SYSTÉMOVÁ PODPORA REFORMY VEŘEJNÝCH FINANCÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
Advertisements

Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Obecná část rozpočtového práva III
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
IISPP ■ pojem definován v letech v rámci přípravy výzkumných záměrů NPÚ na roky ■ dlouhodobý projekt na vybudování nového komplexního.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Kraj Vysočina Projekt ROWANet Stav k RK , př. 1
Možnosti strukturálních fondů EU – Služby v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik Hradec Králové, Ing. Miloš Ciniburk zástupce ředitele.
Uznatelné výdaje v projektech podpořených ze strukturálních fondů EU v administraci NROS Vyúčtování globálních grantů.
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Využití Centrálního systému účetních informací státu nejen pro kontrolní činnosti JUDr. David Bauer vedoucí oddělení Metodika.
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Návrh rozvoje informačních systémů krajského úřadu Ludvík Dlabaja 17. března 2006.
Základní otázky rozvoje informatizace Ing. Dana Bérová náměstkyně ministra – ředitelka sekce Jihlava,
Řízení přístupových práv uživatelů
Fond Vysočiny Celkový objem finančních prostředků Fondu Vysočiny – 81,4 mil Kč Dílčí cíl Programu rozvoje kraje – 3.2 Podpora rozvoje telekomunikačních.
3. přednáška, Informační systémy veřejné správy (ISVS) Situace v ČR Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Projekt ELIŠKA Centrální registr řidičů
Univerzální přípojka koncepce a realita Miroslav 30.březen 2004.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Strukturální fondy EU a ICT v polygrafických podnicích Pavel Karásek.
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
„Zkušenosti s eProcurementem ve státní správě ČR“ Ing. Dalibor Wijas, MBA B2B Centrum a.s. Government electronic Marketplace Elektronické tržiště veřejné.
Strana 1 © Vema, a. s., 7. dubna 2015 Intranetová řešení v PIS DS -Personalis 2005.
17. března 2003 Univerzální přípojka – brána do IVS Miroslav Nováček Libor Neumann.
1 O programu pro Informační Systém Investičního Controllingu n Dovolujeme si Vám představit základní schémata informačního systému ISIC n Programové řešení.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
CIS Cizinecký informační systém
Informace z konference IIR eGovernment – Zpracoval(a): Jana Třísková, Alois Slovák Datum:
Rozpočty územních samosprávných celků
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury veřejné správy (KIVS) Ing. Lubomír Moravčík
Systém grantových programů kraje Vysočina. Programové a koncepční dokumenty IT  PRK – Program rozvoje kraje Vysočina  pracovní skupina PRK, zastupitelstvo.
ISSS Pavel Kopecký, Zlínský kraj Václav Mařík, Marbes consulting s.r.o.
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 ePUSA – elektronický portál územních samospráv Krajský úřad Plzeňského krajeMinisterstvo vnitra.
Realizační tým ICZ duben 2005
MV ČR 1 Nové podmínky pro krajské projekty Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
MONITOROVACÍ SYSTÉM SF a FS PRO OBDOBÍ WEBOVÝ ÚČET ŽADATELE A PŘÍJEMCE PODPORY Nová aplikace monitorovacího systému Mgr. Matěj Mareš Odbor evropských.
Informace jsou základním předpokladem úspěšného podnikání.
Koncepce internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS 2004.
1 Regionální a municipální informační systém RAMIS PVT, a.s., Kovanecká 30/2124, Praha 9 tel.: , fax:
ISSS IS HN/SS Softwarová architektura informačního systému hmotné nouze a sociálních služeb Jindřich Štěpánek
Projekt internetizace knihoven (PIK) Mgr. Martin Boka 08/2004.
Správní a dopravně správní evidence - IISSDE
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Regionální a municipální informační systém RAMIS Ing. Petra Mikulecká,
Ing Jiří Krump, UOOU, náměstek předsedy pro ekonomiku a provoz
Pilotní projekt Ústřední evidence podnikatelů – RŽP ISSS 2004 Hradec Králové Ing. Jan Pokorný odbor projektů životních situací.
Informační systém Microsoft Dynamics NAV ISSS
Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Interaktivní personální portál
Debyrokratizace státu a redukce administrativní zátěže - Personální audit ministerstev a dalších státních úřadů - Konec obíhání úřadů – soustředění souvisejících.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation 9. ICT Forum, Praha Elektronická daňová správa Klientský přístup k daňovým subjektům.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
Zajištění infrastruktury pro operační střediska základních složek IZS Integrovaná Telekomunikační Síť Nové Generace (ITS NGN) Ing. Tomáš Faško.
Integrační a migrační projekty KIVS. 2 Definice: KIVS v ČR je prostředím pro efektivní, bezpečné, garantované a auditovatelné sdílení dat mezi Informačními.
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Finanční účetnictví RADNICE
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Transkript prezentace:

