Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Zájmena - procvičování na test ČÁST ÚSTNÍ
Číslovky DRUHY ČÍSLOVEK
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
45.1 Větné vzorce
Podstatná jména obecná a vlastní (OPAKOVÁNÍ A PROCVIČOVÁNÍ)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_598_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Věty vedlejší.
JAZYKOVÉ ROZBORY (+ PRACOVNÍ LIST)
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_377_STAVBA VĚTY Téma: VĚTA JEDNODUCHÁ,
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Přídavná jména pravopis koncovek
VĚTA JEDNODUCHÁ A SOUVĚTÍ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Věta jednoduchá a souvětí
Přísudek Zpracovala: Mgr
Příslovečné určení Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Dopis Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Listopad 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Úvaha Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2013
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Číslovky Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 20123Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Zájmena Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Únor 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Vyplňování jednoduchých tiskopisů Zpracovala: Mgr
OPAKOVÁNÍ ČÍSLOVEK (+ pracovní list)
Podstatná jména - opakování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Inzerát Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Říjen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
SLOVNÍ DRUHY.
Věta jednoduchá a souvětí.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Úvaha II Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2013
Čím chci být Zpracovala: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Interpunkce v souvětí podřadném
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Úvaha II Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2013
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_12_SOUVĚTÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk – Mluvnice Výukový materiál slouží jako výklad učiva skladby - spojovací výrazy a je doplněn cvičeními k ověření učiva. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

Věta jednoduchá a souvětí Věta jednoduchá vyjadřuje jednu myšlenku, obsahuje sloveso v určitém tvaru. Souvětí vzniká spojením dvou nebo více vět jednoduchých, podle počtu sloves v určitém slovesném tvaru (přísudků) určujeme počet vět v souvětí.

Spojení vět v souvětí Není spojovací výraz, píšeme pouze čárku. (Nevyrušuj, musím se soustředit.) Je spojovací výraz, ale čárku před ním obvykle nepíšeme. Jsou to spojovací výrazy – a, i, ani, nebo. (Zastav se a pořádně se rozhlédni!) c) Je spojovací výraz a věty se oddělují čárkou.

Spojovací výrazy spojky – že, ale, aby, protože, když, kdyby, neboť, avšak, ačkoli(v), proto (Šel rychle, aby mu neujel vlak.) vztažná zájmena – kdo, co, jaký, který, čí, jenž (Žena, která stála vedle, byla moje teta.) příslovce – kde, kam, odkud, kudy, kdy, jak, kolik, proč (Vrátil se na místo, kde našel mnoho malin.)

Cvičení: Vytvoř souvětí s danými spojovacími výrazy. ale -li jak neboť a jenž čí kdyby co nebo kam kolik že i ani avšak proto proč

Cvičení: Doplň do souvětí vhodné spojovací výrazy. 1. Úkol, ______ se mi nedařil, byl v testu. 2. Není nutné, ______ tam šel s námi. 3. Sdělili mu, ____ je propuštěn. 4. Říkalo se, ____ paní Nová byla hezká. 5. Místo, _____ se chystám na dovolenou, najdeme na mapě. 6. ____ tam nebyl, o hodně přišel. 7. _____ se vrátil, navštívil matku.

Zdroje KRAUSOVÁ, Z. – TERŠOVÁ, R.: Český jazyk 6. 1 vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus. 2003. ISBN 80-7238-206-3. STYBLÍK, V. – ČECHOVÁ, M. – HAUSER, P. – HOŠNOVÁ, E.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN. 1997. ISBN 80-85937-54-9