Obsah prezentace Kurz: Korupce a protikorupční politika David Ondráčka FSS, Brno – 3.5. 2006 Financování politických stran Vnitrostranická demokracie a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Advertisements

KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Veřejná moc a veřejná správa
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Veřejnost proti korupci
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
JUDR. LENKA DEVEROVÁ Červenec 2013 MAS OPS nebo sdružení (spolek)
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Veřejná správa – úvod.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Boj s korupcí Ivo Strejček Poslanec Evropského parlamentu Člen VR ODS Předseda RS ODS Vysočina
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Družstevní principy Družstevní principy … a jejich projevy v praxi Panevropská vysoká škola Košice, Nikol Řeháková Eva Zorková David Sniegoň.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Kontrola veřejné správy
Transparency International - Czech Republic1 Veřejné zakázky nevládním pohledem David Ondráčka, M.A. Transparency International ČR.
Korupce a veřejné zakázky
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Zákon č. 137/2006 Sb.,o veřejných zakázkách platí pro v š e c h n y dotované zadavatele.
Ministerstvo vnitra ČR Strategie vlády v boji proti korupci na období
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
1 1 Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR KOMISE PRO SOCIÁLNÍ OTÁZKY ASOCIACE KRAJŮ ČR , Olomouc.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Debyrokratizace státu a redukce administrativní zátěže - Personální audit ministerstev a dalších státních úřadů - Konec obíhání úřadů – soustředění souvisejících.
Kontrolní poznatky z výkonu veřejnosprávních kontrol OKP KrÚ JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských PO –
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Je to horší než si myslíme? Adriana Krnáčová Několik poznámek k míře korupce v ČR.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
OD KORUPCE K INTEGRITĚ Plnění protikorupční strategie v oblasti veřejných zakázek malého rozsahu Lenka Matějková Odbor pro koordinaci boje s korupcí Úřad.
„SAMOSPRÁVA 2020“ (Řešení pro budoucnost) – Zlín Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Korupce jako problém současné společnosti a politiky Vladimíra Dvořáková Letní škola výchovy k občanství… Olomouc,
Klientelismus a ekonomické dopady korupce v ČR David Ondráčka, M.A.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
rrgtoaerhgdghofhgahgarg
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Novela zákona o střetu zájmů 09/2016
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Obsah prezentace Kurz: Korupce a protikorupční politika David Ondráčka FSS, Brno – Financování politických stran Vnitrostranická demokracie a její nedostatky Střet zájmů Veřejné zakázky

Právní rámec problematiky Ústava ČR – článek 5 a 9 Listina základních práv a svobod (20,21,22) Zákon 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a hnutích Z. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR jiné zákony Financování politických stran – právní rámec problematiky využito z prezentace Mgr. Krnáčové – konference TIC, duben 2006 využito z prezentace Mgr. Belka – konference TIC, duben 2006

Příspěvek na volební náklady ex post (1,5%) Volební kauce – nevratnost Příspěvek na mandát – nikoli polit. činnost Nevyváženost při oceňování činnosti parlamentních a neparlamentních stran – problém ED Sporné momenty ve financování

Nejzávažnější problémy neodovzdávanie výročných finančných správ nedynamický a elitársky systém neexistujúca kontinuita hrozba závislosti strán na štátnych prostriedkoch pokles významu darov a ich rozpúšťanie v iných zdrojoch v dôsledku sprísnenia legislatívy diverzifikácia zdrojov

Štátne financovanie: kartelizácia – využito z prezentace Mgr. Belka – konference TIC, duben 2006 súhrn verejných výdajov počet participujúcich strán +

Platba za nepotřebné expertízy, podivné vědecké výzkumy Vysoké honoráře za účast na konferencích Netransparentní poradenství Nákup pozic ve vládě /v orgánech společností Odměny za vítězství ve veřejných soutěžích Kšeftování se směnkami, jiné podivné transakce Nefinanční plnění Formy netransparentního fin.

