěvníků pořadů 30 % 17% Rozšířit nákup literatury 25 % 21% knihy 36 % 34 % periodika Rozšířit počet partnerů 20 10 Rozšířit nabídku elektronických služeb ( vybavenost PC) 120 110 Odborný rozvoj zaměstnanců 58% 48%

3. Charta služeb Ústřední knihovna 2006 Počet % 2007 Počet % 2008 ZŠ – I. Stupeň 79 39 87 37 113 40 ZŠ – II. Stupeň 15 7 34 41 57 20 SŠ , Gym 108 54 117 49 114 40 CELKEM 100 238 100 284 100

Charta je užitečným nástrojem zvyšování kvality pouze tehdy, jestliže: 3. Charta služeb Závěr: Charta je užitečným nástrojem zvyšování kvality pouze tehdy, jestliže: Manažeři i zaměstnanci budou nahlížet na služby pohledem uživatelů. Organizace bude trvale se svými uživateli komunikovat. V organizaci bude podporováno nezávislé myšlení pracovníků a týmů napříč hierarchickou strukturou. Organizace bude spolupracovat s partnery, využívat jejich odborné zkušenosti.

3. Charta služeb

4. http://www.kjm.cz/audit-rodina-zamestnani

Aktuálním trendem v oblasti personální politiky je tzv Aktuálním trendem v oblasti personální politiky je tzv. prorodinně orientovaná personální politika, která nejen zohledňuje potřeby zaměstnanců, ale má své opodstatnění především jako nástroj zvyšující efektivitu podnikání a ekonomické přínosy.

Jedním z nástrojů je projekt Audit rodina & zaměstnání Audit se zaměřuje na dosažení rovnováhy mezi zájmy podniku a potřebami zaměstnankyň a zaměstnanců

V rámci pilotního projektu v rámci celé ČR byly jako první auditovány dvě brněnské organizace Magistrát města Brna Knihovna Jiřího Mahena v Brně, příspěvková organizace

Centrum pro rodinu a sociální péči Partneři: Cíle projektu: Podpora organizace při rozvoji prorodinně orientované podnikové kultury Zvýšení výkonnosti organizace Zvýšení atraktivity zaměstnavatele Zvýšení úspěšnosti na trhu práce Projekt Anima Plus CZ Centrum pro rodinu a sociální péči Partneři: Národní centrum pro rodinu, Statutární město Brno

Audit se dotýká následujících oblastí: Pracovní doba, Kontakt zaměstnavatele se zaměstnankyní/zaměstnancem během rodičovské dovolené a podmínky návratu do zaměstnání, Organizace práce, Pracovní místo, Informační a komunikační toky, Firemní kultura, Personální rozvoj, Část plateb/finanční dávky, Servis pro rodiny.

Audit předpokládá jednání s odpovědnými pracovníky za tyto oblasti s cílem nalézt optimální řešení pro firmu i její zaměstnance s ohledem na zájmy firmy i rodinného a soukromého života těchto zaměstnanců.

Na základě výsledků auditu je udělen základní certifikát na dobu tří let, který osvědčuje, že tito zaměstnavatelé uplatňují prorodinně orientovanou personální politiku Závěrečným výstupem aktivity je auditorská zpráva a udělení licenční značky Audit Rodina & Zaměstnání. .

Průběh auditu: Informační a plánovací fáze Podpis smlouvy – 18.února 2010 Realizační fáze – projektová skupina 15 zaměstnanců

1. realizační workshop – 10.března 2010 2. realizační workshop – Projektová skupina: Účast reprezentativního vzorku pracovníků s ohledem na věk, rodinný stav a pracovní zařazení Alespoň jeden zaměstnance z každého sektoru Personalista Zástupce odborů Zaměstnanci na rodičovské dovolené i v jiné životní fázi Zástupci managementu

Realizační plán Datum: 29. 4. 2010 Během provádění Auditu rodina & zaměstnání vypracovala projektová skupina cíle a opatření, které by měly vést ke zlepšení slučitelnosti rodiny a zaměstnání. Podle Směrnice Auditu rodina & zaměstnání bude průběh zavádění opatření popsán v průběžné zprávě a případné změny cílů a opatření budou zdůvodněny a zdokumentovány.

26. května 2010 konference „Rodičovství chce odvahu“ pořádaná Knihovnou Jiřího Mahena v Brně u příležitosti Měsíce pro rodinu slavnostní předání certifikátů Audit Rodina & zaměstnání

implementační fáze REALIZAČNÍ PLÁN: Informační a komunikační strategie Firemní kultura Pracovní doba Rodičovství, mateřská a rodičovská dovolená a návrat do zaměstnání Organizace práce Pracovní místo Informační a komunikační strategie Kultura vedení Personální rozvoj Finanční a nefinanční výhody Služby pro rodiny

Příklady z implentace navržených opatření: Pružná pracovní doba Kratší pracovní doba Distanční formy práce –homeworking Možnost vzdělávání během RD Pracovní volno Dlouhodobé neplacené volno při mimořádných životních situacích Blahopřání při životních a pracovních jubileích Možnost záskoku za nemocné zaměstnance

17. února 2011 školení mentoring 30. června 2011 závěrečný workshop

Zhodnocení přínosu projektu: Lepší komunikace mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci Zlepšování firemního klimatu Využití potenciálu zaměstnanců na RD a seniorů pro zvýšení výkonu organizace Snížení fluktuace Zvýšení právního povědomí Přijetí inovativních metod

Závěr: Index prorodinné orientace Z výsledků jednoznačně vyplývají příznivější ukazatele u prorodinně orientovaných podniků:

Lepší postavení organizace na veřejnosti Vyšší kvalita uchazečů o zaměstnání Vyšší produktivita práce Motivovanost Loajalita Nižší náklady na zapracování Rychlejší doba návratu z rodičovské dovolené Nižší míra fluktuace Nižší nemocnost Menší absence na pracovišti Menší překážky pro slučitelnost rodiny a zaměstnání Posílení konkurenceschopnosti

Po uplynutí daného období Národní centrum pro rodinu vyhodnotilo realizovaná opatření KJM jako úspěšná 28. ledna 2013 jsme na MPSV ČR převzali plný certifikát Auditu rodina & zaměstnání

www.kjm.cz Děkuji za pozornost. nivnicka@kjm.cz