Lenka Krejčová lenka.krejcova@ff.cuni.cz SPU A VÝUKA V ZUŠ Lenka Krejčová lenka.krejcova@ff.cuni.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Dyspraxie.
Diagnostika SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
Specifické vývojové poruchy chování a učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Diagnostika dyslexie a dalších dys- obtíží
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Kognitivní rehabilitace
 Matematik, pedagog, teoretik, překladatel  Univerzity v Paříži a Lyonu  ESIT Sorbonne Nouvelle  2014 emeritní profesor Sorbonne Nouvelle.
Příčiny SPU.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Motorické schopnosti Motorické schopnosti jsou obecné kapacity jednotlivce, projevující se ve výsledcích pohybové činnosti, jinak jsou skryté, latentní.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Vyučování cizím jazykům
Didaktická část diplomové práce
možnosti prevence v předškolním období a na počátku školní docházky
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
UČENÍ.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Specifické poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pohybové schopnosti a dovednosti
Specifické poruchy učení
Kognitivní rehabilitace
Specifické poruchy učení a NKS
Diagnostické metody.
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Diagnostika Uvedení do kontextu
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Lenka Krejčová lenka.krejcova@ff.cuni.cz SPU A VÝUKA V ZUŠ Lenka Krejčová lenka.krejcova@ff.cuni.cz

SPU - výčet Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Dyspraxie

SPU jsou vrozené geneticky podmíněné celoživotní zátěž trpí jimi cca 4-5% populace údajně v poměru 4:1 chlapci a děvčata, ale… lze je zmírnit vhodnou intervencí a intenzivní péčí

Základní symptomy na kognitivní úrovni oslabení v oblasti sluchové percepce (fonemické uvědomění) oslabení v oblasti zrakové percepce obtíže v oblasti motorické oslabení krátkodobé a pracovní paměti oslabená serialita / posloupnost na podkladě automatizace

Kontrolní skupina Dyslektici Rýmování Rýmování Zapamatování

Projevy čtení, psaní, počítání pravolevá orientace motorika, grafomotorika, senzomotorické funkce orientace v prostoru, čase, tělesném schématu pozornost psychomotorické tempo posloupnost a koordinace činností oslabení v oblasti sociálních dovedností psychosociální problematika

„Přínosy“ dyslexie celostní myšlení vyšší míra kreativity schopnost vizualizace „vytrvalost a odolnost vůči zátěži“

Slavní dyslektici Orlando Bloom Tom Cruise Whoopi Goldberg Keanu Reeves Robin Williams Pablo Picasso Auguste Rodin Andy Warhol Muhammad Ali Magic Johnson Henry Ford William Hewlett Winston Churchill John F. Kennedy Nelson Rockefeller Woodrow Wilson George Washington Hans Christian Andersen Agatha Christie F. Scott Fitzgerald Alexander Graham Bell Thomas Edison John Lennon …

Další obtíže u dyslektiků – žáků ZUŠ osvojování čtení z not čtení z listu opakování melodie a rytmu udržení tempa

Čtení z not písmena i noty jsou výsledkem společenského konsenzu děti se SPU mohou čelit obtížím se zpracováním vizuálního materiálu a také s nezvyklým formátem not dyslektici se učí noty pomaleji a dopouštějí se specifických chyb při čtení na notové osnově při čtení z not pramení potíže dyslektiků z oslabení koordinace oko-ucho-ruka, pomalejšího zpracování symbolických informací a déletrvající automatizace činností

Náprava výuka má být strukturovaná, postupná, postupně se rozrůstající, důsledná – současně je nutná flexibilita a invence ze strany pedagoga při učení propojit skladbu s emocemi multimodální přístup po částech X celostní přístup dle preferencí žáka vždy je třeba se ujistit, že žák rozumí všem pojmům skupinový i individuální nácvik rytmu prostřednictvím bicích nástrojů, vytleskávání, kombinací zpěvu, motorických a vizuálních aktivit barevné značky, symboly a obrázky v notovém zápisu – využívejte Vy i nechejte žáky, ať si dělají sami lze hrát paralelně s nahrávkou nebo ve dvojicích či skupinkách intenzivní nácvik a opakování osvědčených postupů poskytovat zpětnou vazbu, kdykoli se žákovi daří

„Growing with music“ metoda využívaná ve Velké Británii, významně ovlivněna přístupem Zoltána Kodályho důraz je kladen na porozumění skladbě sluchem před tím, než je nacvičována „žáci přemýšlejí o skladbách před tím, než je hrají“ – prozkoumávají dynamiku, tempo, rytmus, mohou počítat množství frází, výšku tónů atd. veškeré poznávání skladeb je doprovázeno množstvím různorodých činností a úkolů