SYSTÉMOVÁ PODPORA REFORMY VEŘEJNÝCH FINANCÍ STÁTNÍ POKLADNA SYSTÉMOVÁ PODPORA REFORMY VEŘEJNÝCH FINANCÍ

Hlavní ICT domény MF MF resort (cca 28,0 kPC) Celní správa Daňová správa (cca 17,5 kPC) MF úřad (cca 1,5 kPC) Resort MF - ostatní (cca 2,0 kPC)

Skladba IT v resortu MF Základní bloky: Skupiny IS resortu MF: Registry, číselníky a ostatní datové zdroje Informační systémy (aplikace) Skupiny IS resortu MF: IS vycházející z kompetencí resortu MF uzavřená množina uživatelů se zvýšenou bezpečností připojení (resort MF, ČNB, komerční banky, specializované útvary subjektů VS (např. finanční kontrola), EU, subjekty „zvláštního určení“ (i mezinárodní) Vnitřní IS Externí veřejné datové zdroje – napojení přes centrální „e-GW“ pro subjekty VS a veřejnost

Aktuální situace ICT MF Finanční a kontrolní datová vrstva – společná všem subjektům VS Množství malých i rozsáhlých IS je spolu s FINet nezbytnou podporou výkonu činností resortu MF (viz povodně 2002) Aplikační požadavky vycházejí z legislativy a z požadavků EU Přes IS a FINet „prochází“ ročně přes 2 000 mld. Kč Rozšíření o oblast EU relevantní k resortu MF (NTCS, VIES, finanční kontroly zdrojů ze SR a dotací EU, složky se specializovaným zaměřením (FKÚ, drogy, antifraud, ….) Legislativa v oblasti kontrolní činnosti vyžaduje průřezový přístup ke všem datovým zdrojům resortu MF a informační vazby (přímé nebo nepřímé) na všechny subjekty VS (cca 20 000) financované ze SR a EU

Požadavky na budoucí řešení ICT Rozdělení na bloky podle procesů Možnost integrace bloků (zpočátku stávajících IS) Oddělení správy finančních dat od aplikací Aktuálnost a „nadčasovost“ dat Povinnost uchovávat verze Existence „etalonových“ finančních dat na MF Bezpečnost datových finančních zdrojů, archivace Autorizovaná dostupnost (cca 20 000 subjektů) Autorizace přístupu (zejména odpovědnost za updaty) Cílový stav: Warehouse – každý údaj pouze jednou

Registry a evidence Centrální registr dotací ze státního rozpočtu CEDR Centrální registr dotací ze státního rozpočtu ARES Administrativní registr ekonomických subjektů KSP Evidence státních dotací do stavebního spoření SDPF Evidence státních dotací do pensijního připojištění

Finanční a kontrolní IS ADIS Daňový informační systém ARIS Evidence čerpání SR CIS Celní informační systém NFEU Systém národního fondu ISPROFIN Systém programového financování SUSR Systém účtů státního rozpočtu VIOLA Centrální platební systém prostředků EU ŠACHMATKY Systém pro tvorbu státního rozpočtu

Interní a externí konektivita

Připravované projekty IS FKSV – finanční kontroly, reporting ukončen ověřovací provoz (cca 1350 subjektů), cíl cca 20 000 subjektů generování kontrolních protokolů, e-authetizace veřejná část volně dostupná na Web MF pro finanční kontrolory VS IS analytické podpory finančních kontrol v přípravě; postupně cca 20 000 uživatelů bude jako volně dostupný na Web MF pro finanční kontrolory cílově: autorizovaný průřezový přístup ke všem finančním datům VS IS pro plánování a přípravu finančních kontrol generace plánu finančních kontrol, workflow IS o platech monitorování platové struktury zaměstnanců VS nyní ověřovací provoz (48 klientů), 2/2004 cca 14 000 klientů e-certifikace dat ISOP – IS pro kontrolu a dozor pojistného trhu ČR provoz od 1/2005

