Zásady dobré komunikace PhDr. Jaroslava Králová
Komunikace Komunikace má pro život člověka takový význam, jako krevní a nervový systém pro tělo. Zásobuje živinami a informacemi.
komunikace nám říká, jaký je vztah určuje, jaký vztah bude Komunikace je nejčastější příčinou nedorozumění a konfliktů
Dovednosti potřebné pro dobrou komunikaci Umět klást otázky Umět naslouchat Umět analyzovat slyšené
Správně vedená komunikace vyžaduje CO – vědět, co chci říci KDY – rozhodnout, kdy informaci sdělit KDE – vybrat správné místo pro sdělení JAK – rozhodnout, jak nejlépe informaci podat
Klíčové zásady pro dobrou komunikaci Minimalizuj nedorozumění - ověřuj si, zda jsi porozuměl (ptej se; dovol druhému, aby se ptal) Používej srozumitelný jazyk Dej si pozor na rutinu
Klíčové zásady pro dobrou komunikaci Nic nepředpokládej (že ostatní vědí, co chci, co od nich očekávám, jak se mají chovat apod.) Aktivně naslouchej (buď soustředěný – vysíláš signál: zajímáš mě, jsi pro mne důležitý)
Uvědom si Nelze nekomunikovat Druhým lidem mohu rozumět jen do té míry, do jaké rozumím sám sobě (CO chci? Co je pro mne důležité? Co jsem pro to schopen a ochoten udělat?) Při komunikaci v nás působí dva motivy: potřeba být uznán, přijat strach z odmítnutí, kritiky
Uvědom si Neustále se rozhodujeme, z jakého úhlu se budeme dívat na danou situaci (život)- z té horší či lepší stránky? Svou komunikaci ovlivňuješ komunikaci druhého. Existuje 10 – 15 % lidí, se kterými se nelze domluvit, dohodnout.
Uvědom si Pacient zapomene polovinu až 4/5 informace od lékaře při běžné prohlídce. Pacient vybírá z toho, co vyslechne, selektivně. Pacient čerpá informaci až z 50 % z neverbálního projevu lékaře, z 30 % z metakomunikace, z 20 % z verbálního projevu lékaře.
Zlaté pravidlo komunikace Vyslechni – uznej (pochval…) – řekni svoje
Komunikace lékař - pacient
Jako lékař/ka usměrňuješ rozhovor s pacientem právě ty! Pamatuj! Jako lékař/ka usměrňuješ rozhovor s pacientem právě ty!
Minimaliazace konfliktů SNAŽIT SE DOSTAT KOMUNIKACI NA ÚROVĚN Do - Do