EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 22.11. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Advertisements

Financování vysokých škol
Přijímací řízení.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
NÁVRH ZMĚN ZÁSAD A PRAVIDEL FINANCOVÁNÍ VVŠ NA ROK 2013 (ukazatel K)
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech Adam KRČÁL samostatné.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR OPERAČNÍ PROGRAM TECHNICKÁ POMOC Školení k Příručce pro žadatele a příjemce v OPTP
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová EKONOMICKÉ INFORMACE.
Předsednictvo RVŠ JUDr. Lenka Valová.  Reprekomise Vázání prostředků rozpočtu - Zásady financování VVŠ část limity financovaných.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 20. zasedání předsednictva RVŠ, 30. října 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. zasedání předsednictva RVŠ, 19. června 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 8. ledna 2015.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE NA MPO Výzkum a vývoj na MPO.
Rozpočet 2008 Kolegium rektora Základní principy předpokládá se aplikování stávající metody 1) rozdělení výnosů –normativní přínos (příspěvek.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
EKONOMICKÉ INFORMACE Sněm RVŠ 29. ledna 2015 Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 podklady pro Reprezentativní komisi Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ Praha
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Zásady financování a pravidla stanovení rozpočtu veřejných vysokých škol pro rok 2011 a další Vlastimil Růžička MŠMT 16. června
Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ,  Repre komise  Představeny základní obrysy rozpočtu na rok 2011, respektující „Zásady 2011“
ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA RVŠ ( ) STRUČNÁ INFORMACE MŠMT 1. ZÁKON O VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 2. ZÁKON O FINANČNÍ PODPOŘE STUDENTŮ 3. PŘÍPRAVA ROZPOČTU 2012.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Valová Lenka Za použití prezentace MŠMT z
ZÁSADY A PRAVIDLA FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÝCH VYSOKÝCH ŠKOL PRO ROK 2012 A DALŠÍ Seminář k výpočtům limitů přepočteného počtu studentů vstupujících do financování.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 21. února 2013 Lenka Valová.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Ekonomické informace Jakub Fischer, předseda Ekonomické komise 18. zasedání P RVŠ, Karolinum,
Ekonomické informace (vývoj od minulého jednání Sněmu) Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol na rok 2009.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Ekonomické informace 7. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Sněm Rady vysokých škol1 ROZPOČET vysokých škol v roce 2005.
Předsednictvo Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Financování regionálního školství
Příprava rozpočtu na rok zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Akademický senát AMU Meziroční pokles prostředků na činnost VVŠ v rámci kapitoly MŠMT o 1,21% (240,1 mil. Kč) Odlišný způsob výpočtu příspěvku.
Podpora rozvoje veřejných vysokých škol: od projektů k rozvojovým plánům Petr Černikovský
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
79. Zasedání KHV Jiří Málek.
Institucionální program
Transkript prezentace:

EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ

OBSAH  Rozpočet 2013  Zásady financování VVŠ  Novela rozpočtových pravidel v oblasti poskytování dotací ze státního rozpočtu  Návrh MŠMT na úpravu rozvojových nástrojů rozpočtu 2014 a nasl.

ROZPOČET 2013 Návrh SR  Výdaje rezortu MŠMT tis. Kč  Věda a vysoké školy tis. Kč z toho: - Vysoké školy tis. Kč - Výzkum, vývoj, inovace tis. Kč

Původní návrh rozdělení Repre komise  21, tis. Kč – celkový rozpočet VŠ  19, tis. Kč – rozpočet bez PF  1, tis. Kč – PF I. nárůst o 700 mil. oproti roku 2012 po vázání ( 3,32% ) mil. do PF mil. do ukazatele K = změna poměru A:K z 80:20 v roce 2012 na 77,5:22,5 v roce 2013 II. ukazatel A zůstává nezměněn, ale při 5% poklesu počtu financovaných studentů dojde k cca 8% nárůstu normativu na studenta

Návrh zásad financování VVŠ pro rok 2013 II. část 1. Změny parametrů ukazatele K 2. Způsob výpočtu A+K pro umělecké vysoké školy 3. Čerpání ukazatele F 4. Ostatní ukazatele – J, U, G, I, C, S, D – beze změny

Ukazatel K  Úprava definice ukazatele zaměstnanosti  Změna vah jednotlivých parametrů

Zaměstnanost absolventů  Počet absolventů B, M, N, P studií  Mínus standardizovaná míra nezaměstnanosti dle trvalého bydliště absolventa (nikoli sídla školy)  Krát KEN – průměrný pro B, M, N, P  Krát koeficient jednotlivých typů studia B=1, M=1,5, N=0,5, P dle délky studia  Již se nezapočítává vliv absolventů Bc studia nepokračujících do 2 let od absolvování v dalším studiu

Váhy parametrů K - návrh Ukazatel K Celkem 100 % Započítané body RIV (absolutně) 29,3 %26,0 % Započítané body RUV 1,7 %2,0 % Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5,0 % Vlastní příjmy 3,0 % Vážený počet profesorů a docentů 2,0 % Zaměstnanost absolventů 32,0 % Cizinci v příslušném typu studijního programu 2,0 %5,0 % „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 3,0 %5,0 % Vyslaní v rámci mobilitních programů 11,0 %10,0 % Přijatí v rámci mobilitních programů 11,0 %10,0 %

