OČEKÁVANÉ DOPADY LEGISLATIVNÍCH NÁVRHŮ EVROPSKÉ KOMISE, TÝKAJÍCÍ SE ENERGETIKY A OCHRANY SVĚTOVÉHO KLIMATU NA ČESKÝ CHEMICKÝ PRŮMYSL (KLIMATICKO - ENERGETICKÝ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
Nový koncept odpadového hospodářství moderních producentů odpadu (logistických areálů, průmyslových firem, obchodních center, apod.)
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu. Proč držet bioplyn pod kontrolou?!
Poslanecká sněmovna 15. listopadu 2012
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Rozhodovací matice.
1 Petr Matuszek XXI. seminář energetiků Jelenovská 11. – 13. ledna 2011 Průmyslová energetika v období krize Zhodnocení legislativních změn.
1 Záměry státu v oblasti zdanění energií a dopady na průmysl Seminář SVSE, Praha Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Novinky v oblasti emisního obchodování s vazbou na energetiku XXIII. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ Jelenovská nad Valašskými Klobouky, 23.ledna 2013 Pavel Zámyslický.
Světová energetika a návrh české ekologické daňové reformy Brno Ing. Jiří Jíše CONTE spol. s r.o.
Svaz průmyslu a dopravy ČR - zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty Dopady systému obchodování s povolenkami na emise CO 2 Stav věci a možný další postup.
European Commission. Climate Action: energie pro měnící se svět Evropská komise.
1 Podnikání v elektroenergetice a teplárenství velké teplárenské společnosti Petr Matuszek XIX. seminář energetiků Jelenovská 20. – 22. ledna 2009.
Pozice průmyslových spotřebitelů v globální konkurenci, vývoj cen Karel Šimeček, Seminář SVSE 15/05/08.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
ZÁKLADNÍ MAKROEKONOMICKÉ AGREGÁTY
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Co přinese vstup České republiky do Evropské unie českým zemědělcům Lukáš Víšek DELEGACE EVROPSKÉ KOMISE V ČESKÉ REPUBLICE.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Obchodování skleníkovými plyny a ekologizace daňové soustavy Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
Energetickou politiku v současnosti řídí politika změny klimatu Návrhy IFIEC Europe pro EU ETS po r XI. podzimní konference AEM, Praha 11. září 2008.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Podnikání v elektroenergetice a teplárenství a dopady ekologických daní z pohledu velké teplárenské společnosti Petr Matuszek XVIII. seminář energetiků.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství I. Miroslav Krejčů.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
Vápno, cement, ekologie Výroba vápna v podmínkách EU ETS L. Prokopec 21. května 2008 BU Czech Republic and Slovakia.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Pozice průmyslových spotřebitelů elektřiny Podzimní konference AEM 9/2007 K.Šimeček předseda předsednictva SVSE.
ALOKACE POVOLENEK EMISE CO2 V EU ETS PO ROCE 2012 POSTUP IFIEC EUROPE Ing. Bohuslav Brix Seminář AEM/SVSE, Praha,
EU ETS 2005 – 2012 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM , Praha.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Očekávané dopady systému emisního obchodování. Prezentace závěrečných výsledků Studie předpokládaných dopadů systému obchodování s povolenkami na emise.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Konkurenceschopnost chemického průmyslu ČR Praha, 6. května 2010 © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 EU ETS aneb i povolenka dokáže firmám nadělat paseku Jaroslav Suchý, SCHP ČR Výbor pro energetiku a změnu klimatu Praha.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Tisková konference ČMKOS
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Tisková konference ČMKOS
FINANCOVÁNÍ INOVACÍ Odpočet na podporu výzkumu a vývoje
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

OČEKÁVANÉ DOPADY LEGISLATIVNÍCH NÁVRHŮ EVROPSKÉ KOMISE, TÝKAJÍCÍ SE ENERGETIKY A OCHRANY SVĚTOVÉHO KLIMATU NA ČESKÝ CHEMICKÝ PRŮMYSL (KLIMATICKO - ENERGETICKÝ BALÍČEK EU, LEDEN 2008) Vladimír Novotný SVAZ CHEMICKÉHO PRŮMYSLU ČR listopad 2008

Český chemický průmysl a EU ETS I. a II. obchodovací období do ETS zahrnuty pouze emise z energetických zdrojů chemického průmyslu III. období zahrnuty i emise technologií a emise oxidu dusného český chemický průmysl zahrnuje sektory rafinérie, chemie a farmacie, gumárenský a plastikářský průmysl ( v EU rafinérie zahrnuty v sektoru energetiky) emise z energetických provozů chemického průmyslu jsou návrhy EK („balíček“) posuzovány jako sektor energetiky, tedy bez přechodného období chemický průmysl nejen zdroj emisí, ale řešení problémů ochrany klimatu. produkty průmyslové chemie přinášejí významné úspory paliv a energie poměr emisí na výrobu chemických produktů vůči vyvolaným úsporám energií a tím i snížení emisí 1:3, v případě isolačních materiálů ve stavebnictví až 1:40.