Státní – přímé a nepřímé Členské příspěvky, dary, výnosy, půjčky Problematické – přes veřejné zakázky, služby nefinanční povahy, jiné formy Ohrožené období – předvolební období Financování PS v ČR

Financování by mělo být dle možnosti bez omezení – ale efektivně kontrolováno Státní dotace neomezí korupci Při umožnění jiných forem – menší pravděpodobnost účetních podvodů Čím víc omezení a zákazů, tím víc obcházení Financování PS by mělo být předmětem veřejné diskuse Několik postřehů

Vhodné nástroje zlepšenie vzťahu súkromných a verejných zdrojov - prehĺbenie dôležitosti členských príspevkov - obmedzenie centralizmu (zvýraznenie regionálneho rozmeru financovania) lepšie demokratické fungovanie - osobná zodpovednosť za financovanie subjektu (napr. štatutár strany) - zníženie hranice vstupu do systému - prvky verejnej kontroly - nezávislý audítor, resp. orgán štátnej kontroly (napr. NKÚ) - sankcie za neplnenie zákona

Argumenty PRO vnitrostranickou demokracii Vnitřní demokracie může vést k nominacím kompetentních kandidátů Skutečný boj se odehrává uvnitř stran, ne mezi stranami – měl by být podle pravidel Jen jasná pravidla mohou strany otevřít a zatraktivnit pro nové členy Nedostatek vnitřní demokracie má vážné důsledky na fungování celé politiky a její průhlednost Když není demokracie uvnitř, nebude ani navenek

Argumenty PROTI vnitrostranické demokracii Příliš demokracie a otevřenosti ohrožuje přežití strany jako organizace, způsobuje neakceschopnost, chaos, úniky informací Nevyhnutelnost oligarchizace Straníci sledují soukromé zájmy, chtějí pozice a moc, ne komplikované procedury Občany příliš nezajímá, co se děje uvnitř stran? Příliš aktivní člen se může stát radikálem a ideologem, a už nepředstavuje názor většiny

Mrtvé duše – fiktivní členové Příklady odhalených případů mrtvých duší: ODS (Brno, Praha 5); ČSSD (Jablonec, Praha - Hulínský); US (Brno), některé strany neaktualizované databáze (KDU) POUHÝ VRCHOLEK LEDOVCE?? Reakce stran – vylučování, rušení buněk (ČSSD (Český Těšín, Vysočina), ODS (Zlín) Pravidla pro zakládání nových, alternativních buněk (ODS) Při malém počtu straníků stačí k ovládnutí místní organizace poměrně málo mrtvých duší (levná záležitost) Kontrola přes placení příspěvků – minimální vliv (nízké poplatky)

Klientelismus a neviditelné zájmy Kdo organizuje vlivové skupiny a „neviditelné“ zájmy? Kdo reálně ovládá strany a místní stranické buňky? Místní podnikatelé, podnikatelské lobby (betonářská, farmaceutická) Poradci/lobisti, „univerzální“ konzultanti, PR agentury, právní kanceláře Cíl: získat vliv na rozdělování veřejných zdrojů (zakázky, dotace, fondy), na rozhodování zastupitelstev a rad měst, a vytváření legislativy Příklady: Příbram, Liberec, Brno, Havířov (uplácení voličů), … Fungují politické strany jako klientelistické firmy maximalizující zisky svých manažerů?? Probíhá to formou přímé korupce nebo se jedná o obchod s vlivem?

Primárky - příklady Vetování některých kandidátů z centra stran Nominace nestraníků (externích lidí) na volitelná místa kandidátek Obcházení krajů, dosazování shora - příklad (Bublan x Jandák,ČSSD), senátní kandidáti Pravidlo o zákazu kandidatury pro nové členy (ODS, ČSSD) –proti stanovám, diskriminační vůči novým členům –nebo projev zdravého pudu sebezáchovy stran?

