Jakou reformu zdravotnictví? MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Institut klinické a experimentální medicíny, Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL
1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3 1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3. Navrhované zásady a model reformy 4. Shrnutí a závěr
Potřeba a úskalí reformy pokroky medicíny všeobecně pociťovaná potřeba reformy stoupající náklady zdravotní péče klesající počet plátců ZP plátci jsou minoritními konzumenty reforma jako problém financování a únosné zátěže plátců reforma jako politický problém – pro co získat voliče
Vady systému Netransparentní cenotvorba. - DRG? Netransparentní alokace investic. - Komise NHS? Není kontraktace výkonů ZZ u pojišťoven. -- ? Není relace mezi výší pojistky a poskytovanou péčí. - Solidární systém, ohodnocení rizika (kuřák) ? Není transparentní soutěž mezi poskytovateli. - Hodnocení kvality, hlasování nohama ? Netransparentí přístup k péči . - Pořadníky? Reference. Netransparentní výběr personálu. - Konkurzy, správní rady ? Netrasparentní správa korporací, vliv politiků (ZP). - Autonomie oborových pojišťoven ? Není soutěž mezi ZP. -- Privatizace? Kontrolní činnost ZP?
Potřeba a úskalí reformy lobistické tlaky totálně privatizované zdravotnictví, systém řízené péče, likvidace veřejněprávního a solidárního zdravotnického systému důsledky pro pacient a zdravotnické pracovníky zablokování Julínkovy reformy další snahy o privatizaci zdravotnictví
1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3 1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3. Navrhované zásady a model reformy 4. Shrnutí a závěr
Předpoklady a postup reformy Přijetí řady základních právních norem na základě širokého konsenzu Navázat na konsenzus vzniklý v nesouhlasu s „Julínkovou“ reformou? Kauza regulačních poplatků Zastáváme v podstatě centristickou pozici Podoba příštího parlamentu a příští vlády je zcela nepředvídatelná
Předpoklady a postup reformy: vypracování a přijetí zákonných norem 1. vyjít z navržených zákonů a přepracovat je (často v protiklad) 2. vypracovat nové členění zákonů a jejich novou dikci 3. vypracovat nový střechový zákon kodexového typu (viz Zákon o zdraví lidu) a zákony odvozené Garantem přípravy MZd, ve spolupráci Potřeba mediální kampaně
Předpoklady a postup reformy: financování zdravotnictví zvýšení plateb zdravotního pojištění, spoluúčasti, plateb za státní pojištěnce soukromé zdravotní připojištění úspory: prevence, strukturovaná a racionální diagnostika a kurativa, odborná kontrola, transparentní řízení a smluvní systém základní regulační systém: léková politika a náklady na prostředky zdravotní péče výše platů, pracovní podmínky a karierní vyhlídky rozhodnou o budoucí úrovni zdravotnictví
Předpoklady a postup reformy: organizační rámec organizační struktura „socialistického“ zdravotnictví, National Health Service přechod na systém zdravotního pojištění postupná destrukce organizačního a právního rámce ? návrat k - hierarchii zdravotních služeb - kontrolním a expertním systémům (krajští odborníci, poradní sbory atd) - sytému postgraduální kvalifikace, atestací a licencí
1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3 1. Potřeba a úskalí reformy 2. Předpoklady a postup reformy 3. Navrhované zásady a model reformy 4. Shrnutí a závěr
1. Ochrana lidského života jako základní pravidlo lékařské etiky a kriterium reformy od početí po přirozenou smrt vývoj medicíny potraty, výhrady svědomí, euthanasie nejen zákazy, ale i pozitivní vzory a opatření
2. Definovaný společenský zájem o zdraví a společenská garance zdravotního stavu populace individuální a sociální nerovnost zdraví zdravotně sociální programy ve VB, Francii, WHO komise pro sociální determinanty zdraví státy s menšími sociálními rozdíly mají lepší zdravotní stav populace ( USA x Švédsko) příznivý vývoj zdravotního stavu české populace po roce 1989 podmíněn též sociální stabilitou a srovnatelně menšími sociálními rozdíly
3. Zdravotnictví je veřejnou službou a nárok na zdravotní péči je právo zaručené Listinou základních lidských práv a svobod odmítnout snahy o omezení tohoto práva a zúžení rozsahu poskytované zdravotní péče evropské systémy veřejné zdravotní péče versus systém soukromé zdravotní péče samostatní ambulantní lékaři, páteřní síť veřejnoprávních nemocnic, neakciové univerzitní nemocnice a odborné ústavy zákon o neziskových organizacích
4. Princip solidarity a solidární systém zdravotní a sociální péče 4. Princip solidarity a solidární systém zdravotní a sociální péče. Převážná část financování je zajištěna solidárním veřejnoprávním zdravotním pojištěním a veřejným financováním s důslednou veřejnou kontrolou zavedení veřejného zdravotního pojištění zvýšilo finance pro zdravotnictví o 50%, systém funkční a víceméně vyvážený i v dalších letech systém více pojišťoven - zamezení monopolu poptávka po soukromém zdravotním pojištění je nadhodnocována nepřípustnost soukromých zdravotních pojišťoven provozujících vlastní zdravotní zařízení.
