Kvalita ovzduší v Moravskoslezském kraji očima ministra životního prostředí aneb 364 dní poté Tomáš Chalupa ministr životního prostředí Konference o kvalitě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konference o kvalitě ovzduší v Ostravě 12. dubna 2010
Advertisements

Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Co pro obce i kraje chystá Operační program Životní prostředí?
Akční plán pro Moravskoslezský kraj na rok 2011
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Aktivity města v oblasti ovzduší Ing. Petr Kajnar 4. prosince 2012 Statutární město Ostrava
Příprava nové dopravní politiky ČR
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
Budoucnost Ústeckého kraje? budoucnost je vždy ovlivněna minulostí…
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Pohled Moravskoslezského kraje na „Energeticky nezávislý kraj“ Ing
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Čtyři významné průmyslové podniky věnovaly kraji 10 mil
Operační program Životní prostředí
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Aktivní přístup kraje z hlediska ochrany ovzduší , Clarion Congress Hotel Ostrava náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Zlín, 8. září 2009.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Novela zákona o ochraně ovzduší Připravena na základě poslanecké iniciativy poslanců: Pavla Drobila Kristýny Kočí Pavola Lukši Jakub Achrer, OOO MŽP 20.
Projektový záměr Inovace Státní Imisní Sítě a nástrojů hodnocení kvality ovzduší (ISIS) Jan Macoun, Český hydrometeorologický ústav
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Kotlíkové dotace. Základní podmínky Dle platné legislativy (zákona č. 201/2012 Sb.) nebude možné po roce 2022 provozovat neekologické kotle 1. a 2. emisní.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
STŘEDOČESKÝ KRAJ podání žádostí Něco o nás Společnost FleetCom s.r.o. je jedním z největších administrátorů kotlíkových dotací V loňském.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Možnosti financování životního prostředí z Evropských strukturálních fondů Zuzana Matoušková 3. ÚFŘP.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Kotlíkové dotace v Olomouckém kraji Bc. Pavel Šoltys, DiS
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Financování dopravní infrastruktury
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
Nový OPŽP 2014 – 2020 ve vztahu k možnostem financování výměny domovních zdrojů vytápění: „kotlíkové dotace“
Nový zákon o ochraně ovzduší
Operační program životní prostředí
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora čisté mobility z pohledu MŽP Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP Ostrava,
Konference o kvalitě ovzduší
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
3. výzva „kotlíkových dotací“
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
3. výzva „kotlíkových dotací“
Transkript prezentace:

Kvalita ovzduší v Moravskoslezském kraji očima ministra životního prostředí aneb 364 dní poté Tomáš Chalupa ministr životního prostředí Konference o kvalitě ovzduší Ostrava, 2. dubna 2012

Na začátku bylo slovo… 4. dubna 2011 jsme v Ostravě představili Akční plán pro MSK. Slíbili jsme co možná nejefektivnější řešení omezení znečišťování ovzduší v regionu. Před 364 dny jsme vám dali slovo a tento náš slib se snažíme plnit. 2

Cesta k řešení v MSK: stanovení zdrojů znečišťování a cesty k jejich eliminaci Zdroje znečišťování  Průmysl  Doprava  Domácnosti  Přeshraniční vliv Prostředky  Efektivní legislativa  Přístupné finanční zdroje  Věda a výzkum  Osvěta a prevence Cesta k zlepšování kvality ovzduší nejenom v MSK vede přes otevřenou diskusi! 3

Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Kvalita ovzduší - ilustrativní trend vybraných znečišťujících látek 4 Dlouhodobý vývoj emisí v MSK

5 Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Makroekonomické souvislosti – nezaměstnanost (2009) Obecná míra nezaměstnanosti MSK aktuálně: 4Q 2011= 11,2 % Zdroj: ČSÚ

6 Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Makroekonomické souvislosti – HDP (2009) Zdroj: ČSÚ Téměř 40 % z hrubé přidané hodnoty MSK tvoří průmysl, energetika a těžba.

7 Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Shrnutí  V MSK jsou v rámci ČR dlouhodobě nejhorší podmínky z hlediska kvality ovzduší – základním problémem jsou prachové částice (PM 10 ).  MSK se potýká v rámci ČR s vysokou mírou nezaměstnanosti (zpravidla 3. nejvyšší hodnota v zemi).  MSK je z hlediska tvorby HDP poměrně úspěšným krajem (hned za Prahou, Středočeským a Jihomoravským krajem) – méně pozitivní zpráva ale je, že značná část hrubé přidané hodnoty (skoro 40 %) pochází z průmyslu, energetiky a těžby nerostných surovin. Chceme-li MSK skutečně pomoci, musíme při přípravě a realizaci jakýchkoliv opatření velice pečlivě zvažovat všechny výše uvedené aspekty, které se vzájemně úzce ovlivňují.

