Jakou reformu zdravotnictví?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské zdravotnictví
Advertisements

Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Školní stravování (historie a současnost) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Integrovaný operační program Oblast intervence - Služby v oblasti veřejného zdraví.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Kvalita v českém zdravotnictví
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Vzdělání z hlediska teorie statků
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Zajištění dostupnosti lékařské péče Česká lékařská komora MUDr. Tomáš Šindler.
1.  Má svoji odbornou společnost v rámci ČLS JEP  Má svoji subkatedru v rámci IPVZ  Nemá svůj obor, jednotný systém vzdělávání RL  Kvalifikace RL.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Správa sociálního zabezpečení
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ministerstva zdravotnictví ČR
Úskalí úhradové vyhlášky 2017 z pohledu zdravotnického zařízení
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Standardizace odborné zdravotní péče
Ošetřovatelství v primární péči
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Poptávka po zdravotní péči
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
10. seminář Zdravotnictví.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Jakou reformu zdravotnictví? MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Institut klinické a experimentální medicíny, Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL

1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3 1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3. Navrhované zásady a model reformy 4. Shrnutí a závěr

Potřeba a úskalí reformy pokroky medicíny všeobecně pociťovaná potřeba reformy stoupající náklady zdravotní péče klesající počet plátců ZP plátci jsou minoritními konzumenty reforma jako problém financování a únosné zátěže plátců reforma jako politický problém – pro co získat voliče

Vady systému Netransparentní cenotvorba. - DRG? Netransparentní alokace investic. - Komise NHS? Není kontraktace výkonů ZZ u pojišťoven. -- ? Není relace mezi výší pojistky a poskytovanou péčí. - Solidární systém, ohodnocení rizika (kuřák) ? Není transparentní soutěž mezi poskytovateli. - Hodnocení kvality, hlasování nohama ? Netransparentí přístup k péči . - Pořadníky? Reference. Netransparentní výběr personálu. - Konkurzy, správní rady ? Netrasparentní správa korporací, vliv politiků (ZP). - Autonomie oborových pojišťoven ? Není soutěž mezi ZP. -- Privatizace? Kontrolní činnost ZP?

Potřeba a úskalí reformy lobistické tlaky totálně privatizované zdravotnictví, systém řízené péče, likvidace veřejněprávního a solidárního zdravotnického systému důsledky pro pacient a zdravotnické pracovníky zablokování Julínkovy reformy další snahy o privatizaci zdravotnictví

1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3 1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3. Navrhované zásady a model reformy 4. Shrnutí a závěr

Předpoklady a postup reformy Přijetí řady základních právních norem na základě širokého konsenzu Navázat na konsenzus vzniklý v nesouhlasu s „Julínkovou“ reformou? Kauza regulačních poplatků Zastáváme v podstatě centristickou pozici Podoba příštího parlamentu a příští vlády je zcela nepředvídatelná

Předpoklady a postup reformy: vypracování a přijetí zákonných norem 1. vyjít z navržených zákonů a přepracovat je (často v protiklad) 2. vypracovat nové členění zákonů a jejich novou dikci 3. vypracovat nový střechový zákon kodexového typu (viz Zákon o zdraví lidu) a zákony odvozené Garantem přípravy MZd, ve spolupráci Potřeba mediální kampaně

Předpoklady a postup reformy: financování zdravotnictví zvýšení plateb zdravotního pojištění, spoluúčasti, plateb za státní pojištěnce soukromé zdravotní připojištění úspory: prevence, strukturovaná a racionální diagnostika a kurativa, odborná kontrola, transparentní řízení a smluvní systém základní regulační systém: léková politika a náklady na prostředky zdravotní péče výše platů, pracovní podmínky a karierní vyhlídky rozhodnou o budoucí úrovni zdravotnictví

Předpoklady a postup reformy: organizační rámec organizační struktura „socialistického“ zdravotnictví, National Health Service přechod na systém zdravotního pojištění postupná destrukce organizačního a právního rámce ? návrat k - hierarchii zdravotních služeb - kontrolním a expertním systémům (krajští odborníci, poradní sbory atd) - sytému postgraduální kvalifikace, atestací a licencí

1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3 1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3. Navrhované zásady a model reformy 4. Shrnutí a závěr

1. Ochrana lidského života jako základní pravidlo lékařské etiky a kriterium reformy od početí po přirozenou smrt vývoj medicíny potraty, výhrady svědomí, euthanasie nejen zákazy, ale i pozitivní vzory a opatření

2. Definovaný společenský zájem o zdraví a společenská garance zdravotního stavu populace individuální a sociální nerovnost zdraví zdravotně sociální programy ve VB, Francii, WHO komise pro sociální determinanty zdraví státy s menšími sociálními rozdíly mají lepší zdravotní stav populace ( USA x Švédsko) příznivý vývoj zdravotního stavu české populace po roce 1989 podmíněn též sociální stabilitou a srovnatelně menšími sociálními rozdíly

