Kvalita ovzduší v Moravskoslezském kraji očima ministra životního prostředí aneb 364 dní poté Tomáš Chalupa ministr životního prostředí Konference o kvalitě ovzduší Ostrava, 2. dubna 2012
Na začátku bylo slovo… 4. dubna 2011 jsme v Ostravě představili Akční plán pro MSK. Slíbili jsme co možná nejefektivnější řešení omezení znečišťování ovzduší v regionu. Před 364 dny jsme vám dali slovo a tento náš slib se snažíme plnit. 2
Cesta k řešení v MSK: stanovení zdrojů znečišťování a cesty k jejich eliminaci Zdroje znečišťování Průmysl Doprava Domácnosti Přeshraniční vliv Prostředky Efektivní legislativa Přístupné finanční zdroje Věda a výzkum Osvěta a prevence Cesta k zlepšování kvality ovzduší nejenom v MSK vede přes otevřenou diskusi! 3
Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Kvalita ovzduší - ilustrativní trend vybraných znečišťujících látek 4 Dlouhodobý vývoj emisí v MSK
5 Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Makroekonomické souvislosti – nezaměstnanost (2009) Obecná míra nezaměstnanosti MSK aktuálně: 4Q 2011= 11,2 % Zdroj: ČSÚ
6 Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Makroekonomické souvislosti – HDP (2009) Zdroj: ČSÚ Téměř 40 % z hrubé přidané hodnoty MSK tvoří průmysl, energetika a těžba.
7 Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Shrnutí V MSK jsou v rámci ČR dlouhodobě nejhorší podmínky z hlediska kvality ovzduší – základním problémem jsou prachové částice (PM 10 ). MSK se potýká v rámci ČR s vysokou mírou nezaměstnanosti (zpravidla 3. nejvyšší hodnota v zemi). MSK je z hlediska tvorby HDP poměrně úspěšným krajem (hned za Prahou, Středočeským a Jihomoravským krajem) – méně pozitivní zpráva ale je, že značná část hrubé přidané hodnoty (skoro 40 %) pochází z průmyslu, energetiky a těžby nerostných surovin. Chceme-li MSK skutečně pomoci, musíme při přípravě a realizaci jakýchkoliv opatření velice pečlivě zvažovat všechny výše uvedené aspekty, které se vzájemně úzce ovlivňují.
8 A nyní k plnění slibů a daného slova… Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Průmysl V Bruselu jsme vyjednali navýšení veřejné podpory až na výši 90 % ze způsobilých výdajů na ekologizaci významných technologických zdrojů na území okresů Ostrava-město, Karviná a Frýdek-Místek. Do legislativního procesu jsme poslali nový zákon o ochraně ovzduší, který mění podmínky pro provoz zdrojů na základě překročení imisních limitů a uplatňuje kompenzační opatření u zdrojů nových. Uzavíráme dobrovolné dohody s významnými znečišťovateli nad rámec zákona, jejichž cílem je zejména dokončení současných a přijetí nových opatření k omezení emisí prachu.
9 Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Průmysl Vyhlásili jsme speciální výzvy pro MSK z prioritní osy 2 (Zlepšování kvality ovzduší a snižování emisí) OPŽP s alokací 4,5 mld. Kč (příjem žádostí byl ukončen 20. prosince 2011). Zjednodušili jsme administraci projektů předkládaných do OPŽP. Modernizaci průmyslu stimuluje také výjimka (derogace) pro přidělování bezplatných povolenek CO 2 pro sektor elektroenergetiky výměnou za čisté technologie a inovace. Mezi lety 2013 a 2020 tak bude proinvestováno více než 138 mld. Kč, a to z velké části v MSK.
S ministerstvem dopravy jsme se dohodli na tříletém pilotním projektu osvobození dálnice D1 v úseku Ostrava, Rudná až Bohumín- sever od dálničních poplatků na zkušební období 2 až 3 roky. Nový zákon o ochraně ovzduší umožní obcím vytvářet tzv. nízkoemisní zóny (dopravní opatření, které může být využito v centru sídel k omezení vjezdu automobilů zařazených do určitých emisních tříd). S Evropskou komisí vyjednáváme možnosti rozšíření prioritní osy 2 OPŽP o podporu zařízení a strojů na snižování prašnosti z liniových zdrojů (taktéž i plošných zdrojů) a také o podporu alternativní dopravy (CNG, elektromobily). 10 Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Doprava
Společně s MSK jsme spustili pilotní projekt „kotlíkových dotací“. Nabídli jsme dotaci max. 60 tisíc pro jednoho žadatele (70% pořizovací ceny) a podporu kotlů s automatickým přikládáním na uhlí a uhlí a biomasu. Realizovali jsme osvětovou informační kampaň „Dýcháme to, čím topíme“, jejímž cílem bylo upozornit na to, že podíl domácností na celkovém znečištění ovzduší v ČR je téměř třetinový. V novém zákoně o ovzduší je aplikována povinnost majitelů kotlů na pevná paliva do roku 2016 provádět pravidelné revize po 2 letech. Od roku 2022 budou moci být v provozu již pouze kotle 3. emisní třídy. 11 Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Domácnosti