ÚČEL, CÍL A ROZSAH DOPADOVÉ STUDIE uplatnění efektivní obhajoby zájmů českého chemického průmyslu aktuální stav a výhled vývoje emisí relevantních skleníkových plyn očekávané přímé i nepřímé dopady „balíčku“ na českou chemii očekávané přímé náklady na nákup povolenek odhad nepřímých nákladů skrytých ve vyvolaném nárůstu cen elektrické energie a tepla další dopady na konkurenceschopnost podniků českého chemického průmyslu, scénáře náběhu povinného nákupu povolenek formou aukcí pro období 2013 – 2020, vyřazení malých zdrojů emisí z EU ETS výjimky pro vybrané energeticky náročné obory, uplatnění bezplatných alokací na základě referenčních úrovní nejlepších dostupných technik (benchmarkingu),

Priority studie Posouzení dopadů povinných nákupů povolenek v aukcích přechodná období zavádění aukcí dopady na finanční situaci podniků dopady na konkurenceschopnost návrhy dílčích odvětví, ohrožených „únikem emisí“ mimo působnost EU ETS

Rizika dopadů klimaticko-energetického balíčku EK environmentální (riziko přesunu výrobních procesů a „úniku emisí“ za hranice EU); rozpočtová a makroekonomická (dopady na příjmy a výdaje státního rozpočtu, soulad s ekologickou daňovou reformou, zesílení inflačních tlaků), hospodářská (ziskovost firem, jejich konkurenceschopnost); sociální (ohrožení pracovních míst, vyšší náklady za energie pro domácnosti).

Rozsah studie Zdroje emisí českého chemického průmyslu zahrnuté do NAP I. a II. ČR: Sektor rafinérie: 2 podniky; Sektor chemie a farmacie: 11 podniků Sektor gumárenského a plastikářského průmyslu: 3 podniky Celkem hodnoceno 22 zdrojů zařazených do NAP II.s očekávanými emisemi v roce 2012 ve výši kt/rok (6,5% celostátních emisí v NAP II) Dosud nezařazené technologické emise a emise oxidu dusného (pro období ) kt/rok

Cenové scénáře Faktory ovlivňující ceny povolenek: celkový objem alokovaných povolenek; výše sankce za překročení přidělené kvóty povolenek; spekulace o vývoji poptávky po povolenkách; objem alternativních povolenek CER/ERU vpuštěných na trh EU ETS; cena paliv a elektrické energie; náklady na redukce emisí včetně budoucích nákladů na zachycování a ukládání emisí (CCS).

Modelové cenové scénáře Výchozí hodnoty cen povolenek 2013 : 35 €/povolenku 50 €/povolenku 65 €/povolenku Dynamika vývoje cen povolenek: růst 2% ročně; růst 3,5% ročně; růst 5% ročně Modelové scénáře: optimistický scénář: 35 €, roční 2% růst ceny povolenek; realistický scénář: 50 €, roční 3,5% růst ceny povolenek; varovný scénář: 65 €, roční 5% růst ceny povolenek;

Emisní a alokační scénáře výchozí hodnota emisí roku 2012 sektoru chemie byla zvýšena o emise zařízení a plynů, v prvém a druhém období do ETS nezařazené deficit povolenek pro pokrytí očekávaných emisí rafinérií v roce 2012 oproti NAP II činí cca 30%; emise stabilizovány na úrovni očekávaných emisí roku 2012; růst objemu produkce ve výši 2% ročně bude na straně emisí kompenzován kroky ke zvýšení energetické efektivnosti a ke snížení emisí; alternativní scénáře: s přechodným obdobím přidělování bezplatných povolenek a bez přechodného období; přechodné období alternativně uplatněno v sektoru chemie pouze na technologické emise nebo na celkové emise včetně energetických provozů

Očekávané dopady v českém chemickém průmyslu Nejvážnější dopad dodatečných nákladů na nákup povolenek Optimistický scénář: 7,4 mld. Kč ročně (průměr za období) Realistický scénář: 11,3 mld. Kč ročně varovný scénář: 15,6 mld. Kč ročně Pro srovnání Tržby 10 podniků zahrnutých do ETS v roce 2006:137,9 mld. Kč Zisk před zdaněním: 5,5 mld.Kč Dodatečné náklady na nákup povolenek tedy představují 5-10% obratu společností a 120%-260% zisku před zdaněním V sektoru rafinérie dodatečné náklady dokonce převyšují osobní náklady společností (mzdy, sociální pojištění) i při optimistickém scénáři Odhad nepřímých dopadů v důsledku zvýšení cen energie je řádově na úrovni přímých nákladů na nákup povolenek

Stanovisko Svazu chemického průmyslu ČR Očekávané dopady mají likvidační charakter; „klimatický balíček“ přinese 20x-30x vyšší finanční dopady než chemická legislativa REACH; dodatečné náklady vyvádějí z oboru finance potřebné na investice do úspor energie a snižování emisí; česká chemie je vystavena tlaku globální konkurence a není tak silným hráčem, aby čelila tlaku výrobců zemí mimo EU, kde tyto náklady nejsou uplatněny a navíc suroviny a energie jsou násobně levnější; v důsledku možného přesunu části chemického průmyslu mimo EU hrozí nejen „únik emisí“, ale i vážné sociální dopady v horizontu 12 let hrozí v ČR ohrožení pracovních míst v chemickém průmyslu a dalších pracovních míst v navazujících zpracovatelských řetězcích

Požadavky SCHP ČR Urychlené vymezení tržně zranitelných energeticky náročných odvětví; v sektoru chemie navrhujeme 8 dílčích oborů (amoniaku a průmyslových hnojiv, ethylenu (etylenové jednotky), metanolu (syngas), sody, sazí, kyseliny dusičné a adipové, chlor-alkali, energetická zařízení integrovaná v chemických procesech); přechodné období postupného náběhu aukcí pro sektory rafinérie a chemie jako minimální opatření ke zmírnění dopadů; bezplatné povolenky na základě referenčních úrovní emisí nejlepší dostupné techniky pro zranitelná dílčí odvětví (benchmarking); Pro rafinérský sektor bezplatné povolenky na základě benchmarkingu pro technologické ohřevy; „nepřímé emise“ elektrochemických procesů kompenzovat bezplatným přídělem povolenek na základě benchmarkingu; alokace aukcemi omezit na emise překračujícími referenční úrovně; Vyřadit z EU ETS malé zdroje s emisemi pod 50 kt/rok