„Ve svazku s ďáblem“ Čarodějnické blouznění v 16. a 17. století.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidské tělo v číslech a pod mikroskopem
Advertisements

Základní lidská práva.
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Základní principy a vybrané instituty středověkého trestního práva
Chetitské trestní právo
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
příklady státních hranic
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Francie v 17. a 18. století z třicetileté války vyšla Francie jako vítěz za nedospělého prince vládl od r kardinál Mazarin proti němu vypuklo šlechtické.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Organizace spojených národů
Celá čísla Dělení.
Oliver Cromwell Tomáš Jadrný.
Dějiny slovenského práva I. Ladislav Vojáček II. – 03. Vybrané instituty středověkého a raně novověkého práva.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Označení vzdělávacího materiálu (kód): práceVY_52_INOVACE_ZE.8.58 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Baroko Život v barokní době.
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
Trestní právo procesní II.
Aneb jak ho vnímají různé státy, náboženství, historie trestu smrti a jak je vnímán dnes.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
TŘICETILETÁ VÁLKA 1618 – 1648.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Občanské soudní řízení
Všeobecná deklarace lidských práv
Dějepis Mgr. Milan Šimek
TRESTNÍ PRÁVO Objekt trestného činu Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
České právní dějiny Ladislav Vojáček
Katedra historie FP TUL
TRESTNÍ PRÁVO Objekt trestného činu Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Justice ve službách režimu
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Listina základních práv a svobod.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Sexualita, sociologie těla
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Nejlidnatější světadíl
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Název vzdělávacího materiálu
Náboženství Buddhismus.
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
KULTURA 17. – 18. STOLETÍ OSVÍCENSTVÍ důraz na rozum (racionalismus)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_DĚJEPIS
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Listina základních práv a svobod Lidská práva
Právní rámec pomoci obětem domácího a sexuálního násilí
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

„Ve svazku s ďáblem“ Čarodějnické blouznění v 16. a 17. století

Časté chybné posuzování Pronásledování čarodějnic …  pochází z doby temného středověku.  bylo osnováno jen církví.  nacházelo se jen v katolických regionech.  za oběť padaly převážně ženy.  stálo život milióny lidí.

1553/54 1 žena ženy ženy / 3 muži ženy / 3 muži žen/ 4 muži žena / 3 muži ženy / 6 mužů žen / 15 mužů muži žena Čísla a příklady 68 osob (32 žen / 36 mužů) za 100 let Popravy v hrabství Wildenburg (a Homberg)

Výčitky a obžaloby Magické představy jako …  Pakt s ďáblem  Obcování s ďáblem  Tanec s ďáblem (slet čarodějnic)

Výčitky a obžaloby Poškozování (zaklínání) kouzlem jako …  Mlha, krupobití, nečas (vlivy počasí)  Komáři, vši, myši (škůdci)  Dobytčí mor (nemoci)  Proměna ve vlkodlaka

Metody a průběh Právní podklad Úzkostlivé „Hrdelní právo“ císaře Karla V. (1532) A podobné místní soudní ustanovení, které posuzovala čarodejnictví jako trestní čin.

Metody a průběh Právní prostředky Mučení Dokazování: - kolébkou - vodou - jehlou - slzami - ohněm

Metody a průběh Cíl Doznání Vyzrazení spolupachatelů

Metody a průběh Rozsudek Trest smrti většinou upálením nebo stětím hlavy

Příčiny a okolnosti  Sociální bída (často také nedostatek vzdělání)  Neúroda a nemoci u lidí a zvířat  Magické představy a pověry  Náboženská nejistota přechodem na jiné náboženství  Konflikty se sousedy  Hospodářské zájmy (např. osobní obohacování)  Politické zájmy (např. zastrašování) Různé společenské skupiny používaly čarodějnické procesy jako nástroj k získání osobních výhod. Mnozí se od procesů distancovali.

Období pronásledování čarodějnic ukazuje, k jakým ukrutnostem a nespravedlnostem mohou vést pověry, sociální bída, nedostatek tolerance a egoismus. Nabádá nás, abychom vystupovali proti předsudkům a považovali důstojnost člověka za nedotknutelnou hodnotu.