POPIS teorie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Popis budovy / místnosti
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název projektu: Moderní škola
Funkce, charakteristika, postupy
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32 _INOVACE_301_Větné členy AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Slohové postupy a útvary
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
VYPRAVOVÁNÍ.
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
POPIS.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
CHARAKTERISTIKA znaky.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Popis - opakování a procvičování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Požadavky k zápočtu. Okruhy témat Vánoce, vaření, recepty, příprava potravin, vybavení kuchyně, nádobí Lidské vlastnosti – přídavná jména Pohádka Životopis.
Slohové postupy.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POPIS ? ? ČELIST ? ? LOKET ?
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Číslo podstatných jmen
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Funkční styl odborný.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_12_INOVACE_Rů_I_11 Popis uměleckého díla
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

POPIS teorie

CHARAKTERISTIKA útvar slohového postupu popisného popisuje jednotlivé části předmětu, postihuje jejich vzájemné vztahy předmět popisu: osoba, zvíře věc, činnost, přírodní jev druhy popisu: prostý x odborný statický x dynamický umělecký (líčení)

KOMPOZICE vhodný postup z hlediska cíle – představa o popisovaném předmětu (přednosti, nevýhody, účel, použití) úvod – seznámení s předmětem, dějem, prostředím apod. vlastní popis statický (části, vlastnosti, vztahy) dynamický (činnosti, děje, vztahy aj.) závěr – výčet předností, nedostatků, rysů

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY převaha podstatných a přídavných jmen, u dynamického popisu příslovcí času, způsobu a sloves skladba: několikanásobné větné členy, postupně rozvíjející přívlastky neopakovat stejná slova!

Popis, líčení, charakteristika  jednotlivé popisné informace se řadí dvojím způsobem (podle toho, co je cílem popisu): od jednotlivostí k celku od celkového dojmu k jednotlivostem

líčíme-li nějaké prostředí, je vhodné popisovat ho ve shodě s postupným vnímáním, tedy tak, jak jím procházíme Pokud využíváme popisného postupu – ať už v těchto útvarech, nebo ve vypravování – jedná se převážně o popis dynamický (pozor na výběr vhodných sloves)!  I pro tyto útvary platí základní kompoziční schéma (Úvod – vlastní popis – závěr)