ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Organizování Je vymezení vztahů lidí (jednotlivců i skupin) a zajištění jejich činností při plnění určitých záměrů a úkolů. Formou zabezpečování těchto úkolů jsou organizační struktury
Organizování se skládá z těchto kroků Identifikace činností Seskupení činností podle různých kritérií a jejich přiřazení konkrétním organizačním útvarům => vznik organizační struktury Stanovení a určení rolí lidem
Organizační struktura Je základní nosnou strukturou, neboť propojuje všechny ostatní (např. řídící, ekonomickou, technickou atd.) Je tvořena organizačními jednotkami (podřízení + vedoucí)
Počet pracovníků, které je schopen vedoucí řídit je dána kvalifikací a schopností vedoucího kvalifikací a schopností podřízených četnost a frekvence vztahu k podřízeným druh a složitost práce atd.
Hierarchické uspořádání „ORGANIGRAM“
Organigram PLOCHÝ Moderní uspořádání – lepší přímý kontakt a předávání informací Méně organizačních stupňů – větší rozpětí STRMÝ Více organizačních stupňů - menší rozpětí Nebezpečí špatné informovanosti
Hierarchické uspořádání umožňuje Specializaci jednotlivých organizačních jednotek Lepší přizpůsobování se změnám vnějšího prostředí Jednodušší řízení organizačního systému Snížení nároků na objem informací
Managerské funkce Plánování Organizování Personální zajištění Vedení lidí Kontrola
Plánování Proces, ve kterém manažer formuluje cíl a cesty k jeho dosažení Podnikové cíle jsou obecné a specifické Specifické cíle – např.: minimalizace ztrát
Organizování Vymezení, stanovení a zajištění činností a vzájemných vztahů lidí i kolektivů při plnění určitých záměrů a úkolů Základná logistiku procesu organizování vyjadřuje Dalův systém OSCAR: cíle, specializace, koordinace, pravomoc, zodpovědnost
Personální zajištění Umění získat, udržet a využívat schopné pracovníky Nejcennější kapitál podniku : znalosti, schopnosti, dovednosti a postoj pracovníka podniku
Řízení lidských zdrojů plánování, získávání výhodných pracovníků zvyšování kvalifikace, případně rekvalifikace pracovníků hodnocení pracovníků odměňování
Vedení lidí Schopnost vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky ke kvalitnímu plnění vytyčených cílů
Kontrola Proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami mezi záměrem a jeho realizací Proces kontroly rozdělujeme do jednotlivých fází
Kontrolní fáze Získání a výběr informací Ověření správnosti výchozí informace Kritické hodnocení všech kontrolovaných jevů a procesů Návrhy a opatření Zpětná vazba, tedy kontrola realizace navrhovaných opatření
Řídící struktura Je tvořena lidskými prvky, mezi nimiž jsou informační vazby mající charakter nadřízenosti, podřízenosti a spolupráce Základním prvkem je člověk, jehož znalosti, vědomosti a zkušenosti ovlivňují strukturu i celý řídící proces
Řídící jednotky Základ řídící struktury tvořené vedoucím pracovníkem a jeho podřízenými Jejich charakter je ovlivňován členy těchto skupin a především jejich odpovědnými vedoucími
Základní typy řídících struktur Útvarové řídící struktury Věcné řídící struktury
Doplňkové struktury Struktury dočasné Jsou používány v případech, kdy jsou cíle a řešení: Časově omezené a mají charakter jedinečnosti Vyžadují spolupráci pracovníků z různých organ.jednotek Vyvolávají potřebu netradičních vztahů Riziko realizace je vyšší
Typy doplňkových struktur Koordinačně – kooperační Projektově - integrační Maticově – činnostní Programově – úkolová
Formální a neformální stránka řídící struktury
Formální stránka Je charakterizována organizačními normami, které zajišťují takovou strukturu, po které by bylo dosaženo cílového chovaní. Využívá individuální inteligenci, usměrňování a koordinaci síly skupiny. Vytváří takové prostředí v němž jednotlivci fungují. Podporuje dosažení skupinových cílů
Formální stránka Formální stránka musí být pružná, měla by poskytovat prostor pro volnost jednání, využití tvůrčích talentů a pro poznání individuálních zálib a schopností Jednotlivcům umožňuje přispívat k dosažení podnikových cílů
Neformální stránka Dotýka se každé činnosti daného systému Uplatňuje se obzvlášť tam, kde nepůsobí stránka formální Vzniká z vůle lidí a to především ve vztazích mezi lidmi (přátelství, sympatie, ….) Je snazší požádat o pomoc někoho koho známe osobně, i když je z jiného oddělení
Neformální stránka Příčinou vzniku neformálních skupin může být: potřeba vyplnit mezeru ve formální stránce organizačního systému nutnost čelení tlaku vedoucího pracovníka nebo jiných členů skupiny potřeby lidí seskupovat se podle osobních zvláštností a podle úcty a vážnosti, kterou k sobě cítí
Neformální stránka Chester Barnard popsal neformální struktury jako „jakékoli společné osobní aktivity postrádající vědomý společný účel a to i tehdy jestliže přispívají k dosažení společných výsledků“ Keith Danis: „Je to síť obchodních a sociálních vztahů, které nejsou vytvářeny ani požadovány formální organizační strukturou, ale které vznikají spontánně tím, že se lidé navzájem spolčují.“
Klady a zápory těchto skupin Splnění individuálních potřeb úcty a uznání Pocit sebe jistoty Dobré prostředí pro výměnu nápadů a informací Zápory: Vznik rozporů mezi formálními skupinami Odpor vůči některým rozhodnutím a změnám Tlak na jednotlivce podřídit se normám neformální skupiny Potlačování individuální iniciativy
Literatura Prof. Ing. Jan Hron, DrSc., Dr.h.c.: Teorie řízení Internet a jiné zdroje
Prostor pro dotazy…..?
Pokud nejsou žádné otázky. Děkujeme za pozornost…..