8 A nyní k plnění slibů a daného slova… Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Průmysl  V Bruselu jsme vyjednali navýšení veřejné podpory až na výši 90 % ze způsobilých výdajů na ekologizaci významných technologických zdrojů na území okresů Ostrava-město, Karviná a Frýdek-Místek.  Do legislativního procesu jsme poslali nový zákon o ochraně ovzduší, který mění podmínky pro provoz zdrojů na základě překročení imisních limitů a uplatňuje kompenzační opatření u zdrojů nových.  Uzavíráme dobrovolné dohody s významnými znečišťovateli nad rámec zákona, jejichž cílem je zejména dokončení současných a přijetí nových opatření k omezení emisí prachu.

9 Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Průmysl  Vyhlásili jsme speciální výzvy pro MSK z prioritní osy 2 (Zlepšování kvality ovzduší a snižování emisí) OPŽP s alokací 4,5 mld. Kč (příjem žádostí byl ukončen 20. prosince 2011).  Zjednodušili jsme administraci projektů předkládaných do OPŽP.  Modernizaci průmyslu stimuluje také výjimka (derogace) pro přidělování bezplatných povolenek CO 2 pro sektor elektroenergetiky výměnou za čisté technologie a inovace. Mezi lety 2013 a 2020 tak bude proinvestováno více než 138 mld. Kč, a to z velké části v MSK.

 S ministerstvem dopravy jsme se dohodli na tříletém pilotním projektu osvobození dálnice D1 v úseku Ostrava, Rudná až Bohumín- sever od dálničních poplatků na zkušební období 2 až 3 roky.  Nový zákon o ochraně ovzduší umožní obcím vytvářet tzv. nízkoemisní zóny (dopravní opatření, které může být využito v centru sídel k omezení vjezdu automobilů zařazených do určitých emisních tříd).  S Evropskou komisí vyjednáváme možnosti rozšíření prioritní osy 2 OPŽP o podporu zařízení a strojů na snižování prašnosti z liniových zdrojů (taktéž i plošných zdrojů) a také o podporu alternativní dopravy (CNG, elektromobily). 10 Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Doprava

 Společně s MSK jsme spustili pilotní projekt „kotlíkových dotací“. Nabídli jsme dotaci max. 60 tisíc pro jednoho žadatele (70% pořizovací ceny) a podporu kotlů s automatickým přikládáním na uhlí a uhlí a biomasu.  Realizovali jsme osvětovou informační kampaň „Dýcháme to, čím topíme“, jejímž cílem bylo upozornit na to, že podíl domácností na celkovém znečištění ovzduší v ČR je téměř třetinový.  V novém zákoně o ovzduší je aplikována povinnost majitelů kotlů na pevná paliva do roku 2016 provádět pravidelné revize po 2 letech. Od roku 2022 budou moci být v provozu již pouze kotle 3. emisní třídy. 11 Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Domácnosti

 Podepsali jsme Česko-polské memorandum ke zlepšení kvality ovzduší v česko-polském příhraničním regionu.  Došlo k výměně programů ke zlepšení kvality na obou stranách hranice, z nichž byly vytipovány nejvýznamnější zdroje z hlediska jejich emisí a analyzují se podmínky provozu těchto zdrojů. V běhu jsou projekty Air Silesia - první společný regionální informační systém o kvalitě ovzduší v moravskoslezském česko-polském regionu a projekt Cleanborder, jehož cílem je hodnocení podílu znečištění ovzduší emisemi z lokálních zdrojů na celkovém znečištění ovzduší v obcích příhraničního regionu. 12 Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Přeshraniční vliv

JAK DÁLE POMŮŽEME PRŮMYSLU?  Od dnešního rána ( ) je zahájen příjem žádostí do 36. výzvy OPŽP. Je určena projektům z okresů Karviná, Frýdek-Místek a Ostrava-město, které mohou využít tzv. 90% režim zvýhodněné veřejné podpory pro snížení znečištění ovzduší v MSK. Celková alokace činí 5 mld. Kč. Podmínkou úspěšného schválení je projekt na prokazatelné snížení emisí oxidů dusíku, oxidu siřičitého nebo tuhých znečišťujících látek.  V květnu 2012 bude vyhlášena na všechny oblasti v Prioritní ose 2 (ochrana ovzduší) OPŽP další výzva, ve které bude alokována 1 miliarda. Výzva bude určena jak pro veřejný, tak pro privátní sektor. 13 Co dál? Pokračujeme ve strategii postupného zlepšování ovzduší

