Požadavky na žádost k ověřování nových poznatků anebo při posuzování metod dosud nezavedených v klinické praxi,které jsou spojeny s ozářením.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Informativní schůzka k programu 1M Praha
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněné úřední.
Co je důležité znát pro realizaci projektu?
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Nástroje územního plánování
JAK SE REGISTRUJÍ LÉKY © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
DOSTUPNOST LÉKŮ V ČR © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Vztah mezi výrobcem a uživatelem diagnostických zdravotnických prostředků in vitroIVD MD) ve světle zabezpečování kvality Vztah mezi výrobcem a uživatelem.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Ústav soudního lékařství a toxikologie 1. LF UK a VFN v Praze
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Nařízení vlády č. 453/2004 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro (transpozice Direktivy 98/79/EC)
Právo na informace Tereza Danielisová,
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Klinické audity a jejich smysl Vlastimil Polko Miloš Glatzner Zdeněk Kuběna Oddělení radiologické fyziky Masarykův onkologický ústav.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Nedostatky zasílaných zpráv a informací v průběhu klinického hodnocení MUDr. Tomáš Boráň Státní ústav pro kontrolu léčiv 1.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Používání veterinárních rentgenových zařízení podle zákona č
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon REGISTRACE
Nový atomový zákon a prováděcí předpisy
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Ing. Veronika Vindemanová
Přínosy inovativní léčby seminář
změny zkoušky zvláštní odborné způsobilosti (ZOZ)
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Seminář pro držitele povolení (osobní dozimetrie)
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon
změny zkoušky zvláštní odborné způsobilosti (ZOZ)
Novela veterinárního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Správa sociálního zabezpečení
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Novinky v předškolním vzdělávání
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněná úřední.
Činnost zvláštně důležitá z hlediska radiační ochrany (RO)
Transkript prezentace:

Požadavky na žádost k ověřování nových poznatků anebo při posuzování metod dosud nezavedených v klinické praxi,které jsou spojeny s ozářením

Působnost SÚJB při ověřování nových poznatků anebo metod dosud nezavedených v klinické praxi, při klinickém hodnocení (studii), při kterém se ozařují subjekty hodnocení

ozáření v rámci: ověřování nových poznatků, při použití metod dosud nezavedených v klinické praxi ověřování nových poznatků, při použití metod dosud nezavedených v klinické praxi vyšetření, léčby pacientů vyšetření, léčby pacientů pracovně lékařské a preventivní zdravotní péče pracovně lékařské a preventivní zdravotní péče z lékařsko - právních důvodů (např. pro účely trestního řádu) z lékařsko - právních důvodů (např. pro účely trestního řádu) je dle § 2 písm. x) bodu 2 zákona č. 18/1997Sb., o mírovém využívání jaderné energie a i.z., ve znění p.p. (tzv. Atomový zákon - AZ) lékařským ozářením (LO)

k ozáření při ověřování nových poznatků na člověku anebo použití metod dosud nezavedených v klinické praxi, které jsou spojeny s ozářením, včetně těch ozáření, kde není přímý zdravotní přínos pro fyzické osoby podstupující ozáření je třeba dle § 7 odst. 2 AZ kladné vyjádření SÚJB

legislativní podmínky pro zajištění RO při ozáření Atomový zákon (AZ) Vyhláška č. 307/2002 Sb., o radiační ochraně, ve znění p.p. (V 307)

legislativní podmínky LO § 7 odst. 1 AZ LO se smí uskutečnit pouze: 1. na pracovišti s povolením podle AZ (pracoviště musí být tzv. držitelem příslušného povolení – DP) 2. zdravotnickými prostředky (ZP) v souladu se zákonem o zdravotnických prostředcích (zákon č. 123/2000 Sb., ve znění p.p. – zákon o ZP) 3. radiofarmaky (RFM) v souladu se zákonem o léčivech (zákon č. 387/2007 Sb., ve znění p.p.) je-li zdůvodněno je-li optimalizováno LO není limitováno (neplatí limity ozáření)

ozáření v rámci studie není limitováno primárním zdůvodněním není indikace lékaře, důvodem ozáření je studie subjekty hodnocení jsou fyzické osoby - nejen pacienti, ale i zdravé osoby ozařovaní nemají vždy a všichni z ozařování přímý zdravotní přínos musí být posouzeno, zda je zdůvodněno musí být optimalizováno (optimalizační meze, DRÚ)

