Veřejné zdravotnictví přátelské vůči občanům a řízená péče Josef Mrázek vicepresident Svazu pacientů ČR
Před lety to vypadalo jinak Spoléhali jsme na dobré úmysly všech aktérů a také na to, že ministerstvo hlídá zájmy obyvatelstva. Řízení péče jsme si představovali jako jakousi optimalizaci na základě dobrých rad lékařů. Neměli jsme na mysli omezení peněz věnovaných na zdravotnictví, ale jejich správnější využití. Chtěli jsme důstojné odměňování za poskytnutou péči a ještě jsme nevěděli, že se to přejmenuje na služby a za ně budou chtít brát peníze i ti, co je nebudou poskytovat. Nevěděli jsme nic o důvodech a následcích řízené péče v Americe.
Řízená péče znehodnocuje práci lékařů To, co se dnes vydává za řízenou péči, to slouží jednostranně pojišťovně, svěřují se jí kompetence, které jí nepřísluší. Umožňuje se jí, aby se vměšovala do práce lékařů. Lékař by se měl rozhodovat podle toho, co je správné pro řešení případu udělat a neměl by být omezován požadavkem, že to musí být laciné. Nejsme ve stavu nouze a lékař ví, co už nemá smysl dělat. Velmi nákladné případy jsou obvykle málo početné. Lékař nesmí být zbavován svobody rozhodování. Tvrzení, že chybí peníze je nepravdivé a účelové a proto nečestné.
Řízená péče byla kdysi v Americe zavedena proto, aby chaotickou nedostatečnost péče nahradila systematická neúplnost péče Evropa však měla BISMARKA a po první světové válce bylo v obstarání zdravotní péče všeobecně dostupné Československo dokonce vzorem. O nutnosti poskytovat úplnou péči nikdo nepochyboval ani za komunistů. Zřídit soukromé zdravotní pojišťovny, zprivatizovat veřejné fondy, znemožnit jakoukoliv kontrolu, i parlamentní, a umožnit pojišťovnám omezování péče pod záminkou řízení péče, to je světový unikát. Je podvod tvrdit, že kdo nebude chtít přistoupit na péči omezenou „řízením“,bude na tom stejně, jako dosud. Každá diferenciace pojistných plánů, a řízená péče do toho patří, má smysl jen tehdy, když účastníkům nabízí výhody. To ale poškozuje ostatní pojištěnce.
Nejzávažnější ale je, že řízená péče zbavuje pojištěnce možnosti ovlivňovat kvalitu péče Zastánci privatizace slibují, že volný trh a konkurence zajistí naše blaho. Je to lež již proto, že sami konkurenci vylučují ze hry. Racionálním řešením je, aby každý poskytovatel musel mít oprávnění k činnosti podmíněné průběžně kontrolovaným splňováním požadavků kvality a bezpečnosti. Každý oprávněný poskytovatel musí mít právo na smlouvu s pojišťovnou o účelném poskytování péče, kterou si u něj pojištěnci vyžádají a o jejím uhrazení podle objektivizovaného ceníku inovovaného podle mezinárodního srovnávání. Žádné výběrové řízení, ani úplatky, ale sami pojištěnci takto rozhodnou, kdo vypadne ze hry.
Občanský pohled na státní správu a řízená péče Občané právem očekávají, že státní správa, do které Ministerstvo zdravotnictví patří, bude hájit jejich zájmy, neboť to je jejím posláním. V případě řízené zdravotní péče mají právo požadovat, aby nebyla zaváděna, protože znemožňuje svobodnou volbu ordinace a nemocnice a má další nevýhody, a inzerované přínosy závisí na dobré vůli, se kterou nemůžeme počítat. Již samo vyřazení působnosti pojištěnců na kvalitu poskytovatelů je více než dostatečným důvodem k odmítnutí řízené péče. Zcela nepřijatelné je, že Ministerstvo místo hospodárného obstarávání zdravotní péče připravuje bezdůvodné zisky pro majitele zdravotnictví, které nepotřebujeme a nechceme.
Nenalezli jsme důvod, proč by řízená péče měla místo ve veřejném zdravotnictví přátelském vůči občanům Děkuji za pozornost