Praha, 3.6.2010.  Představení novinek týkajících se projektového undergroundu  Téma pro dnešní sezení a diskuzi: Akceptace v řízení projektů  Volná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR
Advertisements

Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Projekt CzechEkoSystem (Ekosystém pro rizikový kapitál)
Harmonogram implementace IS v běžné praxi - informatika ZMVS.
Česká pojišťovna a. s. Veletrh Den firem.
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Program péče o zákazníky a produkty ALCOMA Instalace, helpdesk, dohledové a servisní služby.
„Plánování projektu Plán projektu“
Telefónica O 2 Business Solutions Your Reliable ICT Partner Projektový management ve státní správě Miroslav Vaverka (prezentace pro projektový.
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Jdeme do hloubky: týdenní report
Úvod do SwEng 1. cvičení - A4M33SEP -
Nabídka personálních služeb
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
Facility management ČSN EN
Audit IT procesů ve FNOL
Projektový záměr : Zmapování vnitřních procesů na MS ČR MS_P01.
Proces řízení projektu
Seminář – Základy programování
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Didaktické prostředky
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
použitelnost webu (usability)
Stanovení postupu soutěžního dialogu Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Možnosti modelování požadavků na informační systém
INFORMAČNÍ SYSTÉMY Semestrální projekt 2013/2014 Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
Dokumentace informačního systému
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY CVIČENÍ: Semestrální projekt Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
6. Koncepce řízení projektů
2. Životní cyklus a procesy projektu
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Metodika řízení projektů
Helios Orange - Implementace systému
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Teorie auditu, fáze auditu, správné auditní postupy, Audit podle ISO Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
Životní cyklus projektu a fáze projektu Martin Cupal Podnikatelský záměr a projektový management.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PROGRAMY INSPEKCÍ Robert Mout DCMR – Agentura pro ŽP.
Bohumír Zoubek, Tomáš Krátký
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Didaktické prostředky
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Strategie regionu, obce
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Projekt „CzechELib" – informace od realizátora IPs
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
Tradiční metody vývoje softwaru
GaP a správa úvazků.
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Základy projektování informačních systémů Jaroslav Šmarda
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Aplikovaný výzkum Program Beta:
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

Praha,

 Představení novinek týkajících se projektového undergroundu  Téma pro dnešní sezení a diskuzi: Akceptace v řízení projektů  Volná diskuze  Závěr

Projektový Underground Sdružení projektových managerů web:

PMBOK: Verify Scope – formalizing acceptance of project deliverables Navazuje na Perform Quality Control –To ověřuje korektnost, správnost –Mohou probíhat i paralelně Vstupy ve vztahu k rozsahu –Project scope statement, WBS, requirements documentation Nástrojem pouze inspekce Výstupem i změnový požadavek

Rozdělení do kategorií 1.Akceptační kritéria – definice 2.Zodpovědnosti v rámci akceptačního řízení 3.Zákazník nedodržuje domluvené termíny, rozsah a součinnost 4.Akceptace v návaznosti na finanční plnění

1.Akceptační kritéria – definice (1/5) Jaká kritéria nastavit pro akceptaci dokumentů (dokumentace, analýzy, cílová koncept, apod.)? V jakých „fázích“ projektu „co“ akceptovat a jakým způsobem? Jaká kritéria úspěšnosti nastavit pro pilotní provoz? Kolik kol (připomínky-zapracování) považujete za optimální pro akceptaci dokumentů (dokumentace, analýzy, cílová koncept, apod.)

1.Akceptační kritéria – definice (2/5) Je lepší stanovit akceptační kritéria předem (např. již v rámci nabídky nebo ve smlouvě) nebo je lepší počkat až na fázi implementace kdy je situace jasnější, ale zároveň může dojít k rozepřím se zákazníkem? PM nastoupil na již běžící projekt. Jak přinutit zákazníka na již běžícím projektu definovat pravidla pro akceptaci, která nebyla definována?

1.Akceptační kritéria – definice (3/5) Ideální stav je pokud lze konkrétní akceptační kritéria ve velmi raných stadiích projektu a nejlépe je spolu s popisem akceptačního procesu vložit jako přílohu ještě přímo do smlouvy se zákazníkem.. –Jak se ale postavit k situaci kdy to z principu projektu před zahájením nelze udělat? –Lze si představit projekty vývoje SW řízené agilními metodikami, kde konkrétní obrys dodávaného SW díla vznikne až po několika iteracích třeba v polovině projektu?

1.Akceptační kritéria – definice (4/5) Používáme 2 modely akceptačního řízení, které zjednodušeně jsou: 1/ Společně se zákazníkem procházíme dodávaný systém a ověřujeme, že jeho funkcionalita je v souladu se zadáním; 2/ Zákazník má dohodnutý počet dnů na to, aby si dodávaný systém vyzkoušel, a když nenajde a nenahlásí závady, je systém akceptován. Potom ještě občas dojde k "divoké akceptaci", kterou smlouva definuje takto: Zákazník se sice pořád brání z různých důvodů akceptovat, ale začne prokazatelně dodávaný systém používat. –Znáte ještě jiné způsoby jak provádět ?

