Veřejné zdravotnictví přátelské vůči občanům a řízená péče Josef Mrázek vicepresident Svazu pacientů ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské zdravotnictví
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Je zdravotnictví veřejný statek? Zdravotnické statky nesplňují základní charakteristiky pro veřejný statek – nejsou nevylučitelné ze spotřeby a nejsou.
Finanční možností svépomocných skupin
POSTAVENÍ REVIZNÍHO LÉKAŘE V SOUČASNÉM SYSTÉMU VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ (zpracováno podle Calta,J.: Co ovlivňuje postavení RL v ČR, 5. Slovensko.česká.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Facility management ČSN EN
Sektorové dohody Ano či Ne? Jednání Svazu dopravy
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Činnost veřejné správy
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Změny v síti. Transparentnost? Kartel zdravotních pojišťoven? Konference ČLK JUDr. Jan Mach ředitel právní kanceláře ČLK.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Nový zákon o zdravotnických prostředcích Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění 22. března 2013, Praha.
Běžné chyby při řízení procesů PPP Maarten Groothuis.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Možnosti financování rozvoje zdravotnického IT a návratnost investic MUDr. Pavel Kubů.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Řízení zdravotnictví z pohledu kraje – zdravotnické právo
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Kvalita v českém zdravotnictví
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Správa sociálního zabezpečení Veřejné zdravotní pojištění.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Etika a realita Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF UK Praha Praktická lékařka Praha.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Ošetřovatelská péče v pobytových zařízeních sociálních služeb MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek pro zdravotní pojištění.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
§ 180i Doklad o cestovním zdravotním pojištění při pobytu do 90 dnů (1) Požadavky na cestovní zdravotní pojištění stanoví přímo použitelný právní předpis.
Vlastnictví Mgr. Michal Oblouk.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Přínosy inovativní léčby seminář
Ministerstva zdravotnictví ČR
NDP aneb Národní akční plán
Standardizace odborné zdravotní péče
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
Správa sociálního zabezpečení
Charakteristika veřejné obchodní společnosti
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Správa sociálního zabezpečení
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Úhrady zdravotní péče v sociálních zařízeních
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
10. seminář Zdravotnictví.
Otevřená data v České republice
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Transkript prezentace:

Veřejné zdravotnictví přátelské vůči občanům a řízená péče Josef Mrázek vicepresident Svazu pacientů ČR

Před lety to vypadalo jinak Spoléhali jsme na dobré úmysly všech aktérů a také na to, že ministerstvo hlídá zájmy obyvatelstva. Řízení péče jsme si představovali jako jakousi optimalizaci na základě dobrých rad lékařů. Neměli jsme na mysli omezení peněz věnovaných na zdravotnictví, ale jejich správnější využití. Chtěli jsme důstojné odměňování za poskytnutou péči a ještě jsme nevěděli, že se to přejmenuje na služby a za ně budou chtít brát peníze i ti, co je nebudou poskytovat. Nevěděli jsme nic o důvodech a následcích řízené péče v Americe.

Řízená péče znehodnocuje práci lékařů To, co se dnes vydává za řízenou péči, to slouží jednostranně pojišťovně, svěřují se jí kompetence, které jí nepřísluší. Umožňuje se jí, aby se vměšovala do práce lékařů. Lékař by se měl rozhodovat podle toho, co je správné pro řešení případu udělat a neměl by být omezován požadavkem, že to musí být laciné. Nejsme ve stavu nouze a lékař ví, co už nemá smysl dělat. Velmi nákladné případy jsou obvykle málo početné. Lékař nesmí být zbavován svobody rozhodování. Tvrzení, že chybí peníze je nepravdivé a účelové a proto nečestné.

Řízená péče byla kdysi v Americe zavedena proto, aby chaotickou nedostatečnost péče nahradila systematická neúplnost péče Evropa však měla BISMARKA a po první světové válce bylo v obstarání zdravotní péče všeobecně dostupné Československo dokonce vzorem. O nutnosti poskytovat úplnou péči nikdo nepochyboval ani za komunistů. Zřídit soukromé zdravotní pojišťovny, zprivatizovat veřejné fondy, znemožnit jakoukoliv kontrolu, i parlamentní, a umožnit pojišťovnám omezování péče pod záminkou řízení péče, to je světový unikát. Je podvod tvrdit, že kdo nebude chtít přistoupit na péči omezenou „řízením“,bude na tom stejně, jako dosud. Každá diferenciace pojistných plánů, a řízená péče do toho patří, má smysl jen tehdy, když účastníkům nabízí výhody. To ale poškozuje ostatní pojištěnce.

Nejzávažnější ale je, že řízená péče zbavuje pojištěnce možnosti ovlivňovat kvalitu péče Zastánci privatizace slibují, že volný trh a konkurence zajistí naše blaho. Je to lež již proto, že sami konkurenci vylučují ze hry. Racionálním řešením je, aby každý poskytovatel musel mít oprávnění k činnosti podmíněné průběžně kontrolovaným splňováním požadavků kvality a bezpečnosti. Každý oprávněný poskytovatel musí mít právo na smlouvu s pojišťovnou o účelném poskytování péče, kterou si u něj pojištěnci vyžádají a o jejím uhrazení podle objektivizovaného ceníku inovovaného podle mezinárodního srovnávání. Žádné výběrové řízení, ani úplatky, ale sami pojištěnci takto rozhodnou, kdo vypadne ze hry.

Občanský pohled na státní správu a řízená péče Občané právem očekávají, že státní správa, do které Ministerstvo zdravotnictví patří, bude hájit jejich zájmy, neboť to je jejím posláním. V případě řízené zdravotní péče mají právo požadovat, aby nebyla zaváděna, protože znemožňuje svobodnou volbu ordinace a nemocnice a má další nevýhody, a inzerované přínosy závisí na dobré vůli, se kterou nemůžeme počítat. Již samo vyřazení působnosti pojištěnců na kvalitu poskytovatelů je více než dostatečným důvodem k odmítnutí řízené péče. Zcela nepřijatelné je, že Ministerstvo místo hospodárného obstarávání zdravotní péče připravuje bezdůvodné zisky pro majitele zdravotnictví, které nepotřebujeme a nechceme.

Nenalezli jsme důvod, proč by řízená péče měla místo ve veřejném zdravotnictví přátelském vůči občanům Děkuji za pozornost