ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace a informační gramotnosti I/2 ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti I/2 VY_12_INOVACE_26/36 – sada č.2 Autor: Helena Jordánová, Mgr. Období: září 2011 – červen 2012 Ročník: 1.-3. Vzdělávací oblast: prvouka KOLOBĚH VODY V PŘÍRODĚ Anotace: Výukový materiál je možno použít v tematickém celku Neživá příroda, Podmínky života Žáci se seznamují s pojmy vypařování, povrch, ledovec, jinovatka, podzemní voda, prosakování, atd. Pracovní list č.3 využijeme při prezentaci žáků. Správný postup karet je: 3 5 8 1 7 9 6 2 4
Pára se shlukuje do dešťových mraků a pohybuje se směrem na pevninu. KOLOBĚH VODY V PŘÍRODĚ Pára se shlukuje do dešťových mraků a pohybuje se směrem na pevninu. pára déšť, sníh, led déšť Na pevnině a v horách prší. Voda se opět dostává do potoků a řek. pára Z moře se neustále vypařuje velké množství vody. Řeka nese odpadovou, dešťovou a nezužitkovanou vodu pryč z pevniny. Současně se z ní i nemalé množství vody vypařuje.
1. Ráno na zahradě objevíme jinovatku, nebo rosu. 2. Nezužitkovaná Namaluj svůj obrázek koloběhu vody v přírodě a přiřaď jednotlivé karty s textem. Představ nám, jak koluje voda. 1. Ráno na zahradě objevíme jinovatku, nebo rosu. 2. Nezužitkovaná a odpadová voda prosakuje do potoků a řek. 3. Slaná voda z oceánů se neustále vypařuje. 4. Voda z řek a podzemní voda se zčásti vypaří, dále putuje do oceánu. 5. Pára v mracích je větrem donesena nad pevninu. 6. Část dešťové vody se lidmi upraví na pitnou. 7. Na horách se dešťové mraky shlukují, ochlazují a často prší. 8. Ve formě deště, krup, sněhu se voda snáší na pevninu. 9. Rozpouští se ledovec, taje sníh. Voda z něj stéká do údolí.
Obrázky byly použity z klipartu MS.