Připomínky RVŠ  Obecné doporučení nečinit žádné změny neboť není známa strategická úvaha MŠMT o dalším průběhu reformy VŠ  Úprava ukazatele zaměstnanosti – použití standardizované míry nezaměstnanosti není spravedlivé, nezahrnutí bonifikace za nepokračující bakaláře není logicky zdůvodněné  Váhy jednotlivých indikátorů - Navýšení RUV neřešit na úkor RIV – potřebných 0,3 převést ze zaměstnanosti či od samoplátců nebo cizinců - RIV nesnižovat ani ve prospěch samoplátců – ty ponechat v loňské 3% výši - Upřesnit termín cizinci ( Slováci ) a zachovat loňský rozsah 2% ve prospěch mobilit - Mobility ponechat v loňském rozsahu po 11%

Váhy parametrů K Ukazatel K2012 Návrh 2013 Repre 2013 Celkem 100 % Započítané body RIV (absolutně) 29,3 %26,0 % 29% Započítané body RUV 1,7 %2,0 % 2% Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5,0 % 5% Vlastní příjmy 3,0 % 3% Vážený počet profesorů a docentů 2,0 % 2% Zaměstnanost absolventů 32,0 % 32% Cizinci v příslušném typu studijního programu 2,0 %5,0 % 2% „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 3,0 %5,0 % 3% Vyslaní v rámci mobilitních programů 11,0 %10,0 % 11% Přijatí v rámci mobilitních programů 11,0 %10,0 % 11%

Financování uměleckých VŠ  Bude od roku 2013 v rámci ukazatele A řešeno odděleně od financování ostatních veřejných vysokých škol; bude jim fixně stanoven podíl na celkovém objemu ukazatele A ve výši 3,5%.  Jednotlivým uměleckým vysokým školám se stanovuje limit jednoho souhrnného počtu studentů za všechny kategorie. Tento limit je rozhodující pro financování a určuje podíl dané umělecké vysoké školy na částce dané 3,5% A. MŠMT s uměleckými vysokými školami komunikuje v období dohodovacího řízení o rozdělení celkového počtu do jednotlivých kategorií (B1, M1, N1, P1) a následně v období po monitoruje, jak se počty studentů vyvíjí v jednotlivých studijních programech a oborech.  Celkový počet studentů, dohodnutý s jednotlivými uměleckými školami, je platný pro rozpočet roku 2013 a dále pro stanovení rozpočtů v letech nadcházejících. Revize je možná, pokud se vyskytnou nové závažné a neočekávané okolnosti nebo pokud se dlouhodobě bude počet studentů na jedné VŠ nebo na všech VŠ v součtu vychylovat o více než 10% od počtu stanoveného pro akademický rok 2012/2013 a to v obou směrech.  Ukazatel K – RUV otevřen pro rok 2013 všem uměleckým oborům ( dokončení pilotního ověření sytému RUV), od roku 2014 pak otevřen uměleckým výstupům bez ohledu na obor studia

Čerpání ukazatele F  Systémová podpora VŠ, kam bude patřit i podpora U3V, SSP, RUV, apod.  Nadále prostor pro ostatní žádosti na podporu mimořádných, rozpočtem nezajištěných aktivit (rozvojových i jiných),  Poskytování těchto finančních prostředků bude podléhat následujícím pravidlům: - žádosti se předkládají ve stanovených termínech v roce - na předepsaném formuláři - musí splňovat definované podmínky formálního i věcného charakteru - hodnocení žádostí provede k tomu jmenovaná skupina odborníků

Žádosti o dotace  Novela zákona 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla  § 14 odst. 3 – náležitosti žádosti o dotace  lhůta do pro příští rok  finanční vymezení – FRVŠ, CRP, SVV …..  § 18a – povinnosti MŠMT předávat doklady rozhodné pro poskytnutí dotací MF, které je povinno je zveřejnit na internetových stránkách  Přislíbená metodika MŠMT ve věci dosud neposkytnuta

Rozvojové nástroje rozpočtu  III. Bilanční okruh rozpočtu VŠ představuje FRVŠ, Rozvojové projekty, Institucionální rozvojové plány (IRP)  Tvoří 6,5 % celkového NEI rozpočtu VŠ  = 1, tis. Kč pro rok 2012 v tom: tis. Kč pro FRVŠ tis. Kč IRP+CRP

Návrh MŠMT na změnu od roku 2014  Zrušení FRVŠ v současné podobě a převedení jeho prostředků (témat i agendy) na jednotlivé VŠ  Změna struktury rozvojových prostředků na poměr - 90 % určených na institucionální rozvojové plány z toho 10% vymezených na interní projekty „FRVŠ“ - 10 % na centralizované společné rozvojové projekty více škol systémového charakteru

Stanovisko P RVŠ z Předsednictvo Rady VŠ považuje rušení FRVŠ za předčasný krok. Pro rok 2014 navrhuje zachovat současný systém a propojit diskusi o změnách s jednáním o novelizaci vysokoškolského zákona a systému financování vysokých škol. Výsledky diskuse o koncepčních změnách doporučuje vztáhnout nejdříve k roku 2015.

Jednání na MŠMT  Ministerstvo s ohledem na posilování autonomie a kompetencí vysokých škol a s důrazem na vnitřní diverzifikaci a profilaci vysokých škol bude od roku 2014 podporovat rozvoj VŠ dominantně na dvou úrovních: 1. podporou strategického řízení na úrovni jednotlivých vysokých škol jakožto institucí; 2. prostřednictvím projektů se systémovým dopadem (řešených v konsorciích vysokých škol).  Stanoviska zástupců obou reprezentací  Jednání budou pokračovat

Děkuji za pozornost