Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"— Transkript prezentace:

1 Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Máj Kód DUM VY_32_INOVACE_ Datum vytvoření   Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Interpretace literárního díla. Výstup ŠVP  Žák interpretuje literární text. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o romantismu, které žák potřebuje pro interpretaci knihy Máj. Metodický popis  Prezentace určená jako podpora interpretace knihy Máj. Jejího zasazení do kontextu vývoje české a světové literatury. Hodnocení  Prezentace se osvědčila. Žáci reagovali a uplatňovali informace získané vlastní četbou. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Romantismus

3 Obecná charakteristika
umělecký směr 1. poloviny 19. století (mezi revolucí ve Francii a revolucemi v Evropě, 1789 – 1848) z fr. romantique = neskutečný jako v románu v 17. století za romantické označována prozaická díla s „neskutečnými ději“, popř. ty, v nichž se objevovaly krajiny s melancholickou náladou od začátku v opozici proti klasicismu, stavěl se proti osvícenství a racionalismu

4 Znaky důraz na tvůrčí svobodu jedince odmítání jakýchkoli norem
proti racionalismu osvícenství uplatnění citu, vášně, fantazie, vůle proti antice obdiv středověku hledání námětů v lidové slovesnosti, obdiv vlastního národa

5 Romantismus a literární druhy, žánry
vytváření smíšených, lyricko-epických žánrů (romantický epos s lyrickými prvky, balada, román ve verších, básnická povídka) v popředí lyrika, zejména intimní a reflexní postupně do popředí próza

6 Principy romantismu individualismus = důraz na osobitost,
jedinečnost, často vyhraněný, osobitý jedinec subjektivismus = důraz na vlastní prožívání, pohled na svět výhradně vlastními zájmy a potřebami modernismus = zájem o vše nové, netradiční, neotřelé

7 Romantismus a ostatní druhy umění
v architektuře např. komponované romantické zahrady a romantické stavby (umělé zříceniny, poustevny) v malířství náměty ze středověku i současnosti, obdiv k Orientu v sochařství pomníková tvorba v hudbě uvolnění forem

8 Romantický hrdina výjimečná osobnost
společenský vyděděnec (loupežník, kat, vrah, žebrák, tulák) prožívá nešťastnou, často nenaplněnou lásku (láska k ideálu, nikoli skutečné dívce) romantický hrdina je ochoten se pro lásku vzdát čehokoli, romantická hrdinka spoutána konvencemi, odmítá vášnivou lásku

9 Romantický hrdina hrdina často v neřešitelném konfliktu s
ostatním světem hrdina utíká do minulosti, světa fantazie, venkova, přírody přesvědčení, že svět není možno změnit → romantický pesimismus a zklamání umírá mladý autor se často ztotožňuje s hrdinou

10 Romantismus ve světě uplatňoval se zejména v Anglii, Francii,
Německu, Rusku a Polsku, USA u nás minimálně – období národního obrození a zájem o jiná témata (pouze tvorba K. H. Máchy, určité prvky v tvorbě B. Němcové a K. J. Erbena)

11 Seznam použitých zdrojů:
Nový slovník cizích slov pro 21. století. Vyd. 1. Editor Matěj Barták, Jitka Vebrová, Renata Rychlá. Praha: Plot, 2008, 367 s. ISBN KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN


Stáhnout ppt "Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google