Nákupy zboží v jiném členském státu EU Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 10/12/2013 AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

Ochrana spotřebitele v České republice seminář Senát ČR
Revize Nového přístupu
MEDIACE z pohledu právníka JUDr. Martina Doležalová.
Působnost České obchodní inspekce v oblasti ochrany spotřebitele
Smlouvy kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, předkupní právo, smlouva o dílo, mandátní smlouva Mgr. Petra Malaníková.
Spolupráce v oblasti justice Prosinec Civilní vs. Trestní právo Do Lisabonské smlouvy rozlišné režimy Do Lisabonské smlouvy rozlišné režimy Úprava.
Podmínky dlouhodobého pobytu na území jiného státu EU
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
Sociální zabezpečení pracovníků v EU Jana Odehnalová FPR ZČU Plzeň 07/05/2014 Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití.
Smlouvy uzavírané na dálku a mimo obchodní prostory
AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI
Europas JUDr. Milan Tomeš AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU INFORMOVANOSTI A DISKUSE OEVROPSKÉM ROKU.
Přehledný sumář spotřebitelských práv občanů EU Milan Tomeš FPR ZČU Plzeň 10/12/2013 Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá.
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Vzájemné uznávání výrobků v neharmonizované sféře
Stavební výrobky a aplikace Nařízení 764/2008 Požadavky na použití neharmonizovaných stavebních výrobků ve stavbách na vnitřním trhu EU Ministerstvo průmyslu.
Volný pohyb zboží.
Spotřebitel a jeho práva
Výrobce a prodejce v EU – praxe v oblasti ochrany spotřebitele Ing. Zbyněk Jančík
Evropské spotřebitelské centrum česká republika
JUDr. Jiří Beran Ministerstvo financí ČR
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Uznávání a výkon.
Činnost SOLVIT centra Setkání s kontaktními osobami a odbornou veřejností Ministerstvo průmyslu a obchodu,
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
* ZAHRANIČNĚ OBCHODNÍ POLITIKA květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Oznamovací povinnost správních orgánů podle nařízení 764/2008 ProCoP setkání
Podnikání v e-komerci Právní minimum Jan Vetyška Výkonný ředitel APEK.
Mgr. Michal ŠAFRA DOHLED NAD OBECNOU BEZPEČNOSTÍ VÝROBKŮ (OBV) V RÁMCI DOVOZU ZE TŘETÍCH ZEMÍ Mgr. Michal ŠAFRA
BRUSEL Ia Tomáš Břicháček Seminář ČAK Spotřebitelské smlouvy.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.2.1.
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Ochrana spotřebitele v EU a činnost Evropských spotřebitelských center Ondřej Tichota Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci 9.
Metody efektivního prodeje majetku
Přijímání a vyřizování reklamací
Rok existence Evropského spotřebitelského centra © 2006 ESC Praha při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR.
ProCoP (Product Contact Point) -představení a účel- Ministerstvo průmyslu a obchodu
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
SOLVIT Efektivní systém řešení problémů na vnitřním trhu ES.
SOLVIT efektivní řešení problémů na vnitřním trhu EU.
UZNÁNÍ A VÝKON CIZÍCH ROZHODČÍCH NÁLEZŮ PŘEDNÁŠKA Č. 6.
SOLVIT neformální systém řešení sporů na vnitřním trhu Setkání center na MPO
Evropský exekuční titul pro nesporné nároky
Práva spotřebitele.
REKLAMACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Koupě. Kupní smlouva Kupní smlouvou se: prodávající zavazuje, že: kupujícímu odevzdá věc, která je předmětem koupě, a umožní mu nabýt vlastnické právo.
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS) Lucie.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP48 Název školy.
Jak co nejúčinněji řešit spor o právo ES s využitím mimosoudních nástrojů Michaela Vlasáková Baruníková Martin Tesař.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
Uznání a výkon cizího rozhodnutí JUDr. Tereza Kyselovská.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST NAKUPOVÁNÍ ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Nákupy v e-shopech mimo ČR
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Evropský exekuční titul, evropský platební rozkaz, řízení o drobných pohledávkách Tereza Kyselovská.
DODACÍ A PLATEBNÍ PODMÍNKA
Tereza Kyselovská Rozhodnutí soudu v MPS.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

Nákupy zboží v jiném členském státu EU Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 10/12/2013 AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU INFORMOVANOSTI A DISKUSE O EVROPSKÉM ROKU OBČANŮ 2013“ Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Problémy při nákupu zboží v zahraničí Jazyková bariéra Clo, DPH, jiné daně Homologace/povolení k provozu Nebezpečné výrobky Nejasná úprava spotřebitelských práv Záruka/Shoda s kupní smlouvou Reklamace Spory s prodejcem Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Clo, DPH, jiné daně EU celní unií = dovozní i vývozní cla v rámci EU zakázána (čl. 30 SFEU) + společný celní sazebník DPH vztah spotřebitel x obchodník (DPH v ceně zboží) vztah obchodník x obchodník (Směrnice 2006/138) dovoz aut z jiných států EU - nové auto (DPH v ČR) - auto do 6 měsíců a do 6000km (DPH v ČR) - auto nad 6 měsíců nebo nad 6000km (DPH se platí v zemi nákupu) Jiné daně zákaz diskriminace zahraničního zboží (čl. 110 SFEU) Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Homologace/povolení k provozu Buď je provoz daného výrobku regulován na úrovni EU, pak je tato úprava platná v celé EU28 Nebo platí národní standardy, pak je ale možné využít principu vzájemného uznávání dle judikátu ESD 120/78 Cassis de Dijon, tj. zboží vyrobené a obchodované v souladu s právní úpravou a tradicí v 1 členském státu EU, může být automaticky uvedeno na trh i v dalších členských státech EU (není nutné plnit zdejší normy) Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Nebezpečné výrobky Systém RAPEX –Aplikace na výrobky, představující vážné riziko pro spotřebitele, které jsou dostupné ve více státech EU28 –Databáze dostupná na ec.europa.eu/rapexec.europa.eu/rapex –Každý pátek nová verze (týdenní aktualizace) Kontaktní orgán a osoby v rámci každého státu EU28, v ČR MPO Ms Lenka DOLEZALOVA (RAPEX Contact Point) Mr Bohumil KURKA (in case of absence) Povinnost zveřejnit varování mají automaticky všichni výrobci i distributoři Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Záruka na zboží v EU – základní principy Směrnice Evropského parlamentu a Rady 99/44 Minimální standard ochrany při koupi spotřebního zboží, státy mohou samy v národní úpravě poskytovat větší ochranu Prodávající odpovídá za každý rozpor s kupní smlouvou existující v době předání, a to po dobu 2 let od koupě Vyvratitelná právní domněnka, že rozpor, který se projeví do 6 měsíců od koupě, existoval již v době předání Co je rozpor s kupní smlouvou? Vada zboží Neodpovídá popisu Nemá dohodnutou jakost Není dohodnuté množství Nemá vlastnosti obvyklé pro věc takového druhu Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Záruka na zboží – nároky spotřebitele Spotřebitel má nárok na: a)Bezplatnou opravu (včetně poštovného, etc.) b)Náhradní dodání jiného kusu a) + b) musí proběhnout: v přiměřené lhůtě a bez značných obtíží pro spotřebitele c)Přiměřená sleva d)Odstoupení od smlouvy (nezahrnuje poštovné, etc.) c) + d) ale možné pouze pokud: a) ani b) není vůbec možné nebo by bylo nepoměrně nákladné pro prodávajícího nebo prodávající nezjednal nápravu dle a) či b) v přiměřené lhůtě nebo prodávající nezjednal nápravu dle a) či b) v bez značných obtíží pro spotřebitele Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Reklamace zboží z jiného státu EU Kde reklamovat? –U obchodníka (dobrovolná možnost přijímat reklamace i v pobočkách v jiných státech EU) –Neexistuje žádná „zákonná“ EU záruka, ale je možná smluvní záruka s dosahem do celé EU28 (nebo i celého světa) Reklamační lhůta –ČR 30 dnů –EU „přiměřená doba“ vykládáno jako 4-6týdnů Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Spory s obchodníkem – soudní řízení Procesní instituty pro přeshraniční spory –Evropský platební rozkaz (Nařízení č.1896/2006)Evropský platební rozkaz Formulářové řízení, mělo by být rychlé Soud do 30 dnů vydá EPR, žalovaný 30 dnů na odpor Při podání odporu klasické soudní řízení, jinak ihned vykonatelné –Řízení o drobných nárocích (Nařízení č. 861/2007)Řízení o drobných nárocích Formulářové řízení Jen do €2000 bez přísl. Žalovaný 30 dnů na odpověď, soud pak do 30 dnů rozsudek –Evropský exekuční titul (Nařízení č. 805/2004)Evropský exekuční titul V případě, že již disponuji pravomocný rozsudek domácího soudu, mohu požádat o vystavení EET, které mi zajistí vykonatelnost rozsudku v celé EU28 Jediný důvod pro odmítnutí vykonatelnosti je, pokud existuje jiný neslučitelný rozsudek mezi stejnými účastníky vynesený v jiném státu EU Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Spory s obchodníkem – soudní řízení Příslušnost soudů –Nařízení 44/2001 (Brusel I.) –Standardně soudy státu, kde sídlí žalovaný X –U spotřebitelských sporů si může spotřebitel vybrat, zda věc žalovat „doma“ či ve státu, kde sídlí obchodník=žalovaný Použitelné právo –Záleží na podmínkách smlouvy, nicméně pokud obchodník provozuje svoji činnost ve státě, kde má spotřebitel bydliště, nebo se obchodník na tuto zemi jakkoli zaměřuje, pak platí, že spotřebitel nesmí být zbaven ochrany, kterou mu poskytuje jeho domácí právní řád, viz Nařízení 593/2008 (tzv. Řím I.) Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Mimosoudní řešení Evropské spotřebitelské centrum Zřízeno v každém státu EU28, tzv. ECC-NetECC-Net V ČR při ČOI Poskytuje poradenství při přeshraničních spotřebitelských sporech Využívá lokálních právníků Mnohdy nejrychlejší řešení sporu ku prospěchu spotřebitele Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Mimosoudní řešení ADR v EU pro spotřebitelské spory Nařízení 524/2013 ze dne 21/05/2013 Vytvoření celounijní platformy pro online mimosoudní řešení spotřebitelských sporů Pouze pro e-commerce na základě kupní smlouvy nebo smlouvy o poskytování služeb uzavřených online Aplikace pouze na vztahy mezi spotřebitelem z EU a obchodníkem z EU Respektuje vnitrostátní pravidla a limity pro ADR Povinnost online obchodníků zřetelně zveřejnit na svém webu odkaz na tuto platformu Účinnost Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Mimosoudní řešení ADR v EU pro spotřebitelské spory Směrnice 2013/11 ze dne 21/05/2013 Aplikace pouze na vztahy mezi spotřebitelem z EU a obchodníkem z EU Povinnost pro členské státy zajistit řádné fungování ADR pomocí národní legislativy, např. zajistit, že se nároky při ADR nepromlčí, apod. Implementační lhůta do Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje

Děkuji Vám za pozornost AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EU JAKO PROJEKT č. COMM/PRG/008-1 V RÁMCI „AKCE NA PODPORU INFORMOVANOSTI A DISKUSE O EVROPSKÉM ROKU OBČANŮ 2013“ Tato prezentace vyjadřuje pouze názory autora a Komise neodpovídá za použití informací, jež tato prezentace obsahuje