Mýdla Mgr. Lenka Fasorová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lipidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek . Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Advertisements

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Nejméně tuků obsahuje ovoce a zelenina.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
LIPIDY II Reakce tuků a olejů
Lipidy jsou estery vznikající reakcí vyšších mastných kyselin a alkoholů alkohol glycerol =propan – 1,2,3 - triol = glycerin.
Olejniny K olejninám řadíme rostliny obsahující ve svých plodech, semenech, příp. jiných částech hodně tuku (oleje), který se vyplatí průmyslově získávat.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_18 - TUKY A BÍLKOVINY
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
TENZIDY Autor: Jolana Ščudlová Skupina: 9
Sacharosa Mgr. Lenka Fasorová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
UHLIČITANY.
LIPIDY I Rozdělení, vlastnosti
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Estery Jsou to produkty reakce karboxylových kyselin a alkoholů (karboxylová kyselina + alkohol = ester + voda). Jsou významnou skupinou přírodních látek.
Soli Soli jsou iontové sloučeniny vzniklé neutralizační reakcí.
LIPIDY.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Složení a fyzikálně-chemické vlastnosti bílkovin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Přírodní látky Mgr. Lenka Fasorová.
VY_32_INOVACE_CHK MK Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
CZ.1.07/1.1.10/
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
CHEMIE 9. ROČNÍK TUKY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
VY_52_INOVACE_ZB03_0464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
KOSMETIKA.
VY_32_INOVACE_CHK4_4760 ŠAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Tuky Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Zenit,spol.s r.o. Pražská 162, Čáslav strana1 …když úklid dává smysl.
Ch_047_Mýdla Ch_047_Deriváty uhlovodíků_Mýdla Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Ch_073_Detergenty Ch_073_Detergenty a pesticidy_Detergenty Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Hydroxidy – zástupci Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Které prvky ji tvoří? Jaký mají vzhled? Lithium Sodík Draslík Cesium.
Lipidy - II. Obsah: Ztužování tuků, hydrolýza tuků Vosky Složené lipidy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH18 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
TUKY = LIPIDY. Tuky Jsou estery vyšších (mastných) karboxylových kyselin a glycerolu.
Chemie pro 9.ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_12_Tuky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Negativní vliv mycích prostředků I.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
HYPROCLOR ED Dezinfekce a čištění dojících zařízení
TUKY Autor: Eva Hrušková.
Micelární koloidní roztoky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Mytí, smáčivost, emulgace II.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Prací prostředky – složení
Mydlá a saponáty Mária Meščanová Kvarta B.
Transkript prezentace:

Mýdla Mgr. Lenka Fasorová

Mýdla čistící a prací prostředky patří mezi detergenty (z latinského detergare – čistit, odstranit) mýdla, prací prostředky, saponáty, tekutá mýdla

Historie výroby mýdla před 4000 lety – Sumerové staří Římané vyráběli mýdlo z popela mořských řas a olivového oleje

Výroba mýdla výchozí suroviny – živočišný tuk nebo rostlinný olej NaOH, KOH Tuk + NaOH (KOH) glycerol + mýdlo

Postup výroby mýdla tuk se vaří s NaOH (KOH) vzniká mýdlový klih, který se vysoluje pomocí NaCl vzniká mýdlo čistí se přidávají se barviva a parfémy

Vlastnosti mýdel snižují povrchové napětí vody v tvrdé vodě se sráží, málo pění, mají malou účinnost reagují zásaditě

Vliv mýdla na povrchové napětí vody

Druhy mýdel Sodná (tuhá) – toaletní mýdla Draselná - mazlavá

Působení mýdla - rozpouštění mýdla ve vodě štěpení (disociace) mýdla C15H31COONa C15H31COO- + Na+ mýdlo obklopí nečistotu voda odplaví nečistoty H2O - Nenabitá NEPOLÁRNÍ ČÁST Nabitá POLÁRNÍ ČÁST

Prací prášky obdobné účinky jako mýdlo složky pracích prášků bělící látky enzymy – odstraňují bílkovinné nečistoty fosfáty – změkčují vodu tyto přídavky znečišťují vodu – eutrofizace vody

DÚ: Zjisti, jak látky, přítomné v pracích prášcích, ovlivňují životní prostředí. Z etikety pracího prášku vypiš jeho složení. Zjisti, zda tenzidy (detergenty) mají ještě jiné použití než jako součást pracích prostředků.