EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ
OBSAH Rozpočet 2013 Zásady financování VVŠ Novela rozpočtových pravidel v oblasti poskytování dotací ze státního rozpočtu Návrh MŠMT na úpravu rozvojových nástrojů rozpočtu 2014 a nasl.
ROZPOČET 2013 Návrh SR Výdaje rezortu MŠMT tis. Kč Věda a vysoké školy tis. Kč z toho: - Vysoké školy tis. Kč - Výzkum, vývoj, inovace tis. Kč
Původní návrh rozdělení Repre komise 21, tis. Kč – celkový rozpočet VŠ 19, tis. Kč – rozpočet bez PF 1, tis. Kč – PF I. nárůst o 700 mil. oproti roku 2012 po vázání ( 3,32% ) mil. do PF mil. do ukazatele K = změna poměru A:K z 80:20 v roce 2012 na 77,5:22,5 v roce 2013 II. ukazatel A zůstává nezměněn, ale při 5% poklesu počtu financovaných studentů dojde k cca 8% nárůstu normativu na studenta
Návrh zásad financování VVŠ pro rok 2013 II. část 1. Změny parametrů ukazatele K 2. Způsob výpočtu A+K pro umělecké vysoké školy 3. Čerpání ukazatele F 4. Ostatní ukazatele – J, U, G, I, C, S, D – beze změny
Ukazatel K Úprava definice ukazatele zaměstnanosti Změna vah jednotlivých parametrů
Zaměstnanost absolventů Počet absolventů B, M, N, P studií Mínus standardizovaná míra nezaměstnanosti dle trvalého bydliště absolventa (nikoli sídla školy) Krát KEN – průměrný pro B, M, N, P Krát koeficient jednotlivých typů studia B=1, M=1,5, N=0,5, P dle délky studia Již se nezapočítává vliv absolventů Bc studia nepokračujících do 2 let od absolvování v dalším studiu
Váhy parametrů K - návrh Ukazatel K Celkem 100 % Započítané body RIV (absolutně) 29,3 %26,0 % Započítané body RUV 1,7 %2,0 % Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5,0 % Vlastní příjmy 3,0 % Vážený počet profesorů a docentů 2,0 % Zaměstnanost absolventů 32,0 % Cizinci v příslušném typu studijního programu 2,0 %5,0 % „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 3,0 %5,0 % Vyslaní v rámci mobilitních programů 11,0 %10,0 % Přijatí v rámci mobilitních programů 11,0 %10,0 %
Připomínky RVŠ Obecné doporučení nečinit žádné změny neboť není známa strategická úvaha MŠMT o dalším průběhu reformy VŠ Úprava ukazatele zaměstnanosti – použití standardizované míry nezaměstnanosti není spravedlivé, nezahrnutí bonifikace za nepokračující bakaláře není logicky zdůvodněné Váhy jednotlivých indikátorů - Navýšení RUV neřešit na úkor RIV – potřebných 0,3 převést ze zaměstnanosti či od samoplátců nebo cizinců - RIV nesnižovat ani ve prospěch samoplátců – ty ponechat v loňské 3% výši - Upřesnit termín cizinci ( Slováci ) a zachovat loňský rozsah 2% ve prospěch mobilit - Mobility ponechat v loňském rozsahu po 11%
Váhy parametrů K Ukazatel K2012 Návrh 2013 Repre 2013 Celkem 100 % Započítané body RIV (absolutně) 29,3 %26,0 % 29% Započítané body RUV 1,7 %2,0 % 2% Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5,0 % 5% Vlastní příjmy 3,0 % 3% Vážený počet profesorů a docentů 2,0 % 2% Zaměstnanost absolventů 32,0 % 32% Cizinci v příslušném typu studijního programu 2,0 %5,0 % 2% „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 3,0 %5,0 % 3% Vyslaní v rámci mobilitních programů 11,0 %10,0 % 11% Přijatí v rámci mobilitních programů 11,0 %10,0 % 11%