Model SP - Světová banka

SP Rakousko – 1 Cíle projektu v Rakousku Reorganizace a optimalizace procesů v oblasti řízení státních financí na spolkové úrovni, zavedení jednotného systému centrálního účetnictví státu Náhrada zastaralých individuálně vyvíjených aplikací moderním mezinárodním centrálním ekonomickým softwarem na spolkové úrovni Zavedení Warehouse a Management IS pro podporu monitorování a řízení rozpočtu Zabezpečení operativnosti a průkaznosti výkaznictví vůči EU s využitím Warehouse Řízení prostřednictvím Key Performance Indicators Úspory nákladů na ICT infrastrukturu (až 53 mil. EUR ročně) Integrace e-procurement systémem Dosažení efektivity a zvýšení potenciálu státní správy

SP Rakousko – 2 Parametry – stav v r. 2002 Harmonogram projektu 5.000 uživatelů, cca. 170 institucí, cca. 20 řídících a výkonných procesů 50 mil. výdajových operací ročně více než 1 mil. zakázkových procesů na bázi e-procurement ročně Harmonogram projektu Příprava projektu ………………………………………………………… 1998 Funkční model …..………………………………………………………… 1999 Pilotní komplexní projekt jednoho ministerstva ……………………….. 2000 Start pilotního provozu (dvě ministerstva) ……………………………… 2001 Současný stav 8 ministerstev v on-line provozu, 3 ministerstva ve fázi přípravy ..…... 2003 Rutinní provoz na I. úrovni (všechna ministerstva) …………...………. 2004 Rozšíření systému na II. úrovni (všechny centrální OSS) ……………. start 2004 Integrace III. úrovně (všechny OSS včetně regionálních a obcí) ……... start 2005 Ukončení projektu ………………………………………………………. 2007 Porovnání ceny projektu a jeho přínosů Cena projektu a provozu v rozmezí 10 let (1998 – 2007) 57 – 71 mil. EUR Ohodnocení přínosů 372 – 402 mil. EUR Výsledný efekt 315 – 331 mil. EUR

SP Rakousko – 3 (integrace s ISVS) Systém MF: 14 019 PC (3 384 notebooků) resortu MF, 119 aplikačních serverů, 350 síťových serverů ICT infrastruktura - 1200 lokací i mimo resort MF, 560 serverů. Centrální účelová organizace MF pro ICT - Bundesrechnungszentrum GmbH (BRZ) - statut s.r.o. , MF je 100% vlastník (849 zaměstnanců). Zabezpečuje: 44 % výkonu ICT ve VS, z toho je 53 % výkonu pro resort MF, 105 mil. EUR/rok Centrálně činnosti ICT pro resort MF a pro všechna spolková ministerstva Ze zákona vykonává funkci hlavního dodavatele ICT podpory pro státní správu Integraci a regulaci všech požadavků státní správy na ICT Předávání dat na Statistický úřad Rakouska Výměnu dat na úrovni spolkových ministerstev pro jejich interní potřeby Důslednou centralizaci všech IS, centrální servery na BRZ Provoz privátní bezpečné komunikační infrastruktury, pronájem přenosových služeb Záložní VS ve Vídni (okamžitý náběh) a zálohové středisko v Salzburgu (24 hodin) Náklady BRZ na pracovníka jsou cca o 1/3 menší než u soukromých organizací Personální a mzdový IS pro 159 tis. zaměstnanců státní správy Vedení nákladového účetnictví pro státní správu, evidence nákupů, výkonové analýzy (např. práce na zákonu, od 1/04 výkazy práce státních zaměstnanců) Od 12/04 „bezpapírová“ výměna všech dokumentů v rámci celé státní správy

SP Francie – 1 SP systémově odděluje finanční prostředky státní správy od finančních prostředků samosprávy Kontrolu nad použitím prostředků státního rozpočtu pro státní správu i samosprávu zajišťuje Centrální platební jednotka se svými regionálními pobočkami (cca 4000), která realizuje platby z prostředků státního rozpočtu třetím stranám

