DUM - Digitální Učební Materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenská kultura Kulturní instituce v ČR ; VY_32_INOVACE_D3_09
Advertisements

Anotace: Prezentace seznamuje s českými autory prozaiky 19. st. - V
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_03 Tematická.
VY _32_INOVACE_05_04J.Neruda
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Romantismus.
Karel Hynek Mácha
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.19_Jan Neruda, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Portréty literárních osobností světové literatury.
Karolina Světlá 8. ročník.
František Ladislav Čelakovský
Vítězslav Hálek Český jazyk 6. ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_48_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Český kritický realismus
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Vítězslav Hálek Májovci
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk a literatura
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jan Neruda –
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Básník JAN NERUDA (1834 – 1891) „Moudré je říct si každého dne: Kéž si uchovám lásku k životu.“
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Jan Neruda „Mnohý muž se často zakouká do ženy a přece do ní obyčejně nevidí.“
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_11 Název Karolína Světlá Téma hodiny Skupina.
Jan Neruda - dílo.
Jan Neruda - život.
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Karolína Světlá
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ JAZYK
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
Jan Neruda Open Presentation.
Božena Němcová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Božena Němcová (1820 – 1862).
Májovci.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

DUM - Digitální Učební Materiál 1 Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839 460 01 Liberec 6 IČO: 25018507 REDIZO: 600010520 ___________________________________________________________________ Vzdělávací oblast : Český jazyk a literatura   Název a číslo DUMu: Májovci VY_32_INOVACE_C2_06 Anotace : Interaktivní výklad: májovci – představitelé a díla Třída a datum ověření: 3.A ; 4.9.2013 Autor : Mgr. Ludmila Vlková (Muchová) Registrační číslo : CZ.1.07/1.5.00/34.0701

Májovci 60. léta 19. století

nástup mladé generace, která poslání literatury chápala zcela jinak, než tomu v době národního obrození její snahy prosadit modernější přístup byly ale obtížné kvůli společensko-politického situaci: doznívání Bachova absolutismu, politický útlak veřejného i kulturního života, česky psané literatury vycházelo málo, většina novin a časopisů zanikla mezi studenty a mladými literáty se však čekalo na vhodnou příležitost, jejich heslem bylo: projevit veřejně vůli po svobodném životě tato mladá generace poprvé veřejně vystoupila vydáním almanachu Máj (1858) - sborník literárních děl autorů, kteří tvořili názorově poměrně jednotnou skupinu, které se podle názvu almanachu začalo říkat májovci (Neruda, Hálek, Světlá, Sabina, Erben, Němcová)

program

obdiv k revolučnímu roku 1848 obdiv k dílu K. H. Máchy, v jehož díle spatřovali to, co sami prožívali: rozpor mezi tím, co by chtěli uskutečnit, a nemožností to zrealizovat přijímali Máchův revoluční romantismus, ale připravovali se již na cestu k realismu (zobrazení národního života zejména na venkově, ale i ve městě) snažili se dohnat evropské trendy v literatuře (romantismus a počínající realismus), které k nám v plné míře nedospěly kvůli doznívajícím myšlenkám národního obrození - to především prostřednictvím překladů

členové vystupovali proti historičnosti literatury - heslo: od minulosti k přítomnosti zdůrazňuje se poznávací funkce literatury (klade se nad funkci estetickou) - úkolem je popsat poměry ve společnosti hlavním typem spisovatele je básník, mizí typ spisovatele-vědce, typický pro národní obrození; neuchyluje se k odborným studiím, ale účastní se veřejného a politického života jako novinář, který má své čtenáře, nejen hrstku uvědomělých čtenářů jako obrozenci umění už není vlasteneckou záležitostí, ale povoláním