5. Propojení zdravotního a sociálního pojištění Pojištění zdravotní, nemocenské, úrazové, důchodové (a pečovatelské). Správa pojištění jedním subjektem
6. Sledování a podpora zdraví a zdravého životního stylu, prevence a preventivních programů. Veřejné zdravotnictví. ochrana zdraví hygienická služba primární a sekundární prevence preventivní programy monitorace zdravotního stavu populce
7. Odborné standardy zdravotní péče a úhradové standardy hrazené z veřejného zdravotního pojištění. tvorba standardů – kontinuální proces odborné standardy – optimální doporučení, odborné společnosti, gesce MZd úhradové standardy – ZP je hradí ZZ dohadovací řízení, vyhláška občané obdrží takovou péči, kterou budou ochotni v rámci solidárního zdravotního systému financovat
8. Zajištění maximální dostupnosti zdravotním péče, regionálně i oborově. Hierarchie zdravotních služeb s definovaným rozsahem garantované péče. Personální a přístrojového normativy. pyramidální a regulovaná struktura zdravotních služeb veřejněprávní spádové (okresní), krajské a univerzitní nemocnice a odborné ústavy charitativní, komunální a soukromá zdravotní zařízení normativy personálního a přístrojového zajištění kategorizace zdravotních center, akreditace
9. Kontrola nákladů : transparentní smluvní vztahy a finanční toky; smlouvy, vykazování a kontrola výkonů. Transparentní investice, léková politika, sjednávání služeb. základním regulativem nákladů je národní léková politika a dohadovací řízení úhrad zdravotnických výkonů právní prostředí, institucionální zakotvení smlouvy o zřizování zdravotnických zařízení: státní správa, ZP, provozovatel transparentní úhradový systém a kontraktace prodej lékařských praxí
10. Soukromé připojištění nad limit garantované péče 10. Soukromé připojištění nad limit garantované péče. Nezajišťuje přednostní péči, není nadřazeno veřejnému pojištění při záchraně života, zdraví a jeho kvality. není finančním všelékem – jaký zájem? viz Británie, Německo nelze připustit „dvourychlostní“ zdravotní péči vyšší finanční náklady soukromých pojišťoven vyvedení prostředků veřejného solidárního pojištění
11. Důsledné oddělení pojišťoven a zdravotnických zařízení 11. Důsledné oddělení pojišťoven a zdravotnických zařízení. Odmítáme privatizaci veřejného zdrav. pojištění, krajských a fakultních nemocnic, klíčových zdravotních ústavů. ne provozování zdravotnických zařízení zdravotnimi pojišťovnami důsledky pro pacienty (řízená péče) a pro zdravotnické pracovníky (monopoly, ztráta autonomie)
12. Stát a jím pověřené instituce jsou nadále garantem pregraduálního a postgraduálního vzdělávání lékařů, sester a dalších zdravotnických pracovníků fakultní nemocnice postgraduální vzdělávání: atestace IPVZ, akreditace školících pracovišť náklady na studium propojení postgraduální výchovy se standardní profesní činností možný odchod lékařů z ČR
Závěr Chceme další vývoj solidárního zdravotního a sociálního systému Podobu reformy zdravotnictví určí politický vývoj po volbách Chceme další vývoj solidárního zdravotního a sociálního systému Nejsme zbaveni povinnosti pracovat na podobě a propagaci takového systému
Děkuji Vám za pozornost jan.bruthans@ikem.cz