Luhačovice Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů září 2013 Programovací období EU 2014+, strategie operačních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Příprava krajů na programovací období Tisková konference , Praha.
Advertisements

Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Strategie Jihovýchod – jsou kraje připraveny na budoucnost?
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava nové dopravní politiky ČR
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Olomouc Moravské dopravní fórum duben 2013 Dálnice D1 a její význam pro rozvoj regionu; EU a financování dopravní infrastruktury v období Petr Zahradník,
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Nové přístupy k evropským zdrojům financování projektů TEN-T Petr Zahradník, ekonom, kancelář Brusel září 2014, připraveno pro konferenci Střední Morava.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Příprava programového období Aktuální proces přípravy programového období Zpracoval: Nazim Afana Datum: duben 2013.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
Dopravní politika ČR pro léta
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně ministryně pro místní rozvoj
Financování dopravní infrastruktury
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
VENKOV SPOV ČR
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Transkript prezentace:

Luhačovice Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů září 2013 Programovací období EU 2014+, strategie operačních programů dopravní infrastruktury Petr Zahradník, ekonomický konzultant a analytik, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)

RÁMEC PROGRAMOVACÍHO OBDOBÍ 2014 – 2020 Evropská rada schválila České republice v únoru ,5 mld. EUR pro účely podpory v rámci Kohezní politiky EU (o téměř 7 mld. EUR méně než v nynějším období); OP Doprava II. mezi schválenými klíčovými 6 novými OP – je velmi pravděpodobné, že i nadále bude patřit k alokačně nejvýznamnějším; velmi hrubý osobní odhad 20% alokace, tedy více než 4 mld. EUR – s velkou pravděpodobností ještě více; -jistá část prostředků kohezní politiky bude rozdělována návratným způsobem (tedy nedotačně); -klíčové: vyvarovat se s problémy nynějšího období a včas si osvojit principy období příštího; -Druhý OP zaměřený též (nikoliv však dominantně) na dopravu: Integrovaný regionální operační program (IROP) Mimo kohezní politiku; Nástroj pro propojení Evropy (CEF); Trans-evropské dopravní sítě

PRIORITY PROGRAMOVACÍHO OBDOBÍ 2014 – 2020 A ODHAD RÁMCE FINANČNÍ ALOKACE Obecný rámec a klíčové parametry komparace mezi programovacími obdobími: 1.Výrazná redukce finanční alokace o téměř 7 mld. EUR (více než 180 mld. Kč); v absolutní výši se tato redukce podstatně dotkne právě prostředků orientovaných na dopravní projekty; 2.Poziční dokument Evropské komise vymezuje oblasti, které by neměly být předmětem podpory, resp. neměly by být prioritami: mezi ně řadí v oblasti dopravy investice do místních silnic – podpora by měla být možná pouze tehdy, pokud přispívají fyzické, hospodářské a sociální obnově znevýhodněných městských společenství a oblastí, nebo pokud poskytují potřebné propojení se sítí dálnic a rychlostních silnic (zaměřenost na nové silnice nebo výrazná zkvalitnění), či tam, kde doplňují chybějící příhraniční spojení; 3.Priority: dány v textu návrhu nařízení, Dohody o partnerství a příslušných operačních programech (OPD a IROP)

PRIORITY PROGRAMOVACÍHO OBDOBÍ 2014 – Návrh nařízení a Bílá kniha 2050 (kompatibilita se strategií Evropa 2020): Hovořeno spíše jako o mobilitě, než explicitně o dopravě -Optimalizace výkonů multi-modálních logistických řetězců, včetně širšího využívání energeticky efektivnějších módů dopravy; -Zvýšení efektivnosti dopravy a infrastruktury a jejího využívání s informačními systémy a tržně-konformními pobídkami; -Rozvoj a využití nových a udržitelných paliv a pohonných systémů 2. Dohoda o partnerství: -Využití polohové renty České republiky (aneb, aby mezinárodní osobní i nákladní doprava neobjížděla naše území); -Přispět k souladu mezi kvantitativní naddimenzovaností a nedostatečnými kvalitativními parametry;