3. Zdravotnictví je veřejnou službou a nárok na zdravotní péči je právo zaručené Listinou základních lidských práv a svobod odmítnout snahy o omezení tohoto práva a zúžení rozsahu poskytované zdravotní péče evropské systémy veřejné zdravotní péče versus systém soukromé zdravotní péče samostatní ambulantní lékaři, páteřní síť veřejnoprávních nemocnic, neakciové univerzitní nemocnice a odborné ústavy zákon o neziskových organizacích

4. Princip solidarity a solidární systém zdravotní a sociální péče 4. Princip solidarity a solidární systém zdravotní a sociální péče. Převážná část financování je zajištěna solidárním veřejnoprávním zdravotním pojištěním a veřejným financováním s důslednou veřejnou kontrolou zavedení veřejného zdravotního pojištění zvýšilo finance pro zdravotnictví o 50%, systém funkční a víceméně vyvážený i v dalších letech systém více pojišťoven - zamezení monopolu poptávka po soukromém zdravotním pojištění je nadhodnocována nepřípustnost soukromých zdravotních pojišťoven provozujících vlastní zdravotní zařízení.

5. Propojení zdravotního a sociálního pojištění Pojištění zdravotní, nemocenské, úrazové, důchodové (a pečovatelské). Správa pojištění jedním subjektem

6. Sledování a podpora zdraví a zdravého životního stylu, prevence a preventivních programů. Veřejné zdravotnictví. ochrana zdraví hygienická služba primární a sekundární prevence preventivní programy monitorace zdravotního stavu populce

7. Odborné standardy zdravotní péče a úhradové standardy hrazené z veřejného zdravotního pojištění. tvorba standardů – kontinuální proces odborné standardy – optimální doporučení, odborné společnosti, gesce MZd úhradové standardy – ZP je hradí ZZ dohadovací řízení, vyhláška občané obdrží takovou péči, kterou budou ochotni v rámci solidárního zdravotního systému financovat

8. Zajištění maximální dostupnosti zdravotním péče, regionálně i oborově. Hierarchie zdravotních služeb s definovaným rozsahem garantované péče. Personální a přístrojového normativy. pyramidální a regulovaná struktura zdravotních služeb veřejněprávní spádové (okresní), krajské a univerzitní nemocnice a odborné ústavy charitativní, komunální a soukromá zdravotní zařízení normativy personálního a přístrojového zajištění kategorizace zdravotních center, akreditace

9. Kontrola nákladů : transparentní smluvní vztahy a finanční toky; smlouvy, vykazování a kontrola výkonů. Transparentní investice, léková politika, sjednávání služeb. základním regulativem nákladů je národní léková politika a dohadovací řízení úhrad zdravotnických výkonů právní prostředí, institucionální zakotvení smlouvy o zřizování zdravotnických zařízení: státní správa, ZP, provozovatel transparentní úhradový systém a kontraktace prodej lékařských praxí

10. Soukromé připojištění nad limit garantované péče 10. Soukromé připojištění nad limit garantované péče. Nezajišťuje přednostní péči, není nadřazeno veřejnému pojištění při záchraně života, zdraví a jeho kvality. není finančním všelékem – jaký zájem? viz Británie, Německo nelze připustit „dvourychlostní“ zdravotní péči vyšší finanční náklady soukromých pojišťoven vyvedení prostředků veřejného solidárního pojištění

11. Důsledné oddělení pojišťoven a zdravotnických zařízení 11. Důsledné oddělení pojišťoven a zdravotnických zařízení. Odmítáme privatizaci veřejného zdrav. pojištění, krajských a fakultních nemocnic, klíčových zdravotních ústavů. ne provozování zdravotnických zařízení zdravotnimi pojišťovnami důsledky pro pacienty (řízená péče) a pro zdravotnické pracovníky (monopoly, ztráta autonomie)

12. Stát a jím pověřené instituce jsou nadále garantem pregraduálního a postgraduálního vzdělávání lékařů, sester a dalších zdravotnických pracovníků fakultní nemocnice postgraduální vzdělávání: atestace IPVZ, akreditace školících pracovišť náklady na studium propojení postgraduální výchovy se standardní profesní činností možný odchod lékařů z ČR

Závěr Chceme další vývoj solidárního zdravotního a sociálního systému Podobu reformy zdravotnictví určí politický vývoj po volbách Chceme další vývoj solidárního zdravotního a sociálního systému Nejsme zbaveni povinnosti pracovat na podobě a propagaci takového systému

Děkuji Vám za pozornost jan.bruthans@ikem.cz