SP Francie – 4/4 Nyní: Cíl r.2006: IS ACCORD – integrovaný systém řízení výdajů všech orgánů a organizací státní správy ACCORD I – technologie client-server pro 12 kapitol (ministerstev) ACCORD I bis – technologie web (inovace ACCORD I.) pro zbývající 3 ministerstva Náklady 120 mil. EUR Cíl r.2006: ACCORD II. – inovace ACCORD I a ACCORD I bis s web architekturu pro řízení výdajů, účetnictví a správy rozpočtu, podpora Work-Flow, e-dokumenty a e-podpis Cílový počet uživatelů: 35 tisíc Předpokládané náklady na ACCORD II: 300 mil. EUR

Záměry, cíle a postup řešení STÁTNÍ POKLADNA v ČR Záměry, cíle a postup řešení

Twinning s MF-Francie

Hlavní oblasti procesu řízení financí Plánování a rozpočtování Realizace (plnění) státního rozpočtu Kontrolní činnost

Systémy pro správu SR Inovovaný ISPROFIN technicky umožňuje mj. zavést v roce 2004 následující procesní postupy: Vydání pokynu pro zpracování dokumentace akcí programů všemi správci kapitol „Stažení“ příslušných formulářů včetně souvisejících pokynů z webových stránek MF do svých lokálních PC pro všechny „povinné“ subjekty (celoúzemně) Autonomní (lokální) přípravu požadované dokumentace On-line odeslání zpracované dokumentace na centrální server MF Možnost přístupu každé organizace resp. správce kapitoly pouze k jeho údajům a údajům jeho podřízených organizací Přístup ke všem programům pouze pro MF Zařazení dokumentace do centrální databáze MF až po jejím potvrzení a zaslání ze strany správce kapitoly Automatická evidence o předaných dokumentacích a to ve všech jejích verzích na centrálním serveru MF (prostřednictvím „limitek“ je k dispozici průběžný „celoúzemní“ přehled o stavu čerpání finančních prostředků na jednotlivé programy)

Procesní integrace - Integrace vzájemně souvisejících procesů

Procesní analýzy pro SP rozpočtového cyklu ukončeno 11/2003 uzlových bodů finančních kontrol 1/2004 finančních toků dotací EU zadání 1/2004 modelového projektu SP Etapa „0“ (pouze resort MF) zadání 2/2004 Etapa „1“ státní správa (OSS, POÚŘ, SF) zadání 4/2004 Etapa „2“ (VVŠ, ZP) + samospráva (KRAJSKÉ ÚŘADY, POK) Etapa „3“ samospráva (OBCE, DSO, POO)

Integrace informací - Veškeré dostupné informace jsou soustředěny v jednom místě (výchozí předpoklad pro efektivní výkon finančních kontrol)

Územně organizační integrace - Resorty, organizační složky státu, ROPO (případně kraje, obce a jimi řízené organizace)

Komplexní řešení věcné, územně organizační a informační integrace SP Komplexní řešení věcné, územně organizační a informační integrace

Přehled zkratek Etapa 0 - resort MF (oblast legislativní kompetence MF) MF - Ministerstvo financí (kap. 312) DS - Daňová správa (kap. 312) CS - Celní správa (kap. 312) ÚZSVM - Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (kap. 312) OSFA - Operace státních finančních aktiv (kap 397) SD - Státní dluh (kap 396) VPS - Všeobecná pokladní správy (kap. 398) (FNM - Fond národního majetku = mimorozpočtový fond) Etapa 1: státní správa (zavedení SP vyžaduje legislativní změny) OSS - Organizační složky státu (567x) POÚŘ - Příspěvkové organizace ústředně řízené (nyní 913x)/ SF - Státní fondy (7x) PF - Pozemkový fond = mimorozpočtový fond Etapa 2+3 samospráva (zavedení SP vyžaduje legislativní změny viz Etapa 1) VVŠ - Veřejné vysoké školy (23x) ZP - Zdravotní pojišťovny (9x) KRAJE - (13x) POK - Příspěvkové organizace krajů (nyní 2286x) OBCE - 6248x DSO - Dobrovolné svazky obcí (nyní 598x) POO - Příspěvkové organizace obcí (nyní 702x)