Primární volby Volební řády a formální pravidla -většinou dodržována (tajné hlasování) Hierarchická stranická struktura: místní-okresní- krajská-centrální Minimální vhled veřejnosti; média zajímají jen výsledky Primárky - významný prvek občanské kontroly kandidátů Dochází ke střetům (či dohodám) mezi stranickými skupinami Příklady: Kalousek x Svoboda (KDU); Zemanovci x Grossovci (ČSSD); „převrat“ u Zelených

Střet zájmů Pojem –Střet zájmů nastává tam, kde se způsob výkonu určitého zaměstnání nebo funkce může dostat nebo přímo dostává do rozporu se soukromým zájmem osoby, která toto zaměstnání nebo funkci zastává. Může nastat jak u úředníků, tak i u volených zástupců Důsledkem ohrožení důvěry ve veřejnou správu

Úprava střetu zájmů - 1 –Definice střetu zájmů –Povinnost zveřejnit ty okolnosti, které mohou střet zájmů způsobit –Postup při střetu zájmů (vyloučení z rozhodování) –Neslučitelnost funkcí ve veřejném sektoru –Zákazy určitých činností v soukromém sektoru –Post-funkční omezení –Postup jak upozornit na střet zájmů –Za porušení povinností sankce

Úprava střetu zájmů - 2 Je vhodné upravit problematiku střetu zájmů v případě volených zástupců (viz některé postkomunistické země) TIC a účinnější zákon o střetu zájmů (viz příloha) –Široký okruh povinných osob –Nový rozsah povinností –Zpřesnění povinností a omezení –Registr zájmů –Princip veřejnosti, dostupnosti informací –Post-funkční omezení –Účinné řízení –Sankce

Majetková přiznání Cílem umožnit veřejnou kontrolu nad majetkovými poměry vybraných osob Předmětem soupis předem určeného majetku Plošně a periodicky versus ad hoc (v prvním případě není příliš efektivní)

Veřejné zakázky Právní úprava: zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách (účinný od ); nahradil zákon č Sb. Nový zákon schválený PSP v lednu 2006 –Stanoví přesnější pravidla pro zadávání VZ s cílem umožnit účelné a hospodárné nakládání s veřejnými prostředky –Aplikuje směrnice EU –Místy kazuistický, nesrozumitelný

Indikátory korupce u VZ Chybí průhlednost a předvídatelnost pravidel Nastavení kritérií zvýhodňující jednoho z uchazečů (předem vybraného) Zakázky pro veřejný sektor ekonomicky nevýhodné Pletichy při hodnocení nabídek Střety zájmů; nadstandardní styky s uchazeči Rozhodující osoba si „žije nad poměry“ Nedodržování podmínek smluv (neuplatňování sankcí) Utajování informací; změny/ztráty dokumentů

Konkrétní problémy u VZ Nekvalitní plánování potřeb (nepotřebné projekty Výběr typu zadávacího řízení (častá užší řízení) Hodnotící kritéria Výběrové komise (složení, politické tlaky) Umělé rozdělování zakázek Neprůhledné podlimitní zakázky Vznik koluzních kartelů (tiché dohody uchazečů) Výrazný tlak ze strany dodavatelů („drsné“ metody, pokusy o diskreditaci) Problematická role některých prostředníků (organizátorů VŘ) – provázanost se zadavateli

ÚOHS a NKÚ –ÚOHS Formální kontrola - stroj na rozhodnutí Nedůrazná sankční politika (nízké pokuty) Chybí metodické vedení zadavatelů Výrazné zaměření pouze na hospodářskou soutěž Málo otevřený úřad –NKÚ Nemůže kontrolovat samosprávné peníze Nemá mechanismus vynutit nápravu Chybí prezident

Součet ztrát z nehospodárnosti – průzkum TIC, červen 2005 Cíl: sečíst objem nadbytečných nákladů u veřejných zakázek kvůli neefektivitě a neprůhlednosti Komplikovaný průzkum –složitá metodologie (zatím pouze odhady WB, OECD) –Problém - neposkytování informací –Metodologie – Zdroje dat –NKÚ –Ministerstvo financí –Náklady u vybraných typů komunálních služeb - obcí Výsledky: 32.4 miliard korun ročně!!!

PPP – významné riziko Připravenost a profesionalita veřejné správy na PPP Délka kontraktů – nemožnost vyvození politické odpovědnosti za případně špatně nastavené projekty Riziko přílišného zadlužování (obtížně kontrolovatelné) Komplikovanost smluv – nemožnost veřejné kontroly → Krotit přílišná očekávání, PPP není samospasitelný koncept