1.Akceptační kritéria – definice (5/5) Jak na čtení detailních analýz (analytických zadání) zákazníkem? –interpretace detailních analýz (analytických zadání)? –schvalování velkého objemu, pro zákazníka málo srozumitelné, dokumentace? –prototyp? jak co nejpresneji definovat akceptacni behem zadani a objednani projektu v dobe, kdy presna specifikace reseni je stale "high level" a je soucasti dodavky projektu (plati napr. pro SI projekty) jak udrzet behem projektu akceptacni testy v planovanem case a obsahu (zejmena pokud se vyskytuje velke mnozstvi chyb) rozdeleni akceptace na podminecnou a finalni - vyhody a nevyhody

2. Zákazník nedodržuje domluvené termíny, rozsah a součinnost (1/4) Často se stává, že součinnost při akceptaci (připomínky, testování zákazníkem apod.) trvá déle než je naplánováno v harmonogramu. Jak donutit zákazníka, aby harmonogram dodržoval! (téměř vždy si to posune a nic se mu nestane) Jak zabránit odbíhání zákazníka od domluvených (např. smluvně) akceptačních scénářů - testovat se má A a během toho testu zákazníka napadne, že by chtěl otestovat i B, na které není akceptační scénář a z toho plyne opět prodlužování akceptace? Je správné nechat klienta v průběhu akceptace podle předem schválených akceptačních scénářů doplňovat ještě další body na úkor posunu harmonogramu?

2. Zákazník nedodržuje domluvené termíny, rozsah a součinnost (3/4) jak ostatní řeší situace, kdy odpovědný zástupce zákazníka odmítá akceptovat. A to buď zcela bez důvodu (strach ze zodpovědnosti) nebo argumentuje problémy zcela mimo projekt (o kterých se dříve nezmínil) – např. že teď to nejde, protože nemají peníze na uhrazení navazující fakturace, nebo jinak, podobně? Jak předcházet (až) při akceptaci situacím typu: tohle jsme nechtěli, tak jsme to nemysleli, předpokládali jsme, že to bude tak jak jsme zvyklí,.... Z pohledu dodavatele: Jak slušně/politicky uřídit zákazníka, který přidává nová a nova akceptační kriteria a oddaluje podepsaní akceptace (zpravidla dodavatel má ke konci projektu termínový skluz a nedobrou vyjednávací pozici).

2. Zákazník nedodržuje domluvené termíny, rozsah a součinnost (4/4) Jak motivovat zákazníka k detailnějším akceptačním testům? Jde mi zejména o relativně pozitivní situaci, kdy zákazník je ochoten akceptovat, ale o výsledek dodávky se nezajímá. Tzn. nechce věnovat čas na podrobnější akceptační testy. Nakolik je vhodné zákazníka k detailnější akceptaci "nutit". Jaká je zažitá zkušenost v předcházení a řešení „nedorozumění“ při akceptaci –představa zákazníka o tom, co si představuje, že má být dodáno, je mírně odlišná od toho, co bylo dodáno, přestože bylo korektně dokumentován postup projektu a měnící se představy zákazníka, které byly i zapracovávány (zákazník odmítl podepsat na začátku cílový koncept).

3. Zodpovědnosti v rámci akceptačního řízení (1/3) Jakou úlohu plní ve vztahu k zákazníkovi, zejména ve fázi akceptace, preciznost projektového manažera? Komu přísluší vypracování akceptačních testů? Jak přinutit zákazníka (klíčového uživatele), aby převzal zodpovědnost za úkon akceptace / výsledek. Jaké je pro vás ideální nastavení spolupráce (komunikace, rozdělení úkolů, reportování) s akceptačním týmem? Uznani priority a dulezitosti projektu vsemi zucastnenymi stranami.

3. Zodpovědnosti v rámci akceptačního řízení (2/3) Koho je vhodné si k akceptaci přizvat? V případě zakázkového SW je odběratelů větší množství a velmi často se akceptace provádí hlavně z pohledu splnění požadavku pro fakturaci, což není ideální. Metodika v tomto pomáhá, ale zajímají mne spíše praktické zkušenosti z ČR. Měla by akceptace být čistě záležitostí zákazníka (tzn. během vyhrazeného času testuje zákazník sám a reportuje chyby, dodavatel do testování nezasahuje) nebo je lepší aby se dodavatel akceptačních testů aktivně účastnil a poskytoval podporu zákazníkovi.

3. Zodpovědnosti v rámci akceptačního řízení (3/3) Jak a kdy nejpozději co nejlépe pochopit co zákazník od akceptace očekává, kdo bude ve skutečnosti akceptovat (uživatel; vedoucí pracovník; technické oddělení, které však není konečným uživatelem, ale pouze poskytuje podporu produktu na straně zákazníka)? Jaké jsou způsoby, postupy a reálné možnosti řízení těchto očekávání zákazníka (formální i neformální)? Jak by mělo vypadat ideální předání produktu k akceptaci (akceptačním testům) zákazníkem? Interní verifikace produktu na straně dodavatele, informace (výzva) zákazníkovi o blížící se akceptační fázi, další nezbytné kroky které je třeba udělat.?

4. Akceptace v návaznosti na finanční plnění (1/1) Jaké mají ostatní zkušenosti s akceptací před dokončením (např. ve státní správě potřebují utratit peníze před koncem roku) a následně s dokončení onoho zajíce v pytli. Jaké jsou zkušenosti s akceptací nenavázanou na platební milníky? A obráceně s fakturací nenavázanou na akceptaci