JAK DÁLE POMŮŽEME DOPRAVĚ? Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy vytipujeme v průběhu letošního roku silniční a dálniční obchvaty s ohledem na prioritu ovzduší. Chceme, aby MD nově do sestavování hodnocení efektivity staveb zapracovalo kritérium „vliv na zlepšení ovzduší“. Pokračujeme v jednáních s EK o změně programového dokumentu OPŽP tak, aby bylo možné hradit pořízení vozidel alternativní dopravy i samosběrných a kropicích vozů. Hledáme možnosti zajištění podmínek pro možnost financování obnovy autobusů v již existujících dopravních systémech – tedy nejen financování nových projektů. 14

Co dál? Pokračujeme ve strategii postupného zlepšování ovzduší JAK DÁLE POMŮŽEME DOMÁCNOSTEM? Připravujeme další výzvu v kotlíkových dotacích. Na toto pokračování je Ministerstvo životního prostředí připraveno přispět v letošním roce částkou 40 miliónů korun, v roce příštím pak přispět 60 milióny. Podmínkou je však stejná míra podpory ze strany našeho projektového partnera. Nová výzva bude počítat s rozšířením typů domácích topenišť i na kotle na biomasu (pelety). Sníží se také výše dotace na jednotlivého žadatele. Počítáme se zavedením nástupce programu Zelená úsporám, který by mohl být financován z výnosů z aukcí povolenek

PŘESHRANIČNÍ VLIVY:  Do konce roku navrhneme ve spolupráci s polskou stranou obsah velkého mezinárodního projektu na snižování emisí z významných zdrojů znečišťování ovzduší na obou stranách hranice. Projekt bude předložen Evropské komisi.  Společně budeme usilovat o financování tohoto projektu mimo národní finanční programy, neboť česko-polská příhraniční oblast je jednou z nejvíce znečištěných oblastí Evropy a finance, které podpoří toto řešení, by tedy měly být poskytnuty nad rámec obou národních programů. 16 Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity

ZDRAVÍ :  Ve spolupráci se SFŽP budeme i letos pokračovat v podpoře ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší. Letos bude vyhlášena výzva primárně pro MSK s předpokládanou alokací až 5 milionů korun ze zdrojů MŽP, další finanční prostředky budou alokovány z průmyslových a dalších zdrojů.  S Ministerstvem zdravotnictví budeme intenzivně jednat o zapojení strategických partnerů z řad zdravotnických organizací (VZP) na projektech, vedoucích ke zlepšování kvality ovzduší v regionu.  Ve spolupráci s ČHMÚ a Zdravotními ústavy pokračovat v práci na vytvoření laboratoře pro identifikaci zdrojů znečišťování ovzduší. Tak nejlépe zjistíme přesný podíl jednotlivých skupin zdrojů na znečišťování ovzduší. 17 Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity

LEGISLATIVA :  Přijetí a účinnost nového zákona o ochraně ovzduší včetně prováděcích předpisů je letos prioritou.  Předložíme návrhy transpozičních předpisů nové směrnice o průmyslových emisích. Dojde k významnému posílení role BAT a návazné povinnosti pravidelných kontrol povolení, ale i například k rozšíření účasti veřejnosti v povolovacích a změnových řízeních.  Předložíme transpozici směrnice o obchodování s emisemi skleníkových plynů. Transpozičním předpisem bude zákon a jeho prováděcí vyhlášky. 18 Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity pro letošní rok

Vycházeli jsme z toho, že jak ochrana životního prostředí, tak rozvoj regionu potřebují dlouhodobou strategii, a že té je možné dosáhnout pouze při vzájemné spolupráci, koordinaci a hledání optimálních řešení. Cesta k zlepšování kvality ovzduší MSK vede přes používání zdravého rozumu, realismus, praktičnost, neoddiskutovatelnou odbornost a otevřenou diskusi bez zbytečného politikaření. MŽP JE NA TAKOVOU SPOLUPRÁCI PŘIPRAVENO. 19 Vraťme se nyní na samotný začátek…

Děkuji za pozornost