DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic do rozvoje dopravní infrastruktury
PROČ INVESTOVAT DO DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY ? doprava a její efekt přemístění je stavebním kamenem každého odvětví národního hospodářství (řešení rozporu mezi místem výroby a konečné spotřeby) kvalitní a kapacitní dopravní infrastruktura je základním předpokladem pro efektivní fungování dopravního systému SPRÁVNÁ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA NA SPRÁVNÉM MÍSTĚ, VE SPRÁVNÉ KVALITĚ A KAPACITĚ A VE SPRÁVNÉM ČASE = STIMUL EKONOMICKÉHO ROZVOJE
PŘÍNOSY VÝDAJŮ DO DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY PŘÍNOSY ekonomickémimoekonomické pro uživatelespolečenské primární sekundární životní prostředí (hluk, prašnost, exhalace…) rychlost spolehlivost bezpečnost PHM opotřebení vozidel Výdaje do dopravní infrastruktury znamenají růst produktivity a prosperity v příslušném regionu hodnota území ekonomická síla regionu přístupnost regionu pracovní příležitosti zaměstnanost v navazujících odvětvích tržby a výkony v navazujících odvětvích přínosy a úspory ve vztahu ke státnímu rozpočtu
MULTIPLIKAČNÍ EFEKTY stabilizace pracovníků v ekonomice stabilizace pracovníků v ekonomice DPH na stavební práce DPH na stavební práce platby sociálního pojištění platby sociálního pojištění platby zdravotního pojištění platby zdravotního pojištění Přínosy pro veřejné rozpočty: zvýšení příjmů státního rozpočtu (daňové příjmy – DPPO, DPFO ) zvýšení příjmů státního rozpočtu (daňové příjmy – DPPO, DPFO ) ostatní přínosy (fond zaměstnanosti, snížení výdajů na nezaměstnanost) ostatní přínosy (fond zaměstnanosti, snížení výdajů na nezaměstnanost) „KRIZE BILANCE STÁTNÍHO ROZPOČTU NEKONČÍ“ - financování dopravní infrastruktury se nabízí jako šance eliminovat cestou multiplikačních efektů negativní dopady 1 mil. Kč stavebních investic…stabilizace 3 pracovních míst (1 ve stavebnictví, 2 v návazných oborech) …do veřejných rozpočtů se vrací až 2/3 prostředků (zvýšení příjmů o 0,5 mil. Kč, snížení výdajů o 0,2 mil. Kč) URS Praha, a.s.
VÝCHODISKA PRO DISKUSI nedobudovanost zásadní dopravní sítěnedobudovanost zásadní dopravní sítě - chybějící úseky dálnic a rychlostních silnic (D3, R35, R6 apod.), obchvaty měst, nedokončená modernizace železničních koridorů apod. vysoká míra rozestavěnostivysoká míra rozestavěnosti - vytvářející tlak na dodatečné finanční zdroje v průběhu roku, které ovšem nejsou ve státním rozpočtu bilancovány nedostatečné plánování výdajů na přípravunedostatečné plánování výdajů na přípravu investičních projektů s termínem realizace po roce 2010 nedostatečně řízený proces plánování a realizace dopravních stavebnedostatečně řízený proces plánování a realizace dopravních staveb i ve vazbě na lhůty a legislativní postupy při získávání stavebních povolení chybějící systém supervize (expertízy) nákladů stavebchybějící systém supervize (expertízy) nákladů staveb jako nástroj státu eliminující neefektivity a jako systémová podpora při rozhodování o alokaci zdrojů
… INVESTICE DNEŠKA PŘEDURČUJÍ BUDOUCNOST !