řešil zásadní otázku: Má se literatura omezovat jen na zachycování charakteristických národních rysů, nebo má rozšířit svůj zájem o člověka, ať žije kdekoli? členové skupiny se vyslovili pro druhou možnost a pro čerpání zkušeností i z jiných literatur; zprvu tvrdě odsoudili národní specifičnost v literatuře (Neruda, Hálek, Světlá), což později označili jako klam a přiznali mu své místo program vzbudil odpor, byl mu vyčítán nedostatek národního cítění a kopírování cizích vzorů

Vítězslav hálek Obr.č. 1 - Hálek

- novinář, spisovatel, kritik, dosáhl už za svého života velké obliby u čtenářů, jeho tvorba byla ovlivněna poklidným a harmonickým dětstvím na venkově, nezažil existenční bídu, byl založením optimista, odmítl přání rodičů studovat na kněze, nedokončil ani filozofická studia a rozhodl se věnovat psaní; v poezii psal melodické, harmonické verše

Hálek - tvorba zaujal už svou prvotinou Večerní písně (drobné lyrické básně písňové formy, vliv šťastné lásky k dívce ze zámožné rodiny, která Hálka existenčně zajistila); epické balady ovlivněné Erbenem Pohádky z naší vesnice (humorné, ale i tragické osudy lidí na venkově); v próze se neúspěšně pokusil o román, ale dosáhl mistrovství ve svých povídkách: Muzikantská Liduška (o tragédii dívky, která je pro peníze donucena k sňatku a nakonec se pomátne), Na statku a v chaloupce (protiklad neradostného života na bohatém, ale citově vyprahlém statku, a láskou a životem v souladu s přírodou chudých lidí)

Hálek - tvorba Na vejminku (o bezcitností dětí ke starým rodičům); Hálek ve svých povídkách nekritizuje, ale spíš nabádá ke zlepšení vzájemných vztahů, věřil, že rozpory lze překonat láskou; povídka z městského prostření Poldík Rumař (dojemný příběh o pískaři, který se obětavě stará o chlapce ženy, kterou kdysi nešťastně miloval); v dramatické tvorbě se věnoval historické tématice, kterou aktualizoval, všech šest veršovaných her mělo ale příliš vykonstruovaný děj a málo životné hrdiny)

Karolína světlá Obr.č. 2 – K.Světlá

roz. Johanna Rottová, své jméno přijala podle rodiště svého manžela (Světlá v Podještědí), pocházela z pražské bohaté rodiny, dostala německou výchovu, teprve její učitel a budoucí manžel Petr Mužák ji seznámil s českým národním životem i literaturou, ovlivnilo ji přátelství s Boženou Němcovou, ztráta malé dcerky hned v počátcích manželství a platonická láska k Nerudovi, útěchu hledala v literatuře; psala o pokrytecké výchově dívek v měšťanských rodinách, o omezování jejich vzdělání - povídka Poslední Češka

po přestěhování do Podještědí si zamilovala venkov - venkované pro ni stáli mravně výš než pražská městská smetánka, představovali hlavní postavy v jejich románech, značně idealizovaní,vítězící silou morálky a lásky, nesouhlasila s poznávací rolí literatury, naopak se snažila ukazovat život lepší, než jaký byl; nejznámější jsou její ještědské romány:

Ještědské romány Vesnický román (příběh čeledína, který se oženil s ovdovělou rychtářkou, přitom se zamiloval do dívky Sylvy, ta umírající rychtářce slíbí, že se za čeledína neprovdá ani po její smrti), Kříž u potoka (příběh mravně silné Evičky, která obětavě zbaví rod Potockých kletby, když se zřekne lásky k bratrovi svého muže), Kantůrčice (láska Enefy očistí Otíka, který za studií v Praze podlehne svodům velkoměsta), Frantina (o rychtářce, která zabije svého milého, když zjistí, že je vůdcem loupežníků)

povídky zdařilé jsou i povídky zaměřené na povahové prokreslení hlavních postav - Kresby z Ještědí Obr.č. 3 - Pomník Karoliny Světlé ve Světlé pod Ještědem