PRIORITY PROGRAMOVACÍHO OBDOBÍ 2014 – Dohoda o partnerství: -Optimalizace systému dopravy a jeho propojenosti; multimodalita; -Optimalizace využívání zdrojů a snížení energetické náročnosti; -Rozvoj obslužnosti dopravy a rozvoj kvalitativních parametrů vozového parku 3. Operační programy: - OP Doprava Rozvoj infrastruktury pro železniční a udržitelnou dopravu (výstavba a modernizace železničních tratí, jejich interoperabilita, zavádění nových technologií, výstavba a modernizace vnitrozemských vodních cest (TEN-T); multimodální doprava, infrastruktura drážních systémů městské a příměstské dopravy a řízení městského silničního provozu; ITC, ekologicky vstřícný dopravní park; Silniční infrastruktura TEN-T; Silniční infrastruktura mimo TEN-T

PRIORITY PROGRAMOVACÍHO OBDOBÍ 2014 – 2020 ODHAD RÁMCE FINANČNÍ ALOKACE - IROP Napojení rozvojových území a ploch na nadřazenou dopravní síť Zvýšení dostupnosti center z venkovských oblastí Rozvoj integrovaných dopravních systémů Rozvoj nemotorové dopravy

ODHAD RÁMCE FINANČNÍ ALOICTKACE Tematický cíl Výzkum, technologický rozvoj, inovace 7,8%11,5% ICT 3,0%4,2% Konkurenceschopnost malých a středních podniků 13,8%6,0% Nízkouhlíkové hospodářství 4,5%6,7% Změna klimatu 2,3%1,2% Životní prostředí, účinné využívání zdrojů 18,5%18,0% Udržitelná doprava 28,9%21,7% Zaměstnanost, mobilita pracovních sil 5,0%6,4% Sociální začleňování, boj s chudobou 2,4%6,0% Vzdělávání 6,7%9,2% Instituce veřejné správy 3,9%0,8%

POUČENÍ Z OBDOBÍ OP Doprava je program s nejvyšší mírou smluvně podchycené alokace a současně s jedou nejnižších procentních hodnot certifikované alokace; vzhledem k tomu, že je to OP objemově bezkonkurenčně největší, tento rozdíl z něj činí OP s největším objemem váznoucích částek v rámci projektového procesu; -V případě vršících se problémů: obtíže s nalézáním připravených náhradních projektů pro účely realokace; -Absence dlouhodobě platné a obsahově udržitelné a neměnné dopravní strategie s časovým harmonogramem a finančním krytím

EKONOMICKÉ EFEKTY PRO MORAVU -Shrnutí ekonomických dopadů: -Rozšíření růstového potenciálu HDP České republiky a především dotčených regionů a lokalit; -Rozšíření růstového potenciálu po započtení synergických efektů v dalších odvětvích; -Zvýšení váhy dotčených regionů (v daném kontextu D1, R49 a R55 především Olomouckého, Zlínského a Moravskoslezského kraje, Jihomoravského v případě R52) na celkovém HDP České republiky; -Připravenost na obnovu dynamiky růstu investic do fixního kapitálu; -Posílení spotřebitelské poptávky; -Posílení exportní schopnosti ekonomiky České republiky; -Zásadní strukturální změny -S ohledem na přímé vynaložené náklady je návratnost vynaložených prostředků v oblasti regionální ekonomiky možné odhadovat v řádu nízkých desítek let (v době prosperity činila meziroční míra přírůstku regionálního HDP mezi 10 až 27 mld. Kč v případě dotčených regionů)

EKONOMICKÉ EFEKTY PRO MORAVU Zvláště v současném období nelze efektivnost této investice měřit pouze synergickým dopadem na rozvoj investičních a podnikatelských příležitostí v trase dálnice, ale je žádoucí identifikovat možnosti: - stimulace utlumených stavebních a inženýrských-projekčních aktivit; -komplementarity s ostatními dopravními módy; -dosažených přepravních a energetických úspor; -propojenosti a kvalitativních aspektů mobility; -rozvoje strategických či regionálních dopravních uzlů

KOMPLEMENTÁRNÍ NÁSTROJ: INVESTIČNÍ POBÍDKY Navržen výlučně pro oblast multimodální infrastruktury (v souladu s dotacemi a návratnými nástroji); → kontext využitelnosti polohové/ geografické renty (Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti) – ne na dálniční tělesa, ale provozy okolo; → v této souvislosti i rozvoj vnitrozemské vodní dopravy (D-O- L); → jistá analogie s filmovými pobídkami (ne obsahově, ale rychlostí účinků a dopadů) – win-win strategie

Děkuji za pozornost Petr Zahradník