Školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Advertisements

Zápis do 1. třídy pro školní rok 2012 – 2013 na ZŠ a MŠ Jižní Pátek Od h – h.
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Základy sportovního tréninku mládeže
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Mladší školní věk Škola:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
Prenatální období Škola:
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
sociální psychologie Škola:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Přístupy k osobnosti Škola:
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Vývoj člověka Ontogeneze.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Mladší školní období.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Zápis do 1. třídy pro školní rok 2017 – 2018 na ZŠ a MŠ Jižní
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
ZAHÁJENÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
7. Diagnostika školní zralosti
Vývoj člověka Ontogeneze.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

školní zralost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov29 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Školní zralost Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: školní zralost, vývojový mezník, tělesná, kognitivní, emoční a motivační, sociální Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývojového mezníku školní zralosti, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

školní zralost stav somato-psycho-sociálního vývoje dítěte, který je: 1) výsledkem úspěšně dovršeného vývoje celého předchozího období útlého a předškolního dětství; 2) vyznačen přiměřenými fyzickými a psychickými dispozicemi pro požadovaný výkon ve škole a doprovázen pocitem štěstí dítěte; 3) současně dobrým předpokladem budoucího úspěšného školního výkonu a sociálního zařazení;

vývojový mezník výrazná změna vývojové úrovně; jedinec je připraven na nové úkoly; přechod do vyšší etapy rozvoje jedince; druhy: tělesný kognitivní sociální obrázek 2

vstup dítěte do školy (po 6. roce) značná zátěž pro dítě: obejít se bez rodičů, zapojit se do kolektivu, podřídit se autoritě cizího dospělého; nutnost soustředit se po delší dobu, sedět v lavici, nároky na aktivní pozornost a schopnost inhibice spontánní pohyblivosti a hravé činnosti, nároky na rozumovou vyspělost, pracovní motivaci, zájem, dostatečnou koncentraci;

úspěch či neúspěch dítěte ve škole však závisí nejen na věku a zralosti dítěte, ale i na jeho předchozích zkušenostech i na předškolním učení; známky nepřizpůsobení: špatné podřízení se kolektivu, mluvení při výkladu učitelky, zaostávání, postupné snižování sebehodnocení dítěte;

složky školní zralosti tělesná zralost kognitivní zralost emoční a motivační zralost sociální zralost obrázek 1

tělesná zralost výsledek biologického zrání změna tělesných proporcí (protažení postavy, prodloužení končetin, zmenšení velkosti hlavy; dosažení tzv. „filipínské míry“ – ruka natažená přes vzpřímenou hlavu dosáhne na ušní lalůček na druhé straně; změny v ovládání těla; dítě lépe šetří silami, lépe koordinuje automatické i volní pohyby; vyhraněná lateralita; dovršení 6 let věku, výška 120 cm, váha 22kg;

kognitivní zralost dítě začíná svět chápat realistiky, je méně závislé na svých přáních a okamžitých potřebách; začíná logicky myslet, i když na konkrétních předmětech; chápe neměnnost velikosti, množství, objemu; vnímání diferencovanější; kresba je podrobnější, více detailů; rozvinutá slovní zásoba, přiměřená skladba vět;

Kernův-Jiráskův test: kresba postavy, obkreslení skupiny teček, přepis jednoduché věty: Eva je tu;

emoční a motivační zralost přiměřená kontrola citů a impulzů, předpoklad kázně; schopnost odložit splnění svých přání, je-li to nutné; emoční příprava na školu, motivace, kladný postoj ke škole; úkolová zralost – schopnost přijmout úkoly; způsobilost dítěte pro školní práci; není přecitlivělost na kritiku;

sociální zralost menší závislost na rodině, aby se od ní dítě dovedlo na čas odloučit a podřídit se nové autoritě, přijmout novou roli žáka, i spolužáka; obrázek 3

sociální zralost schopnost pracovat ve skupině, vzdát se na čas svých osobních potřeb ve prospěch společných cílů; důležitá role předškolní přípravy – mateřská škola: hygienické návyky, soustředěnost, společenskost;

kritéria zralosti dítěte pro vstup do školy dle Komenského: dítě si v minulém vývoji osvojilo ty znalosti a návyky, které se od něho na prahu školní docházky očekávají; dítě má v současné době rozvinutou aktivní pozornost a přiměřeně vyvinuté intelektové schopnosti; dítě je dostatečně motivováno k budoucímu soustavnému učení ve škole;

otázky o jakou složku školní zralosti jde ?? dítě nepláče a nevzteká se, když mu něco nejde dítě spolupracuje s ostatními dětmi ve skupině dítě dobře koordinuje pohyby, šetří silami dítě myslí logicky emoční a motivační zralost sociální zralost tělesná zralost kognitivní zralost

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno

zdroje obrázků http://host3.images.cdn.fotopedia.com/DngicZ98noE-HwJO4BydRLU-medium.jpg citováno dne 31. 8. 2013 http://host2.images.cdn.fotopedia.com/4jwxkckdDZM-IAnGzZ4ClMY-medium.jpg citováno dne 31. 8. 2013 http://host3.images.cdn.fotopedia.com/flickr-5229364859-medium.jpg citováno dne 31. 8. 2013