Jakub Arbes (1840-1914) Obr.č. 4 – Jakub Arbes

s Nerudou ho spojoval proletářský původ i zájem o městkou periferii, narodil se v Praze na Smíchově, opustil studia na technice, zapojil se do veřejného života, za politickou aktivitu byl zatýkán a vězněn; k nejhodnotnějšímu v jeho tvorbě patří romaneta (název pochází od Nerudy, jde o románovou skladbu menšího rozsahu, obsahující úvahy filozofické a vědecké), která řeší spor tajemné, zdánlivě nadpřirozené záhady, a vědy (Arbes vždy na její straně): Ďábel na skřipci, Ukřižovaná, Zázračná madona, Svatý Xaverius - rozum triumfuje nad náboženskou vírou, charakteristickým rysem je i autobiografičnost

Jan Neruda (1834-1891) Obr.č. 4 – Portrét Jana Nerudy

narodil se v Praze v rodině vojenského vysloužilce (později dostal trafiku a kantýnu) a matky posluhovačky, celý život měl existenční problémy a ovlivnily ho i nešťastné lásky (Anna Holinová, Karolína Světlá, Anička Tichá); nedokončil práva, ani filozofii, rozhodl se pro dráhu spisovatele a novináře; do literatury vstoupil básnickou sbírkou Hřbitovní kvítí Hřbitovní kvítí - skeptické, ironické, pochybovačné, pesimisticky laděné verše propadly u čtenářů i kritiky

Neruda se na dlouho odmlčel a věnuje se, opět neúspěšně, divadelní tvorbě; nakonec zakotvil v žurnalistice jako autor vynikajících fejetonů (krátkých novinářských útvarů reagujících s humorem na aktuální události - napsal jich celkem na 2000, označoval je místo podpisu trojúhelníčkem) Pozn. FEJETON-drobný útvar umělecké publicistiky, který poutavou a vtipnou formou pojednává a různorodých aktuálních otázkách života.

k poezii se vrátil lyricko-epickou sbírkou Knihy veršů, slávu mu zajistila až po 11leté odmlce sbírka Písně kosmické (na jaře 1878 úplně rozebraná dvě vydání) - vyhovovaly dobové náladě - víře v nezadržitelnost lidského pokroku úspěch se dostavil i v próze - Arabesky (zajímavé lidské postavy z malostranského prostředí, oslabený děj), Povídky malostranské - soubor 13 povídek zobrazujících život Malé Strany v době Nerudova dětství, odhaluje v nich sobeckost a lakotu maloměšťáckého světa; další sbírky poezie: Balady a romance (starými formami znázorňuje moderní postoj člověka ke světu: vztah matky a syna, biblické motivy, motivy z české historie); Prosté motivy (o vztahu k poslední Nerudově mladičké lásce), Zpěvy páteční (vydané Vrchlickým po Nerudově smrti - téma trpícího národa)  

Hrob jana nerudy Obr.č. 5 – Hrob Jana Nerudy

Pracujeme s textem Z bouřného času jsme se narodili a krok za krokem v bouřných mračnech jdem vstříc hrdě vznešenému cíli, šíj kloníce jen před svým národem. My věděli, co na nás cestou čeká, Byť hrom však bil a mráz nám v kosti vál. Byť jenom česká hudba odvěká, my při ní půjdem kpředu-dál, jen dál! Určete autora básně, název sbírky, literární druh a žánr. Interpretujte báseň.

Seznam zdrojů Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. Hálek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_- _V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek.jpg Karolína Světlá. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013- 09-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karolina_Svetla_02.jpg Jakub Arbes. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09- 18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jakub_Arbes_1884_Mara.png Portrét Jana Nerudy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Vil%C3%ADmek_- _Jan_Neruda.jpg Pomník Karoliny Světlé ve Světlé pod Ještědem. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Karsvetla.jpg

Seznam zdrojů Hrob Jana Nerudy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2013-09-18]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jan_Neruda_grave_Vysehrad_Cemet ery_Prague_CZ_807.jpg