Financování uměleckých VŠ Bude od roku 2013 v rámci ukazatele A řešeno odděleně od financování ostatních veřejných vysokých škol; bude jim fixně stanoven podíl na celkovém objemu ukazatele A ve výši 3,5%. Jednotlivým uměleckým vysokým školám se stanovuje limit jednoho souhrnného počtu studentů za všechny kategorie. Tento limit je rozhodující pro financování a určuje podíl dané umělecké vysoké školy na částce dané 3,5% A. MŠMT s uměleckými vysokými školami komunikuje v období dohodovacího řízení o rozdělení celkového počtu do jednotlivých kategorií (B1, M1, N1, P1) a následně v období po monitoruje, jak se počty studentů vyvíjí v jednotlivých studijních programech a oborech. Celkový počet studentů, dohodnutý s jednotlivými uměleckými školami, je platný pro rozpočet roku 2013 a dále pro stanovení rozpočtů v letech nadcházejících. Revize je možná, pokud se vyskytnou nové závažné a neočekávané okolnosti nebo pokud se dlouhodobě bude počet studentů na jedné VŠ nebo na všech VŠ v součtu vychylovat o více než 10% od počtu stanoveného pro akademický rok 2012/2013 a to v obou směrech. Ukazatel K – RUV otevřen pro rok 2013 všem uměleckým oborům ( dokončení pilotního ověření sytému RUV), od roku 2014 pak otevřen uměleckým výstupům bez ohledu na obor studia
Čerpání ukazatele F Systémová podpora VŠ, kam bude patřit i podpora U3V, SSP, RUV, apod. Nadále prostor pro ostatní žádosti na podporu mimořádných, rozpočtem nezajištěných aktivit (rozvojových i jiných), Poskytování těchto finančních prostředků bude podléhat následujícím pravidlům: - žádosti se předkládají ve stanovených termínech v roce - na předepsaném formuláři - musí splňovat definované podmínky formálního i věcného charakteru - hodnocení žádostí provede k tomu jmenovaná skupina odborníků
Žádosti o dotace Novela zákona 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla § 14 odst. 3 – náležitosti žádosti o dotace lhůta do pro příští rok finanční vymezení – FRVŠ, CRP, SVV ….. § 18a – povinnosti MŠMT předávat doklady rozhodné pro poskytnutí dotací MF, které je povinno je zveřejnit na internetových stránkách Přislíbená metodika MŠMT ve věci dosud neposkytnuta
Rozvojové nástroje rozpočtu III. Bilanční okruh rozpočtu VŠ představuje FRVŠ, Rozvojové projekty, Institucionální rozvojové plány (IRP) Tvoří 6,5 % celkového NEI rozpočtu VŠ = 1, tis. Kč pro rok 2012 v tom: tis. Kč pro FRVŠ tis. Kč IRP+CRP
Návrh MŠMT na změnu od roku 2014 Zrušení FRVŠ v současné podobě a převedení jeho prostředků (témat i agendy) na jednotlivé VŠ Změna struktury rozvojových prostředků na poměr - 90 % určených na institucionální rozvojové plány z toho 10% vymezených na interní projekty „FRVŠ“ - 10 % na centralizované společné rozvojové projekty více škol systémového charakteru
Stanovisko P RVŠ z Předsednictvo Rady VŠ považuje rušení FRVŠ za předčasný krok. Pro rok 2014 navrhuje zachovat současný systém a propojit diskusi o změnách s jednáním o novelizaci vysokoškolského zákona a systému financování vysokých škol. Výsledky diskuse o koncepčních změnách doporučuje vztáhnout nejdříve k roku 2015.
Jednání na MŠMT Ministerstvo s ohledem na posilování autonomie a kompetencí vysokých škol a s důrazem na vnitřní diverzifikaci a profilaci vysokých škol bude od roku 2014 podporovat rozvoj VŠ dominantně na dvou úrovních: 1. podporou strategického řízení na úrovni jednotlivých vysokých škol jakožto institucí; 2. prostřednictvím projektů se systémovým dopadem (řešených v konsorciích vysokých škol). Stanoviska zástupců obou reprezentací Jednání budou pokračovat
Děkuji za pozornost