Komplexní řešení věcné, územně organizační a informační integrace SP Komplexní řešení věcné, územně organizační a informační integrace OBLAST V P Ř Í J M Y S R OBLAST MIMO LEGISLATIVNÍ DS CS STÁTNÍ DLUH OSFA FNM POZEMKOVÝ FOND LEGISLATIVNÍ KOMPETENCI MF KOMPETENCE MF Qou vadis? EP EA EP EP REALIZACE EVIDENCE ÚZEMNÍ ORGÁNY ROZPOČTU NÁKUPŮ PŘÍPRAVA DB EA EP ROZPOČET SLEDOVÁNÍ ROZPOČTU PŘÍJMŮ e-tržiště ÚČETNICTVÍ PLATEBNÍ ŘÍZENÍ (HLAVNÍ KALENDÁŘ VÝDAJŮ KNIHA) FINANČNÍ KONTROLY IRS PLATEBNÍ ČNB MODUL SP ŘÍZENÍ CASH - FLOW DW AKTUALIZACE ŘÍZENÍ EA EP ROZPOČTU DLUHU CENTRÁLNÍ ORGÁNY FINANČNÍ DB REPORTING EVIDENCE MAJETKU ANALÝZY DB EP 0. ETAPA I. ETAPA / 1 487 SUBJEKTŮ II. ETAPA / 3 818 SUBJEKTŮ III. ETAPA / 15 366 SUBJE KTŮ SCHVÁLENÍ MF OSS/567 POÚŘ/913 SF/7 VVŠ/23 ZP/9 KRAJE/13 P O K/228 OBCE/6248 DSO/598 POO/4702 KONCEPCE V Ý D A J E S R 6 PILOT 2005 PILOT 2006 PILOT 2007 PILOT 2008 I./200 4 PROVOZ 2006 PROVOZ 2007 PROVOZ 2008 PROVOZ 2009 Brunclík

Doporučení z TWINNINGU - 2 Rozpočtové sledování výdajů Doporučení č.4 � Harmonizovat rozpočtovou skladbu (kterážto je u rozpočtu schváleného stejná jako u čerpání) s nomenklaturou účetní.

Komunikační síť pro SP Uzavřený systém s bezpečností bankovních systémů (cca 2000mld Kč/rok, 20tis. subjektů) Bezpečné propojení MF – ČNB (případně komerční banky) Bezpečné propojení MF s vybranými kapitolami (MO, MV, BIS, NKÚ, NBU) Vlastní management a řízení přístupu Backup sítě dvěma nezávislými operátory Záložní středisko s obnovením provozu, předpoklad do 2 hod. Vzdálené „úložiště dat“ –obnova provozu do 24 hod. Propojení SP na 20 tis. „subjektů“ veřejné správy Provozní náklady (5 let) do 25% nákladů na SP

Porovnání nákladů na síť SP Předpoklady: 20 tis. „klientských“ subjektů VS, min. 32kb/sec KIVS: 100tis. Kč/úč. a rok, ročně 2 mld Kč, 5 let: 10mld Kč GPRS: 12tis. Kč/úč. a rok, ročně 0,2 mld Kč, 5 let: 1mld Kč VPN/Internet: podíl z připojení subjektu na Internet cca 6tis. Kč/úč. a rok, ročně 0,1 mld Kč, 5 let: 0,5 mld Kč Porovnání: Síť SP SR: 3800 SK/měsíc, v přepočtu 3,5 mld Kč za 5 let Síť SP Francie: MF odmítlo nabídku 60 EUR/měsíc (cca 1850 Kč) od France Telécom jako vysokou a síť si zajišťuje vlastními silami v technologii VPN / Internet

VPN on demand (VPN na vyžádání) Klientská část sestává pouze z pracovní stanice s webovým prohlížečem a konektivitou do internetu (není třeba žádný aplikační software na straně klienta – veškerá funkcionalita je zajištěna prostřednictvím portálu SP) Vysoce bezpečné připojení je realizováno automaticky „tunelem“ mezi klientským prohlížečem a portálem na straně SP Na straně portálu zároveň probíhá autorizace a autentizace klienta Správce SP nenese zodpovědnost ani náklady spojené s připojením k internetu a vybavením klientské stanice funkční webovým prohlížečem

„best practicies“ www.gsaadvantage.gov Používání GSA Advantage! je bezplatné. K vyhledávání produktů, služeb a dodavatelů může GSA Advantage! použít kdokoliv. Realizovat obchod ale může jen zaregistrovaný zaměstnanec federální vlády, který nakupuje jménem své agentury a používá platný způsob platby: - Government Purchase Card (SmartPay) - Activity Address Code (ACC)