SÚJB v žádosti posuzuje zda: je zajištěna radiační ochrana (RO) při ozařování jsou splněny principy RO zdůvodnění optimalizace bezpečnost zdroje ionizujícího záření (ZIZ)

SÚJB v žádosti ověřuje zda: je zajištěna radiační ochrana (RO) při ozařování resp. zda pracoviště, kde bude prováděno LO má povolení SÚJB k radiační činnosti (je DP) je zajištěna bezpečnost ZIZ

Studie - legislativní požadavky V 307 § 60 odst. 3 Ozáření, která nejsou spojena s přímým zdravotním přínosem pro osoby podstupující ozáření například v rámci ověřování nových poznatků, včetně používání metod, které dosud nebyly zavedeny v klinické praxi ve smyslu § 2 písm. x) bodu 2 cc) zákona, vyžadují zvláštní odůvodnění a použití přiměřených technik tak, aby nebyly překročeny následující optimalizační meze: a) diagnostické referenční úrovně (DRÚ), pokud jsou pro dané lékařské ozáření uvedeny v příloze č. 9 b) efektivní dávka na jednotlivce 1 mSv za kalendářní rok nebo za podmínek stanovených Úřadem ve vyjádření podle § 7 odst. 2 zákona výjimečně hodnota 10 mSv za dobu 10 za sebou jdoucích kalendářních roků pro ta ozáření, kde výstupem výzkumu je pouze zvýšení znalostí, ale bez zaměření na záchranu života nebo prevenci závažných onemocnění, c) optimalizační mez stanovená Úřadem ve vyjádření podle § 7 odst. 2 zákona na základě předložené studie o očekávaných dávkách a očekávaném přínosu ozáření pro ta ozáření, kde výzkum je zaměřen na záchranu života nebo prevenci závažných onemocnění a efektivní dávka u jednotlivce by mohla překročit 1 mSv za kalendářní rok

§ 61 odst. 1 V 307 SÚJB vydá své vyjádření podle § 7 odst. 2 zákona k ověřování nových poznatků na člověku anebo k použití metod dosud nezavedených v klinické praxi, které jsou spojeny s ozářením, po posouzení: a) zajištění radiační ochrany při ozařování, b) odborné způsobilosti osob provádějících danou činnost, c) programu ozařování včetně údajů o počtu, věku a pohlaví plánovaně ozařovaných osob a velikosti plánovaného ozáření, d) údajů o zajišťování a řízení jakosti při ozařování, e) popisu očekávaného odborného nebo společenského přínosu plánovaného ozáření u těch ozáření, kde není přímý zdravotní přínos pro osoby podstupující ozáření a efektivní dávka ozářeného jednotlivce nepřekročí 1 mSv za kalendářní rok, f) optimalizační studie u těch ozáření, kde není přímý zdravotní přínos pro osoby podstupující ozáření a efektivní dávka ozářeného jednotlivce může překročit 1 mSv za kalendářní rok.

§ 61 odst. 2 V 307 Při provádění ozáření v rámci ověřování nových poznatků včetně používání metod, které dosud nebyly zavedeny v klinické praxi, je třeba zajistit, aby se dotčené osoby účastnily ozáření dobrovolně a po prokazatelné informaci o riziku takového ozáření. U těch osob, u kterých se očekává, že budou mít ze zákroku diagnostický nebo terapeutický prospěch, budou cílové úrovně dávek plánovány individuálně.