Podepsali jsme Česko-polské memorandum ke zlepšení kvality ovzduší v česko-polském příhraničním regionu. Došlo k výměně programů ke zlepšení kvality na obou stranách hranice, z nichž byly vytipovány nejvýznamnější zdroje z hlediska jejich emisí a analyzují se podmínky provozu těchto zdrojů. V běhu jsou projekty Air Silesia - první společný regionální informační systém o kvalitě ovzduší v moravskoslezském česko-polském regionu a projekt Cleanborder, jehož cílem je hodnocení podílu znečištění ovzduší emisemi z lokálních zdrojů na celkovém znečištění ovzduší v obcích příhraničního regionu. 12 Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Přeshraniční vliv
JAK DÁLE POMŮŽEME PRŮMYSLU? Od dnešního rána ( ) je zahájen příjem žádostí do 36. výzvy OPŽP. Je určena projektům z okresů Karviná, Frýdek-Místek a Ostrava-město, které mohou využít tzv. 90% režim zvýhodněné veřejné podpory pro snížení znečištění ovzduší v MSK. Celková alokace činí 5 mld. Kč. Podmínkou úspěšného schválení je projekt na prokazatelné snížení emisí oxidů dusíku, oxidu siřičitého nebo tuhých znečišťujících látek. V květnu 2012 bude vyhlášena na všechny oblasti v Prioritní ose 2 (ochrana ovzduší) OPŽP další výzva, ve které bude alokována 1 miliarda. Výzva bude určena jak pro veřejný, tak pro privátní sektor. 13 Co dál? Pokračujeme ve strategii postupného zlepšování ovzduší
JAK DÁLE POMŮŽEME DOPRAVĚ? Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy vytipujeme v průběhu letošního roku silniční a dálniční obchvaty s ohledem na prioritu ovzduší. Chceme, aby MD nově do sestavování hodnocení efektivity staveb zapracovalo kritérium „vliv na zlepšení ovzduší“. Pokračujeme v jednáních s EK o změně programového dokumentu OPŽP tak, aby bylo možné hradit pořízení vozidel alternativní dopravy i samosběrných a kropicích vozů. Hledáme možnosti zajištění podmínek pro možnost financování obnovy autobusů v již existujících dopravních systémech – tedy nejen financování nových projektů. 14
Co dál? Pokračujeme ve strategii postupného zlepšování ovzduší JAK DÁLE POMŮŽEME DOMÁCNOSTEM? Připravujeme další výzvu v kotlíkových dotacích. Na toto pokračování je Ministerstvo životního prostředí připraveno přispět v letošním roce částkou 40 miliónů korun, v roce příštím pak přispět 60 milióny. Podmínkou je však stejná míra podpory ze strany našeho projektového partnera. Nová výzva bude počítat s rozšířením typů domácích topenišť i na kotle na biomasu (pelety). Sníží se také výše dotace na jednotlivého žadatele. Počítáme se zavedením nástupce programu Zelená úsporám, který by mohl být financován z výnosů z aukcí povolenek
PŘESHRANIČNÍ VLIVY: Do konce roku navrhneme ve spolupráci s polskou stranou obsah velkého mezinárodního projektu na snižování emisí z významných zdrojů znečišťování ovzduší na obou stranách hranice. Projekt bude předložen Evropské komisi. Společně budeme usilovat o financování tohoto projektu mimo národní finanční programy, neboť česko-polská příhraniční oblast je jednou z nejvíce znečištěných oblastí Evropy a finance, které podpoří toto řešení, by tedy měly být poskytnuty nad rámec obou národních programů. 16 Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity
ZDRAVÍ : Ve spolupráci se SFŽP budeme i letos pokračovat v podpoře ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší. Letos bude vyhlášena výzva primárně pro MSK s předpokládanou alokací až 5 milionů korun ze zdrojů MŽP, další finanční prostředky budou alokovány z průmyslových a dalších zdrojů. S Ministerstvem zdravotnictví budeme intenzivně jednat o zapojení strategických partnerů z řad zdravotnických organizací (VZP) na projektech, vedoucích ke zlepšování kvality ovzduší v regionu. Ve spolupráci s ČHMÚ a Zdravotními ústavy pokračovat v práci na vytvoření laboratoře pro identifikaci zdrojů znečišťování ovzduší. Tak nejlépe zjistíme přesný podíl jednotlivých skupin zdrojů na znečišťování ovzduší. 17 Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity
LEGISLATIVA : Přijetí a účinnost nového zákona o ochraně ovzduší včetně prováděcích předpisů je letos prioritou. Předložíme návrhy transpozičních předpisů nové směrnice o průmyslových emisích. Dojde k významnému posílení role BAT a návazné povinnosti pravidelných kontrol povolení, ale i například k rozšíření účasti veřejnosti v povolovacích a změnových řízeních. Předložíme transpozici směrnice o obchodování s emisemi skleníkových plynů. Transpozičním předpisem bude zákon a jeho prováděcí vyhlášky. 18 Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity pro letošní rok
Vycházeli jsme z toho, že jak ochrana životního prostředí, tak rozvoj regionu potřebují dlouhodobou strategii, a že té je možné dosáhnout pouze při vzájemné spolupráci, koordinaci a hledání optimálních řešení. Cesta k zlepšování kvality ovzduší MSK vede přes používání zdravého rozumu, realismus, praktičnost, neoddiskutovatelnou odbornost a otevřenou diskusi bez zbytečného politikaření. MŽP JE NA TAKOVOU SPOLUPRÁCI PŘIPRAVENO. 19 Vraťme se nyní na samotný začátek…
Děkuji za pozornost