Příslovce Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Elektronická učebnice - I
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Příslovce a příslovečné spřežky
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32 _INOVACE_301_Větné členy AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Elektronická učebnice - II
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Slovní druhy 6. ročník.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ x NEOHEBNÉ
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
S LOVNÍ DRUHY – 6. ROČ. Mgr. Jablečníková J. - ZŠ Horní Slavkov číslo šablony III/2 VY_32_INOVACE_83_SLOVNÍ DRUHY.
Kde se používá 2.pád?. 2. pád + předložka 2.p. používají předložky místa (do, z/ze, u, od):  DO – Jedu do Prahy. Jdu do města. (otázka Kam?)  Z/ZE –
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Příslovce Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ příslovečné určení 1 Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13. vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
VY_32_INOVACE_13_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍSLOVCE
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Elektronická učebnice - I
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_16
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

příslovce Mgr. Michal Oblouk

PŘÍČINY/DŮVODU = proč? z jakého důvodu? proč, proto PŘÍSLOVCE slova neohebná vyjadřují různé bližší okolnosti dějů a předmětů ve větě může být příslovečným určením nebo přívlastkem neshodným, bývá základem jednočlenných vět druhy příslovcí: MÍSTA = kde? kam? odkud? kudy? zde, tady, tam, domů, daleko, všude, ven, vpravo, horem, vlevo ČASU = kdy? odkdy? dokdy? jak dlouho? jak často? brzy, zítra, pozdě, často, někdy, včas, teď, jindy, dnes ZPŮSOBU = jak? jakým způsobem? rychle, dobře, pilně, pěšky, zbytečně, anglicky, pěkně, tak, jinak, potichu MÍRY = do jaké míry? jak moc? velmi, dost, velice, příliš, úplně, částečně, docela, trochu, hodně PŘÍČINY/DŮVODU = proč? z jakého důvodu? proč, proto

VZNIK PŘÍSLOVCÍ 1) od přídavných jmen příponami –E(-Ě), -O nebo –Y dobře, tiše, široce, srdečně, zdravě, hravě, stupňovitě, reálně, blízko, vysoko, draho, dětsky, česky, sobecky, realisticky !skromně, temně, tajemně, rozumně – strmě, samozřejmě, soukromě! 2) ustrnutím prostých pádů jmen zima, tma, kolem, rázem, celkem, ráno, večer 3) ustrnutím slovesných tvarů vsedě, vleže, vestoje 4) spojením předložky s jiným slovním druhem = PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY – píšeme dohromady!!! 5) ze zájmen – zájmenná příslovce kde, zde, kam, sem, tam, jinam, kudy, tudy, odkud, odtud, kdy, tehdy, jak, tak, jinak

PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY příslovce vzniklá spojením předložky s jinými slovy, např. s podstatným jménem – konec-dokonce, hora-nahoře, jméno- zejména, část-zčásti, čas-občas, hlas-nahlas s přídavným jménem – nový-znovu, blízký-nablízku, daleký- zdaleka se zájmenem – vše-ovšem, to-přitom, ten-beztoho s příslovcem – vždy-provždy, kdy-dokdy !shora, stěží, ztěžka, zprava, zleva, zdola, zcela, zčásti, doleva, nalevo, vlevo, naplno, najednou, navždy, občas, odevšad, odjinud, potichu, přesto, sbohem, vcelku, vzápětí, zhruba! !na hoře x nahoře, do hromady x dohromady, v tom x vtom, do konce x dokonce! zpočátku/z počátku, kvečeru/k večeru, například/na příklad, popřípadě/po případě, pokaždé/po každé, poprvé/po prvé, donedávna/do nedávna

STUPŇOVÁNÍ PŘÍSLOVCÍ některá příslovce mohou vyjadřovat zvláštními tvary trojí stupeň vlastnosti nebo míry 1. stupeň – KRÁSNĚ, TIŠE, VYSOKO 2. stupeň – -EJI, -ĚJI, -E KRÁSNĚJI, TIŠEJI, VÝŠE (VÝŠ) 3. stupeň – NEJ- + 2. stupeň NEJKRÁSNĚJI, NEJTIŠEJI, NEJVÝŠE (NEJVÝŠ) ZLE, ŠPATNĚ – HŮŘ(E) DOBŘE – LÉPE, LÍP BRZY – DŘÍV(E) MNOHO – VÍC(E) MÁLO – MÉNĚ DLOUHO – DÉLE význam příslovce je možno stupňovat, zesilovat i zeslabovat také různými příslovci, např. velmi dobře, zcela blízko, více doprava,…