§ 61 odst. 3 V 307 (3) Do 1 kalendářního měsíce po skončení ozařování se předloží Úřadu zpráva o průběhu provedeného šetření a sdělí se skutečnosti důležité z hlediska RO

ve studii mohou být používány ZIZ ZP např. rtg přístroje, zařízení musí splňovat zákon o ZP nový ZP (dle § 8 zákona o ZP: vhodnost pro použití při poskytování zdravotní péče musí být ověřena klinickým hodnocením) již používaný ZP je použit jako zobrazovací metoda pro ověření „něčeho“ např. účinnosti, bezpečnosti léčivého přípravku ZP používaný pro zavedenou zobrazovací metodu, která nově bude použita pro jiný účel, jiným způsobem - např. pro screening RFM musí splňovat zákon č. 387/2007 Sb., zákon o léčivech, ve znění p.p. nové RFM před registrací musí klinicky „zhodnoceno“ používané RFM je použito jako zobrazovací metoda pro ověření „něčeho“ používané RFM je použito pro nový účel, např. jako nová metoda léčby ZP i RFM jsou ZIZ, způsobují ozáření pracoviště, které s tyto ZIZ používá musí splňovat podmínky AZ

pokud se ve studii používá ZIZ: radionuklidy (RDN) - RFM - léčivé přípravky, které jsou připraveny pro lékařský účel stanovisko SÚJB je nutnou podmínkou pro rozhodnutí SÚKLU o klinickém hodnocení § 18 zákona č. 378/2007 Sb., ve znění p.p. ZIZ: přístroj (např. rtg), tedy zdravotnický prostředek (ZP) není tato zákonná podmínka stanovena v zákoně č. 378/2007 Sb., o léčivech (proč by byla?) je vyžadováno stanovisko SÚJB - kladné vyjádření SÚJB SÚJB se vyjadřuje nezávisle na jiných rozhodnutích, tedy i rozhodnutí SÚKL

Studie - není RFM ale ZP (např. rtg) SÚJB vyžaduje: zdůvodnění zobrazovací metody, kterou bude použita např. k posuzování účinnosti léčiva optimalizaci ozařování (optimalizační meze, DRÚ) zajištění bezpečnosti ZIZ

žádost o vyjádření otázky a odpovědi kdy je nutné podat žádost? když jsou ve studii používány ZIZ, jsou ozařováni subjekty hodnocení (studie) kdo žádá? osoba zmocněná zadavatelem studie náležitosti žádosti: písemná žádost: „žádáme o stanovisko SÚJB dle § 7 odst. 2 AZ ke klinickému hodnocení“, žádost musí být doložena přílohami, které dokumentují požadavky dané § 60, 61 V 307, protokolem studie, výpisem pracovišť, kde bude prováděno ozařování žádost adresuji v případě ZP: na Ing. I. Zachariášová, ředitelku Odboru usměrňování expozic, případně na oprávněnou úřední osobu MUDr. H. Podškubkovou v případě RDN (RFM): na Ing. Z. Paškovou, MBA, ředitelku Odboru zdrojů SÚJB, Senovážné náměstí 9, Praha 1 v průběhu studie přibude nové centrum, má být hlášeno na SÚJB? nahlásit pouze „nového“, neposuzovaného DP

žádost o vyjádření otázky a odpovědi v průběhu studie dojde ke změně podmínek klinického hodnocení dokládá se pouze pokud má změna protokolu vztah k ozařování - provede se písemně s odůvodněním a návrhem přepracované části kdo a jakým způsobem se hlásí SÚJB ukončení klinického hodnocení? ten, kdo žádal (osoba zmocněná zadavatelem) v každém kladném vyjádření je upozornění: v každém kladném vyjádření je upozornění: „že do 1 kalendářního měsíce po skončení ozařování má předložit SÚJB zprávu o průběh provedeného šetření“ např. studie je dokončena, závěr studie je.., sdělí se skutečnosti důležité z hlediska radiační ochrany (ve vztahu ozařování) na základě jakých dokumentů SÚJB se dá zjistit, zda má přístroj povolení na postupy, které se na něm budou dělat? na základě Rozhodnutí SÚJB, které DP má a může zadavateli předložit lze i dotazem na SÚJB SÚJB při zpracování žádosti ověřuje zda pracoviště, kde bude ozáření prováděno je DP (zpravidla povolení k nakládání se ZIZ), ověřuje, zda povolení odpovídá plánované činnosti s odpovídajícími ZIZ v jaké lhůtě bude žádost vyřízena? v jaké lhůtě bude žádost vyřízena? ve lhůtě dané ustanovením § 71 zákona č. 500/2004 Sb., o správním řízení, ve znění p.p. (do 30 dnů)