„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_08 Název vzdělávacího materiálu Umělá inteligence Jméno autoraIng. Bulka Josef Tematická oblast Obecné pojmy informatiky a přenos dat Vzdělávací oborVšechny obory školy Předmět Informační a komunikační technologie Ročník1. a 2. Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní, pracovní, personální a sociální a personální. Průřezové téma Informační a komunikační technologie, Člověk a svět práce, Člověk a životní prostředí, Občan v demokratické společnosti.
Tento výukový materiál je plně v souladu s Autorským zákonem (jsou zde dodržována všechna autorská práva). Pokud není uvedeno jinak, autorem textů a obrázků je Ing. Josef Bulka. Časový harmonogram1 vyučovací hodina Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec -Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN Pomůcky a prostředky Dataprojektor, výpočetní technika, názorné pomůcky a díly hardware z oblasti výpočetní techniky. Anotace Problematika počítačové gramotnosti, pojmy informační a komunikační technologie (ICT). Způsob využití výukového materiálu ve výuce Výklad a cvičení. Opakování a domácí příprava žáků na vyučování. Datum (období) vytvoření vzdělávacího materiálu Září 2012
Umělá inteligence (AI - Artificial Inteligence) je slovní spojení, velmi často používané ve vědecko- fantastických románech. Umělou inteligencí jsou podle autorů vybavené počítače a roboti, kteří lidstvo zotročili nebo mu sloužili. Byli schopni velmi rychle získávat informace, učit se a vyvozovat nové závěry. Obvykle byli dokonalí, neomylní a nekompromisní.
Pojem umělé inteligence vznikl v roce 1950, když se počítače začaly používat na řešení úloh pomocí vytvořených programů. Prvotní výsledky dosažené tímto způsobem byly velmi dobré a vyvolávaly optimismus. Po rozpracování množství teorií a heuristických metod se zdálo samozřejmé, že výkonné počítače s jejich využitím dokážou řešit nejrozličnější problémy ve všech oblastech lidské činnosti, prostřednictvím své „inteligence".
Do oblasti zájmu umělé inteligence je možno zařadit zejména následující úlohy: 1. expertní systémy, 2. řízení robotů, 3. rozpoznávání a zpracování vizuální informace a řeči, 4. komunikaci s počítačem v přirozeném jazyce, 5. navigaci ve známém a neznámém terénu, 6. řízení a plánování výrobních procesů, 7. zpracování a analýzu dat z prostředí (geologie, seizmiky atd.), 8. adaptaci a učení, 9. počítačové hry.
Expertní systémy jsou počítačové programy, které simulují rozhodovací činnosti expertů při řešení problémů úzce zaměřených úloh. Jsou to systémy založené na myšlence převzetí znalostí od experta a jejich využití uživateli, kteří těmito znalostmi nedisponují. Úlohou expertních systémů je navrhnout takový postup řešení úlohy, jaký by určil sám expert. Výhoda tohoto řešení spočívá v tom, že prostřednictvím systému využije jeho znalosti experta a dosáhne stejného výsledku jako při osobní komunikaci. Expertní systémy
Jejich účelem a cílem je vykonávat práci s vyšší bezpečností a efektivitou, než jaké se dosahuje lidskou prací. Výhody využití robotů spočívají v tom, že mohou být upraveni na vykonávání speciálních úloh, nepoznají únavu, nervozitu, nepotřebují pracovní přestávky, mohou pracovat v nebezpečných prostředích nebo v prostředích, které jsou pro člověka nevhodné. Roboti
Virtuální realita Virtuální realita představuje prostředek pro vytvoření světa, který může vypadat reálně nebo může být vytvořený na úplně jiných principech. Zároveň představuje obrovský skok ve způsobu komunikace s počítačem a vizualizaci informací. Místo používání monitoru a klávesnice používáme brýle s displejem nebo na ruce speciální rukavice, na uši nasadíme sluchátka.
Virtuální realitu můžeme rozdělit do tří stupňů: 1.Pasivní - můžeme pozorovat, poslouchat a hmatem vnímat, co se děje v prostředí okolo nás. Ale nemůžeme toto prostředí ovlivnit. 2.Aktivní - možnost pohybu ve virtuálním prostředí (můžeme přejít z místnosti do místnosti, otevřít dveře na skříni, nebo se podívat za ni atd.) 3.Interaktivní stupeň je nejintenzivnější. Dovoluje nám seznámit se s prostředím, prozkoumat ho a dokonce i změnit.
Nanotechnologie 1.Slovo „nano“ je odvozeno z řečtiny a označuje trpaslíka. 2.Nanotechnologie je vědecký obor, který se zabývá přesnou a záměrnou manipulací hmoty na úrovni atomů. 3.Vychází z toho, že všechny věci okolo nás jsou vytvořené z atomů a jejich vlastnosti závisí na tom, jak jsou v nich atomy uspořádané. 4.Například když přeorganizujeme atomy v kousku uhlí, můžeme dostat diamant. Zdroj: astrosurf.com
Najděte alespoň čtyři odvětví lidské činnosti, které významnou měrou nahrazují roboti. Jaká je budoucnost robotiky u nás? Kde a kdy jste se setkal (la) s virtuální realitou a o jaký stupeň se jednalo? Jaké je využití nanotechnologií a v čem je jejich zvláštnost? Určete, kde všude se dají použít a jaké místo zastává ve světě Česká republika při vývoji nanotechnologií?
1. Umělá inteligence je spojována: a) s pozorováním chování zvířat, b) s počítačovými systémy a roboty, c) s náhradou lidského mozku v medicíně. 2.Umělou inteligencí jsou vybaveny: a) standardní stolní počítače a tablety, b) mobilní telefony, c) výkonné počítače a roboti.
3.Mezi odvětví umělé inteligence nepatří: a) expertní systémy, b) semináře a kongresy vědců a expertů, c) řízení a plánování výrobních procesů. 4.Nanotechnologie je věda, která se zabývá: a) řízením a plánováním výroby, b) přenosem dat v mobilních komunikacích, c) přesnou a záměrnou manipulací hmoty na úrovni atomů.
Horst Jansen – Heinrich Rotter a kolektiv – Informační a komunikační technika, Europa – Sobotáles, Praha Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec - Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN Já, robot, Isaac Asimov, 1993 Seznam odkazů a použité literatury: