Podpora místní ekonomiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Zahraniční obchod.
Lokální ekonomika základ rozvoje. Kdo vyřeší náš problém Udělám to sám Dejte mi lidi, já to udělám Ať si to udělají sami.
MAS Krajina srdce …a péče o krajinu.  Fiche č. 3: Zlepšení estetického vzhledu obcí  Podpořeno 23 projektů v intravilánu obcí  Zaměření projektů: -
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
„Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech“
Zemědělství má budoucnost Ing. Jiří Papež Místopředseda zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Význam energetiky pro místní ekonomiku Stanislav Kutáček | Čierny Balog Evropský vzdělávací seminář pro samosprávy o energetice a ochraně klimatu.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
Projekt UNDP-GEF Název: Zachování biologické rozmanitosti trvalých travních porostů v pohoří Karpat v České republice prostřednictvím cíleného využití.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
HANÁ Systém regionálního značení. Proč podporovat místní produkty? výrobky za to stojí výjimečnost díky vazbě na region (kultura, tradice, příroda) kvalita:
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Společenská odpovědnost organizací
Úmluva primátorů a starostů v podmínkách ČR Yvonna Gaillyová Ekologický institut Veronica Seminář NSZM, Praha,
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
MAS Šluknovsko MAS Šluknovsko Hlavní motto SPL : „Šluknovsko návštěvníkům i sobě !“
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
MARKETINGOVÝ MIX.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Venkovská turistika podnikatelské minimum
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Model strategie marketingového mixu
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Služby obyvatelstvu Klára Čermáková 3.C. Dělení podle: - oblasti spotřeby: - pro potřeby celé společnosti = kolektivní (státní správa, obrana, bezpečnost)
TRH (tržní mechanismus)
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Cestovní ruch.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
MA-G 21 Konference pro podnikatelský sektor Náměšť nad Oslavou 15. října 2012 Petr Holý.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Celostátní síť pro venkov.  Zřizovatelem je Ministerstvo zemědělství r  Sdílení zkušeností a poznatků a jejich předávání směrem k aktérům venkovského.
Greenway Jizera Seminář Greenway Jizera Mladá Boleslav,
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Setkání starostů u kulatého stolu Hoštejn Projekt „MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů“ CZ.1.04/4.1.00/B Tento.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Kateřina Čadilová konference Venkov 2016 Význam partnerství pro rozvoj lokální ekonomiky a služeb.
Centrum Veronica Hostětín Potravinová soběstačnost
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Cestovní ruch v přeshraniční spolupráci
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Udržitelný rozvoj a lokální ekonomika v teorii Vladan Hruška vladan
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Značka „Českosaské Švýcarsko
Transkript prezentace:

Podpora místní ekonomiky 1

Globální versus lokální ... Globalizace + Šíření informací, znalostí, technologií + Kulturní obohacení + Komunikace, možnost cestování + Dělba práce mezi regiony + Širší škála výrobků a služeb + Dosažitelnost na různých místech světa, standardizace + Nižší ceny zboží a služeb pro zákazníka - Nepřehlednost (ekonomických vztahů, původu a obsahu výrobků) - Ztráta vlivu na dění, soběstačnosti - Závislost ekonomická, politická, potravinová, energetická … - Krátkodobé hledisko - „zneužívání“ lidí i životního prostředí - Uniformita, vznik jednostranně zaměřených států, regionů... - Ztráta konkurenceschopnosti malých výrobců - Nepodporuje místní zaměstnanost, vyváží práci do levnějších krajin - Důraz na kvantitu a konzum

Globální versus lokální ... Lokalizace + Přímé vztahy mezi výrobci a spotřebiteli + Přehlednos (ekonomických vztahů, původu a obsahu výrobků) + Soběstačnost, nezávislost ekonomická, potravinová, energetická... + Větší možnost obce/regionu ovlivnit svůj rozvoj a směřování + Posílení místních vazeb, soudržnosti, spolupráce v regionu + Dlouhodobě udržitelné procesy + Zkvalitnění infrastruktury a životních podmínek obyvatel + Místní koloběhy hmoty a energie + Napojení ekonomiky na tradice + Cestovní ruch – jedinečnost regionu - Náročnost na realizaci, závislá na schopnostech lidí - Užší sortiment dostupných výrobků a služeb - Omezené zdroje, menší úspory z rozsahu - V případě silných místních vazeb vzniká vzájemná závislost

Udržitelný rozvoj Ekonomické přínosy Udržitel- nost Sociální Ekologické přínosy Sociální přínosy

Globální versus lokální ... Lokalizace a globalizace se musí doplňovat Princip subsidiarity Potraviny, oblečení, energie – lokální Soumrak globalizace? Lokalizace finančních trhů po krizi v roce 2008 Ekonomicky lokální patriotismus

Místní ekonomika

Díry v místní ekonomice Nákupy v obchodech, které odvádějí zisky z regionu Půjčky a hypotéky od světových bankovních institucí Pracovní podmínky, podmínky pro dodavatele Platby za energie, které nepocházejí z regionu Platby za vodu firmám, které sídlí mimo region Platby za služby firmám, které sídlí mimo region (dopravní obslužnost, internet, zdravotnictví ad.) Gambling – automaty pronajaté od cizích firem Útraty za dovolené v zahraničí

Oběh peněz v regionu ... Přispívá supermarket místní ekonomice? Nízké daně - daňové ráje, kreativní účetnictví Únik zisků - zahraniční vlastníci Nepodporuje místní trh - dodavatelé zdaleka Sociální aspekt – podmínky pro zaměstnance a dodavatele Uniformita, nižší kvalita Krachují místní obchody a služby Proč nenakupuji v místním obchodě? Ceny, výběr, otvírací doba… …. začarovaný kruh…

Lokální multiplikátor LM3 = Lokální multiplikátor (3 úrovně) Hodnota mezi 1 (nejnižší) a 3 (nejvyšší) Lze počítat pro podniky, úřady, akce… Postup: zjištění hlavních plateb, dotazování u zaměstnanců a dodavatelů atd. Slouží jako argument přínosnosti pro místní ekonomiku Podklad pro zlepšení Region – dle spádovosti a oboru, např. 25km okruh

Jak pomoci lokalizaci? Mezinárodní a státní úroveň Daně, dotace, kvóty, intervence Finanční ekonomika Zákony upravující mj. organizační struktury ziskové, neziskové a družstevní Podmínky výroby a prodeje Výzkum a pilotní projekty Garantované výkupní ceny, výhodné půjčky, dotace úroků z úvěru Podpora lokálních a etických dodavatelů ze strany státní správy – nákupy, regionální značky ad.

Jak podpořit místní ekonomiku? Samospráva, spotřebitelé, občané, výrobci Ekonomicky lokální patriotismus – kupujme místní! „Zkratky“ – vazby mezi výrobcem a spotřebitelem = farmářské trhy, komunitou podporované zemědělství, prodej ze dvora, prodejny regionálních výrobků, nákup z místa … Obnovitelné zdroje energie Úspory Regionální značky Společné budování úložní a zpracovatelské kapacity - sklady, jatka, moštárny či sušírny ovoce, pekárny či komerční kuchyně – družstevní princip

Hostětín Co děláme my? Hostětín – 240 obyvatel: obnovené obecní zastupitelstvo stavební uzávěra a pokles počtu obyvatel přírodní a kulturní dědictví Hostětín

Projekty udržitelného rozvoje v obci kořenová ČOV obecní výtopna na biomasu bio-moštárna a historická sušírna solární kolektory fotovoltaika šetrné veřejné osvětlení pasivní dům Centra Veronica ee

Přínosy projektů místní ekonomice Zrušení stavební uzávěry Úspora energie – biologické čištění vody, solární energie, biomasa, rekuperace, pasivní zdroje tepla, fotovoltaická elektrárna Vznik pracovních míst, podpora trhu se službami Efektivní využití místních přírodních zdrojů – nezávislost obce na vzdálených zdrojích a světových cenách Platby za teplo zůstávají v regionu, ekonomicky výhodné vytápění Rozvoj regionálního trhu s biomasou, ovocem, produkty z ovoce Zlepšení kvality místního ovzduší – rekreace, ozdravné pobyty Podpora ekologického zemědělství – vyšší ceny za výkup jablek Tok financí v regionu Obnovení tradiční výroby a trhu s typickým zemědělským produktem Propagace regionu a obce Podpora šetrného turismu a cestovního ruchu

Centrum Veronica Hostětín Exkurze, semináře, konference, výukové programy Pronájmy prostor – svatby, oslavy, firemní akce Akce pro veřejnost – vánoční a velikonoční tvoření, společné pečení cukroví, tradiční a zdravé vaření Podpora ovocnářství a řemesel Podpora udržitelného rozvoje a místní ekonomiky ee

Centrum Veronica Hostětín Ekopenzion – Ekologicky šetrná služba, Cyklisté vítáni... 1. místo DestinaCZe 2014 – Cítit se jako doma Podpora šetrného turismu, interpretace místního dědictví Ukázková přírodní zahrada Centra Veronica a ekologický sad Vaříme převážně z místních, BIO a Fair Trade surovin Hostětínské moučníky ee

Centrum Veronica Hostětín Programy pro rodiny s dětmi Dovolená s příběhem Poznání přírody, tradic a regionu ... Programy pro zdravodně znevýhodněné Doplňkové programy – ukázky řemesel, tradiční vaření ... Vycházky do krajiny – botanické, zoologické, etnografické ... ee

Podpora regionálních výrobků Spolupráce s krajským úřadem a obcemi, informačními centry Prezentace na akcích Občersvení z regionálních potravin – Hejtmanské dny, Setkání ministrů ŽP zemí Karpatské úmluvy Prodej v obchůdku Centra Veronica Hostětín Prezentace řemeslníků a výrobců – kurzy, ukázky, ochutnávky ee

Organizování místních akcí Jablečná slavnost Oslava tradičního ovocnářství Jarmark regionálních výrobků Hostětínské moučníky Hudba, tanec, zábava... Exkurze, osvěta... ee

Veronica – aktér místní ekonomiky 7000 návštěvníků ročně – modelové projekty, akce 2000 ubytovaných během roku 2500 návštěvníků Jablečné slavnosti 67% nákupů z regionu (potraviny, služby, energie, spotřební zboží, zařízení centra) 70% pracovníků z místa, zaměstnanci z okruhu 30 km 6. největší odběratel hostětínských biomoštů, ochutnávky Aktivní podporovatel regionální značky Tradice Bílých Karpat, kulturního a přírodního dědictví, interpretace BK Podpora cestovního ruchu – naučné stezky, sochy v krajině, zázemí, propagace, nabídka zajímavostí, snaha udržet návštěvníka v regionu co nejdéle Propagace regionu a obce

Děkuji za pozornost. www.hostetin.veronica.cz 21